Warning: mysqli_fetch_array() expects parameter 1 to be mysqli_result, boolean given in /home/newsbank/public_html/inc/theme_head_title.php on line 37

Warning: mysqli_free_result() expects parameter 1 to be mysqli_result, boolean given in /home/newsbank/public_html/inc/theme_head_title.php on line 38
پشت پرده افت تولید و افزایش قیمت خودرو :: پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

پشت پرده افت تولید و افزایش قیمت خودرو

نیوزبانک- ارزش سهام خودروسازان در ماه های اخیر حدود 100درصد و میزان تولید خودرو 50درصد کاهش یافته است، در مقابل قیمت این محصول در بازار افزایش چشمگیری داشته و موجب ضرر و زیان مصرف کنندگان شده است.

ارزش سهام خودروسازان در ماه های اخیر حدود 100درصد و میزان تولید خودرو 50درصد کاهش یافته است، در مقابل قیمت این محصول در بازار افزایش چشمگیری داشته و موجب ضرر و زیان مصرف کنندگان شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از ایلنا، در این میان چیزی كه مطرح شده است منافع یک شرکت بزرگ فعال در صنعت خودرو از مهمترین دلایل شکل گیری چنین وضعیتی بوده است.

این شرکت بزرگ (نام این شركت جهت پیگیری مسوولان نزد ایلنا محفوظ است) که در حال حاضر بخشی از سهام ایران خودرو را نیز در اختیار دارد به دنبال افزایش مالکیت خود بر سهام این شرکت و در دست گرفتن اختیارات وسیع این واحد بزرگ خودروسازی است تا بتواند منافع خود را محقق کند.

این شرکت که بیش از 30 درصد قراردادهای تامین قطعات ایران خودرو را در اختیار دارد در ماه های اخیر بارها با توقف تحویل قطعات به این خودروساز به رغم تاکید تمام مسولان در زمینه ضرورت افزایش تولید خودرو، سعی داشته با ایجاد مشکل در روند تولید بزرگترین خودروسازی کشور زمینه را برای کاهش ارزش سهام آن و خریدن این سهام به پایین ترین قیمت ممکن فراهم کند.

به دنبال اقدامات این شرکت تلاش های چند ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تیراژ تولید و عرضه مناسب خودرو هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. از آن سو نیز به رغم رشد بی سابقه ارزش سهام بیشتر شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار، ارزش سهام خودروسازان برخلاف دیگر شرکت ها روند نزولی داشته است.

چنین وضعیتی موجب شده که به دنبال کاهش شدید تولید خودرو در کشور قیمت این محصول در بازار در حد زیاد و غیر متعارفی افزایش یابد. از آن سو در حالیکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال افزایش تولید و عرضه خودرو با هدف کنترل قیمت این محصول هستند اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده اند.

در این شرایط مصرف کنندگان نهایی و سهامداران کوچک شرکت های خودروسازی بازنده اصلی چنین وضعی هستند به گونه ای که به واسطه کاهش تیراژ تولید، مصرف کنندگان مجبورند خودرو را از بازار به قیمتی بیش از ارزش واقعی آن خریداری کنند و از آن سو سهامداران خرد نیز سرمایه ناچیز خود را از دست داده اند تا یک شرکت بزرگ فعال در صنعت خودرو به منافع خود برسد.

گزارش از ساره جعفرقلی

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/۱۱/۱٧

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!