پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مذاکره و تفاهم با بدهکاران دانه درشت، کارساز نیست

نیوزبانک-مدیرعامل مستعفی موسسه اعتباری توسعه پیشنهاد کرد: با مصوبه شورای پول و اعتبار، بدهکاران بانکی از دریافت خدمات بانکی محروم شوند.

مدیرعامل مستعفی موسسه اعتباری توسعه پیشنهاد کرد: با مصوبه شورای پول و اعتبار، بدهکاران بانکی از دریافت خدمات بانکی محروم شوند.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک ، حیدرمستخدمین حسینی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار با ارایه مصوبه ای بدهکاران بانکی را از دریافت خدمات بانکی محروم کرد تا افراد بدهکار، از افتتاح حتی یک دفترچه پس انداز تا دریافت کارت یا تسهیلات محروم شوند.

وی با تأکید بر این نکته که شرایط حاکم بر افراد دارای چک های برگشتی، در مورد بدهکاران بانکی نیز حاکم شود گفت: این بدهکاران باید در لیست سیاه قرار گیرند و نه تنها از دریافت تسهیلات مجدد که از دریافت سایر خدمات بانکی محروم شوند.

این کارشناس پولی و بانکی به تشریح سه عامل موثر در بروز مطالبات معوق پرداخت و به فارس گفت: عدم اعتبارسنجی درست مشتریان، توجه به توصیه ها از ارکان قدرت و نیز شرایط حاکم بر اقتصاد و حواشی آن، از جمله دلایل مهم و موثر در بروز معوقات بانکی هستند.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه مسوولان به بانک ها برای دریافت تسهیلات، بخشش جرایم و... توصیه نامه ندهند اظهار داشت: این توصیه ها از عوامل موثر در بروز معوقات بانکی است. بنابراین بانک ها در برابر وکالتی که به سپرده گذاران داده اند، نباید به این توصیه ها توجه کنند و باید حافظ منافع سپرده گذاران باشند.

مدیرعامل مستعفی موسسه اعتباری توسعه افزود: بحث وکالت بانک ها به سپرده گذاران مسوولیت آور است و در برابر این وکالت باید پول دریافتی از آنها را در اموری صرف کنند که دارای بالاترین بازدهی باشد و از سویی، آنها را مطمئن از بازگشت منابعشان کنند.

مستخدمین حسینی تأکید کرد: باید بحث اعتبارسنجی مشتریان به شدت مورد توجه قرار گیرد و با بررسی پیشینه مشتریان، از دادن تسهیلات به افرادی که دارای بدهی در سایر بانک ها هستند، خودداری شود.

وی با بیان اینکه ایجاد شرکت اعتبارسنجی کمک مناسبی به بانک ها در امر سنجش اعتبار مشتریان است گفت: گرچه اطلاعات این شرکت کامل نیست ولی با وجود حدود 80درصد اطلاعات نیز بانک ها قادر به تشخیص مشتریان شایسته برای دریافت تسهیلات هستند.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: در همه جای دنیا رسم است که با مذاکره، آرامش و تفاهم به دریافت مطالبات معوق اقدام می شود. وقتی در مورد افرادی همچون دانه درشت ها این روش کارساز نبود، دیگر وارد مراحل قضایی و جدی تر و نیز شناسایی اموال و به اجرا گذاشتن وثایق شد.

وی افزود: بحث تعارف و توصیه نامه و ... را در مورد دانه درشتهای بدهیهای بانکی باید کنارگذاشت و با آنها باید جدی برخورد کرد. همراهی با این افراد در عدم بازگرداندن منابع سپرده گذاران، به معنای خیانت در امانت است.

مستخدمین حسینی گفت: دو دسته بدهکار وجود دارد، بدهکارانی که شرایط اقتصادی آنها را به شرایطی رسانده که قادر به پرداخت تسهیلات دریافتی نیستند که این دسته افراد نیز عمدتا پیشینه فعالیتی منفی در گذشته در حوزه بانکی نبوده اند که به واقع باید با این افراد با آرامش، مذاکره و تفاهم برخورد کرد. اما در مورد افرادی که پیشینه منفی در فعالیت های بانکی خود هستند و تعمد در عدم بازپرداخت تسهیلات دارند، باید ابتدا به آنها فرصت های اقتصادی دارد.

وی افزود: در صورت عدم همکاری، باید آنها را در لیست سیاه قرار داد و مراحل قانونی لازم را به طور جدی در موردشان طی کرد و دست آخر نیز، با مصوبه شورای پول و اعتبار، از خدمات بانکی محروم کرد.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/۱٠/۲٠

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!