پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

در سال 91

مطالبات معوق بانک مهر اقتصاد 1.2 درصد کاهش یافت

نیوزبانک- یکی از چالش های سیستم بانکی پرداخت تسهیلات و ریسک بازگشت قسمتی از آن به سیستم بانکی کشور است.

یکی از چالش های سیستم بانکی پرداخت تسهیلات و ریسک بازگشت قسمتی از آن به سیستم بانکی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، هر روزه مسائل مختلفی در خصوص بدهکاران بانکی و علی الخصوص دریافت کنندگان تسهیلات کلان مطرح می گردد  که حاضر نیستند وجوه دریافتی را به بانک ها بازگردانند.

اما دراین بین بانک مهر اقتصاد با مدیریت بهینه مطالبات و تسویه مانده بدهی سنواتی 60 هزار فقره پرونده مشتریان در سال 1391 علی رغم رشد 25درصدی معوقات بانکی کشور  توانست 1.2% از معوقاتش را کاهش دهد. در این خصوص با حمید رضا  نجف پور کردی  -معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد- گفتگو کردیم، مشروح آن را با هم می خوانیم.

 

 *پدیده ای به نام  بدهکاران و معوقات بانکی

نجف پور می گوید علت اصلی به وجود آمدن بدهکاران بانکی و به طبع آن معوقات بانکی را باید در دو بخش مجزا تجزیه و تحلیل کرد. نخست در بخش تسهیلات خُرد که عموماً دریافت کنندگان تسهیلات خرد، وجوه دریافتی را به خرید لوازم مصرفی و یا تامین قسمتی از ثمن خرید خانه اختصاص می دهند، درصورت محاسبه نادرست یا از دست رفتن قسمتی از درآمد خویش، توان بازپرداخت اقساط خود را ندارند. در بخش تسهیلات کلان، نوسانات شدید اقتصادی، افزایش پایه پولی و تورم، رکود اقتصادی و تصمیمات نادرست اقتصادی مسئولان مهمترین عامل تاثیر گذار در افزایش پدیده  معوقات بانکی است. بطور مثال اگر شما یک فعال اقتصادی در بخش تولید مسکن باشید و بازار دچار رکود اقتصادی گردد، دیگر نمی توانید بر اساس برنامه ریزی انجام داده، نسبت به بازپرداخت بدهی های خود اقدام کنید.

باید بگویم بانک مهر اقتصاد تحقیقات میدانی گسترده ای در خصوص علل و ریشه های بوجود آمدن پدیده معوقات انجام داده است که عمده آن شامل علل درون سازمانی و برون سازمانی می باشد که در قسمت درون سازمانی به علل مختلفی از جمله علل برنامه ای، روانی و انگیزشی، فرآیندی و تصمیم گیری و در نهایت نرم افزاری پرداخته شده است و این امر موجب  ضرر و زیان بانکها، جلو گیری از گردش صحیح پول، عدم ارائه سرویس دهی مناسب، جلوگیری  از سرمایه گذاری، فرسودگی توان مدیریتی، کاهش بازدهی کارکنان و در نتیجه کاهش در آمد ملی کشور می شود.

 

 * سیستم جامع بانک اطلاعات اعتباری مشتریان

معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد معتقد است با توجه به اطلاعات منتشره از مراجع مختلف، در حال حاضر حدود 86 هزار میلیارد ریال معوقه بانکی داریم که  یکی از بهترین راه های مقابله با آن، همکاری تمامی بانک های کشور در تبادل اطلاعات اعتباری مشتریان و طراحی سیستم جامع بانک اطلاعات اعتباری مشتریان است که بحمدلله با حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یک شرکت اعتباری با سهامداری اکثر بانک ها تشکیل شد و در حال تبادل اطلاعات می باشد تا انشاء الله با جلوگیری از دراختیار قرار گرفتن اعتبارات بانکها به مشتریان بدحساب و هدایت منابع مالی کشور به بخش های سالم اقتصادی بتواند در اقتصاد و بانکداری تاثیر گذاری جدی داشته باشد. البته بانک مهر اقتصاد در یک محدوده زمانی ده ساله و بصورت داخلی اقدام به راه اندازی سیستم اطلاعات اعتباری مشتریان  نموده و موفقیت های بسیار خوبی در حوزه مدیریت بهینه مطالبات کسب کرده است.

 

 *« نجوم» سیستم جامع وصول مطالبات

نجف پور در خصوص نرم افزار سیستم جامع وصول مطالبات موسوم به «نجوم» گفت؛  این نرم افزار دارای اهمیت فراوانی است و می تواند بصورت کاملاً سیستمی، مستمر و بموقع مطالبات سررسید گذشته و معوق  را از وام گیرنده و ضامن پیگیری و بخش عمده ای از هزینه های تحمیلی را کاهش دهد و رفتار آنها را از ابتدای دریافت تسهیلات تا وصول مطالبات معوق بصورت هوشمند و روز آمد در اختیار کاربران قرار دهد تا مبنای تجربه و تحلیل و اعتبار سنجی در تسهیلات آتی قرار گیرد، در حال حاضر نرم افزار نجوم در تمامی شعب بانک مهر اقتصاد سراسر کشور نصب شده  و بحمدالله آثار خوبی به دنبال داشته است ولیکن بدلیل مشکلات مختلف در حوزه نرم افزاری، هنوز بطور کامل انتظارات ما در این خصوص برآورده نشده است. ولی برای شروع، کار بسیار مناسبی است که جا دارد از همه عوامل و دست اندرکاران این برنامه در اداره وصول مطالبات این معاونت  و کارشناسان معاونت ICT  تشکر و قدردانی کنم.

 

 *سونامی معوقات بانکی در مهر مدیریت شد

معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد می گوید اقدامات گسترده ای در خصوص مدیریت کاهش معوقات در بانک مهر اقتصاد از جمله استفاده از اهرم های تشویقی مانند طرح مهر ماندگار و بخشش قسمتی از وجه التزام، تهیه بانک جامع اطلاعاتی بدهکاران بانکی، طبقه بندی و کنترل طبقاتی پرونده های معوق  و پیگیری منطقه ای معوقات از طریق تشکیل کمیسیون های عالی و استانی، انجام شده است.

همچنین باید به اقدامات دیگری نیز همچون تدوین بسته سیاستی - نظارتی مدیریت جامع مطالبات، پیشگیری(یعنی اعتبارسنجی صحیح و دقیق مشتریان) و پیگیری مستمر با تهیه و تدوین دستور العمل های کاری، اجرای مداوم طرح های جهادی وصول مطالبات نیز اشاره کرد.

 

 *حرف آخر

نجف پور گفت با عنایت به آثار و پیامدهای ناگوار پدیده معوقات باید این مهم بصورت ریشه ای بررسی و حل شود تا از تحمیل هزینه های متعدد به بانک ها و ایجاد بی انگیزگی کارکنان بانک جلوگیری شود. باید اقدامات اساسی از جمله جدیت در نهایی سازی تشکیل بانک اطلاعاتی، طبقه بندی اعتباری، رتبه بندی اعتباری مشتریان و از همه مهمتر استحکام پایه های اقتصادی کشور و نظم در تصمیم گیری های اقتصادی انجام شود.

تاریخ خبر: ۱٣۹۲/٠۲/۱٧

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!