پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

کاهش مشکلات بانکی در زمان واریز عیدانه و یارانه

نیوزبانک-در حالی که در طی ماه های گذشته در زمان واریز یارانه ها شبکه بانکی دچار مشکلات عدیده ای می شد اما با راه اندازی شبکه پرداخت الکترونیک کارتی (شاپرک) به نظر می رسید که مشکلات کمتر شود هر چند در ماه گذشته همچنان شاهد وجود مشکلاتی در این زمینه بودیم اما در ماه جاری با وجود پرداخت عیدانه به نظر می رسد که شبکه کمتر دچار اختلالات شده است.

در حالی که در طی ماه های گذشته در زمان واریز یارانه ها شبکه بانکی دچار مشکلات عدیده ای می شد اما با راه اندازی شبکه پرداخت الکترونیک کارتی (شاپرک) به نظر می رسید که مشکلات کمتر شود هر چند در ماه گذشته همچنان شاهد وجود مشکلاتی در این زمینه بودیم اما در ماه جاری با وجود پرداخت عیدانه به نظر می رسد که شبکه کمتر دچار اختلالات شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک ،در همین زمینه مدیرعامل شاپرک درباره تراکنش های بالا در زمان واریزعیدانه و یارانه به ایسنا گفت: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده مشکل عمده ای ایجاد نشود.

سامان قطبی اظهار کرد: همانطور که می دانیم هرگونه اشکال در اجزاء زنجیره پرداخت کشور از دستگاه موجود در فروشگاه تا شرکت عرضه کننده خدمات پرداخت، سوئیچ شاپرک، شتاب و درنهایت بانک صادرکننده کارت و همچنین زیر ساخت ارتباطی که این مجموعه ها را به هم متصل کرده اند موجب عدم ارائه سرویس می شود، بدین منظور و جهت پایداری و تداوم سرویس در یک ماه گذشته اقدامات اجرائی مناسبی صورت گرفته و در این سامانه ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود 20 میلیون تراکنش در شاپرک انجام می شود، اظهار کرد: البته درمواقعی و از جمله واریز یارانه حجم عملیات به سوییچ شرکت های psp و بانک ها زیاد بوده و گاهی با مشکلاتی مواجه می شویم ولی امیدواریم در ماه جاری از سطح پاسخگویی مناسبی برخوردار باشیم.

وی افزود: در حال حاضر بالای 99.5 درصد پاسخگویی داریم و تلاشمان این است که هیچ مشکلی نداشته باشیم.

هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی شود

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی شود، یادآور شد: البته بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت های psp می دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست چرا که نیاز به بررسی و همچنین تائید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد.

قطبی اظهار کرد: از نگاه موسساتی که سرویس می دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرندگان و با نظر صنوف خواهد بود.

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه حجم ناچیزتراکنش های ناموفق در شاپرک در حال کاهش است، گفت: برای گذاشتن سقف باید بر اساس مدل های جاری در کسب و کار و مقررات بانک مرکزی برنامه ریزی صورت گیرد که تا تحقق آن به نظر نمی رسد سقفی گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی تشکیل شرکت شاپرک نظارت بر عملکرد شرکت های عرضه کننده خدمات پرداخت (PSP) برای اطمینان از گردش صحیح و امن اطلاعات است گفت: اطلاعات بانکی، حوزه خصوصی افراد است که صرفا بانک صاحب حساب و فرد امکان دسترسی به آن را دارند که با تشکیل این شرکت توسط شبکه بانکی بر انجام صحیح فنی گردش کار نظارت می شود.

وی با بیان اینکه همچنین امکان ارائه اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد، افزود: حتی شرکت شاپرک هم با توجه به استاندارد تبادل اطلاعات در شبکه های بانکی امکان دسترسی به این داده ها را ندارد به عبارت دیگرمحرمانه بودن اطلاعات جزو اصول اساسی شاپرک است.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/۱۲/٠٧
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!