پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی:

عقب گرد در بحث شاپرک نداشته ایم

نیوزبانک- مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: برخلاف تصور عدهای، عقبگردی در شاپرک نبوده بلکه بحث مدیریت کردن شبکهای بوده که به شکل بی رویهای سرعت آن در حال افزایش بود و ریسک بالایی داشت و از طرفی قابلیتهای گسترش به شدت محدود میشد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: برخلاف تصور عدهای، عقبگردی در شاپرک نبوده بلکه بحث مدیریت کردن شبکهای بوده که به شکل بی رویهای سرعت آن در حال افزایش بود و ریسک بالایی داشت و از طرفی قابلیتهای گسترش به شدت محدود میشد.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک ، ناصر حکیمی در نشست خبری دومین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت با بیان اینکه در طول یک دهه اخیر بانک مرکزی در خصوص تحولات و به لحاظ ابزاری و پرداختی به بلوغ رسیده اظهارکرد: از سال 81 و 82 که بحث جامع نظام پرداخت را بانک مرکزی به کمک بانک ها آغاز کرد به لحاظ ابزاری و سیستمی تجهیزات بسیار محدود بود و خوشبختانه در طول یک دهه اخیر فاصله ابزاری و کارکردی و تجهیزات پرداخت الکترونیکی در کشور به سرعت پر شد و به لحاظ رشد ابزاری و میزان تراکنش ها ما در سطح معیارهای بین المللی قرار داریم.

وی با تاکید بر این نکته که به جرات می توان گفت که شبکه پرداخت ما در وضعیت بلوغ قرار دارد گفت: اگر دورهها و فاصلههای زمانی را با یکدیگر را با هم مقایسه کنیم متوجه تغییرات می شویم و با توجه به این که به دوره بلوغ رسیدهایم مشکلات بلوغ سیستم را داریم که به لحاظ جنسی و ماهیتی با مشکلات دوره قبل متفاوت است و بحث اصلی در زمینه مدیریت است که باید به خوبی انجام شود، در واقع مدیریت کردن انواع خدماتی که مردم از سیستمهای پرداخت دارند چالش و بحثی است که در چند سال آینده خواهیم داشت.

حکیمی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع شاپرک گفت: سرعت به قدری بالا بود که غیر قابل کنترل شده بود بنابراین بحث شاپرک و بحث انتظام در مورد رویه پرداختها و سامانهها مدنظر قرار گرفت.

وی زیرساختها و سامانههای جدید را یکی از موضوعات مهم در بحث تحولات در طول یک سال گذشته دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال بحث سپام یک مسیر خدمت را برای بانکها به صورت مشترک ایجاد میکند که سیستمها به جای اینکه دو به دو به هم وصل شوند به یک مسیری متصل میشوند که می توانند خدمات داده و خدمات دریافت کنند و در واقع امکان معرفی سیستمهای ترکیبی وجود دارد.

حکیمی یکی از بحثهای مهم دیگر بحث سپاس که سامانه پرداخت الکترونیک سیار است عنوان کرد و افزود: این سامانه زیرساختی برای اتصال اپراتورهای تلفن همراه به نظام بانکی است که بانک مرکزی به عنوان ناظر بر شبکه و اپراتورها به عنوان فراهم کننده ارتباط فعالیت میکنند که این بحث در حالت جنینی قرار دارد.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در ادامه با اشاره به بحث شاپرک گفت: در دنیا برای بحث پرداخت سقف 48 ساعت را در نظر گرفتهاند و در بحث شاپرک در کشور ما نیز همین گونه است که حداکثر تا ظرف 48 ساعت پول از بانک به حساب فروشنده واریز میشود. بنابراین با توجه به این که این روال در دنیا نیز مرسوم است نمیتوان گفت که همه فروشندگان در این زمینه با مشکل مواجه شدهاند. چون پرداخت آنی که قبلا صورت میگرفت انحراف جدی از بحثی بود که برای سامانهها تعریف شده بود. با توجه به این که در شاپرک بحث نظم دهی مطرح است باتوجه به کاهش سرعت و نظم دهی در پرداخت درصد اعتماد و امنیت افزایش یافته و درصد تراکنشهای ناموفق بسیار کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون میزان تراکنشهای موفق 98.5 درصد است و درواقع می توان گفت که حدود 1.5 درصد تراکنش ناموفق داریم.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/۱٠/۲٤

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!