پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

صدور شناسنامه اعتباری برای همه وام گیرندگان سیستم بانکی

نیوزبانک-مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران از صدور شناسنامه اعتباری برای همه گیرندگان تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: برای 18 میلیون ایرانی که از ابتدای سال 1388 تاکنون از بانک های کشور تسهیلات دریافت کرده اند ، یک شناسنامه اعتباری در سامانه الکترونیکی ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران از صدور شناسنامه اعتباری برای همه گیرندگان تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: برای 18 میلیون ایرانی که از ابتدای سال 1388 تاکنون از بانک های کشور تسهیلات دریافت کرده اند ، یک شناسنامه اعتباری در سامانه الکترونیکی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، محمد جلیلی به واحد خبر افزود: از این پس هم کسانی که از بانک ها تسهیلات می گیرند ، دارای شناسنامه اعتباری در سامانه خواهند شد و همه سوابق اعتباری آنها از جمله نحوه بازپرداخت اقساط و چک های برگشتی خواهد شد.

وی درباره اینکه چه نوع اطلاعاتی در شناسنامه اعتباری ارائه می شود؟ گفت : این موارد شامل اطلاعات هویتی شخص، مشخصات تسهیلات و وام های دریافتی شخص از بانک های مختلف، چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی، سوابق مثبت در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی بانکی (بموقع پرداخت شدن اقساط)، سوابق منفی در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی بانکی (تاخیر در بازپرداخت اقساط)، سوابق مثبت و منفی در زمینه چک های برگشتی، پرداخت بدهی مالیاتی و پرداخت بدهی گمرکی و رتبه و امتیاز اعتباری شخص است.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران سامانه اعتبارسنجی اعلام کرد : شناسنامه اعتباری ، پرونده الکترونیکی است که اطلاعات هویتی و اعتباری افراد را نشان می دهد ، این پرونده الکترونیکی در سامانه اعتبارسنجی بانکها ایجاد می شود و هنگام مراجعه افراد برای گرفتن وام، بانکها با اتصال به این سامانه می توانند شناسنامه اعتباری فرد مورد نظر را از این سامانه استعلام کنند.

جلیلی اظهار داشت : شناسنامه اعتباری به منزله کارنامه اعتباری هر فرد است و وضع و اهلیت اعتباری را در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و ایفای تعهدات نشان می دهد.

وی گفت: سامانه شناسنامه اعتباری، سوابق بدهی ها و وامها و نحوه بازپرداخت آن را برای هر فرد ایرانی از ابتدای سال 1388 تاکنون نشان می دهد، در شناسنامه اعتباری علاوه بر صورت ریز وام ها و نحوه بازپرداخت اقساط، رتبه اعتباری فرد نیز درج می شود.

جلیلی تاکید کرد : رتبه اعتباری همان نمره و امتیازی است که سامانه اعتبارسنجی برای هر یک از مشتریان بانک ها ، محاسبه می کند.

وی در باره کاربردهای شناسنامه اعتباری گفت: از این شناسنامه می توان در معاملات مختلف از جمله خریدهای اعتباری، ارائه کارت های اعتباری، ارائه خدمات بیمه ای، ارائه بیمه اعتباری، ارائه تسهیلات لیزینگ، تنظیم بخش های مالی اجاره نامه، استخدام و هرگونه اعطای مجوزها و تسهیلات دیگر استفاده کرد و فرایند اعطای وام نیز تسهیل می شود.

جلیلی اظهار داشت : در صورتی که شناسنامه اعتباری شخص مثبت باشد و رتبه اعتباری مناسبی دریافت کند ، به این معناست که این شخص در صورت دریافت تسهیلات از بانک، اقساط آن را بموقع و سروقت پرداخت خواهد کرد.

وی در باره مزایای شناسنامه اعتباری تاکید کرد : افراد معمولا در مقاطع مختلف زندگی و در جهت سرمایه گذاری یا رفع نیازهای خود منابع مالی مورد نیاز را از طریق بانک ها تامین می کنند. در مقابل، بانک ها هم با مراجعه و دریافت شناسنامه اعتباری شخص، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب می کنند ، در حقیقت، شناسنامه اعتباری شخص، معرفی نامه ای است که کارنامه و عملکرد اعتباری شخص را در ایفای تعهدات نشان می دهد.

جلیلی گفت : اگر شخص اقساط تسهیلات دریافتی خود را به صورت منظم و بموقع پرداخت کند و در ایفای به تعهدات خودشان منظم باشد از شناسنامه اعتباری مثبت برخوردار خواهد بود و در صورتی که در مواقعی کوتاهی کرده باشد، شناسنامه اعتباری نامناسب و نمره اعتباری پایینی خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران (سامانه اعتبارسنجی) گفت : شناسنامه اعتباری به خانواده ها کمک می کند، وضع اعتباری خود را از همه نظر بررسی و تلاش کند در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف کردن کاستی های احتمالی خود برآید.

وی افزود : اگر فردی ، اقساط تسهیلات را با تاخیر پرداخت می کرده است ،با اطلاع از تاثیر آن در وضع اعتباری خود، آن ها را بموقع پرداخت می کند و با توجه به اینکه بانک ها این شناسنامه اعتباری را مبنای ارزیابی خود قرار می دهند، مثبت نگهداشتن آن باعث می شود ؛ راحت تر، سریع تر و با هزینه کمتر تسهیلات اعتباری مورد نیاز متقاضی را پرداخت کنند.

وی گفت: همچنین وقتی بانک ها چند مشتری را به صورت همزمان ارزیابی می کنند، آن شخصی که از شناسنامه اعتباری مناسب تری برخوردار است ، شانس بیشتری برای دریافت تسهیلات خواهد داشت.

جلیلی گفت : شناسنامه اعتباری می تواند در سایر موارد ارائه خدمات از جمله ارائه تسهیلات لیزینگ، خدمات بیمه ای و بیمه اعتباری، کارت اعتباری، استخدام و ارائه سایر مجوزها استفاده شود.

وی در باره اینکه خانواده ها و مردم چگونه می توانند وضع شناسنامه اعتباری خود را بهبود بخشند؟ تصریح کرد: شناسنامه اعتباری هر شخص بیان کننده وضع اعتباری افراد و ملاک ارزیابی متقاضیان تسهیلات در کشور است ، بنابراین

باید بکوشند شناسنامه اعتباری خود را مثبت و بدون سابقه منفی نگهدارند ، اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی را بموقع پرداخت کنند و در صورتی که در مواقعی برخی از اقساط را بموقع بازپرداخت نکرده اند ، برنامه ریزی کنند اقساط آتی تسهیلات را بموقع و بدون تاخیر واریز کنند.

مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران (سامانه اعتبارسنجی) گفت :پرداخت بموقع و مستمر اقساط موجب بهبود وضع شناسنامه اعتباری شخص خواهد شد ، اگر تسهیلاتی را دریافت کرده اند و مدت زیادی است که اقساط آن را نداده اند ، با مراجعه به بانک خود و ضمن تسویه اقساط معوق و ادامه روند منظم در پرداخت اقساط موجب بهبود شناسنامه اعتباری خود شوند.

وی به شهروندان توصیه کرد به صورت دوره ای (حداقل سالی یک بار) شناسنامه اعتباری خود را از بانک ها دریافت و اطلاعات آن را بررسی کنند ، در صورتی که در اطلاعات

شناسنامه اعتباری ، مغایرت وجود داشت، با اعلام موضوع به شعبه بانک آن را بررسی کنند و در پایبندی و ایفای بموقع به تعهدات خود از جمله پرداخت قبوض آب و برق و تلفن و گاز، بدهی های مالیاتی و سایر بدهی های خود کمال دقت را داشته باشند.

جلیلی در باره اینکه چه کارهایی شناسنامه اعتباری افراد را مخدوش می کند ؛ اظهار داشت : بی دقتی و تاخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات ، سوابق منفی در ایفای تعهدات به بخش های مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک و ایجاد چک های برگشتی، مراجعات متعدد و درخواست های زیاد از شعب مختلف بانک ها برای دریافت تسهیلات اعتباری و دریافت تسهیلات اعتباری با اقساط زیاد خارج از توان مالی شخص از مواردی است که شناسنامه اعتبار افراد را مخدوش می کند.

وی گفت : هر ایرانی برای مشاهده شناسنامه اعتباری خود می تواند ضمن مراجعه به یکی از شعب بانک ها فرم مربوطه را تکمیل و شناسنامه اعتباری خود را از بانک درخواست کند ، متصدی بانک ضمن احراز هویت شخص، گزارش اعتباری را در اختیار او قرار می دهد.

جلیلی تاکید کرد : افراد می توانند در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در شناسنامه اعتباری خود با مراجعه به شعبه ای که شناسنامه اعتباری خود را گرفته اند ، موارد نادرست را اعلام کنند ، شعبه نیز ضمن بررسی موضوع با سامانه اعتبارسنجی، در صورت صحیح بودن ادعا، اقدامات لازم را برای رفع اشکالات انجام خواهد داد.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/۱٠/٠۹

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!