پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

پاسخ های مدیرعامل شاپرک به ابهامات پرداخت های آنی:

تسویه پول 7 بار در طول روز

توانایی پرداخت آنی پول را داریم

نیوزبانک-در پی ایجاد اختلال در شبکه شتاب در روزهای گذشته همین موضوع موجب تاثیراتی در شاپرک نیز شده و اختلالاتی را در سرویس دهی شاپرک به وجود آورده بود هر چند که به سرعت مشکل برطرف شد اما باید دید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده تا زمانی که شبکه شتاب دچار اختلال می شود در شاپرک مشکلی به وجود نیاید.

در پی ایجاد اختلال در شبکه شتاب در روزهای گذشته همین موضوع موجب تاثیراتی در شاپرک نیز شده و اختلالاتی را در سرویس دهی شاپرک به وجود آورده بود هر چند که به سرعت مشکل برطرف شد اما باید دید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده تا زمانی که شبکه شتاب دچار اختلال می شود در شاپرک مشکلی به وجود نیاید.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، توقف تسویه آنی با فروشندگان از طریق بانک ها به دستور بانک مرکزی از روز پانزدهم آذر ماه متوقف شده است که این موضوع در حالی موجب اعتراض فروشندگان شده است که مدیران بانک مرکزی عنوان می کنند این امر موجب کاهش بسیاری از مغایرت ها و اختلالات در پرداخت ها می شود.

در این زمینه سامان قطبی مدیر عامل شاپرک در گفت وگوبا ایسنا گفت: پرداخت آنی که توسط بانک ها با فروشنده ها صورت می گرفت ربطی به شاپرک ندارد و یک روش تسویه است که از حدود یک سال ونیم گذشته توسط بعضی بانک ها و برخلاف رویه معمول تسویه در سیستم های پرداخت فعال شده بود که از روز پانزدهم آذر ماه با توجه به دستور بانک مرکزی بسته شد.

وی عنوان کرد: اجرای طرح شاپرک ضمن تسهیل پرداخت ها با استفاده از کارت های بانکی، بانک مرکزی را قادر می کند نظارت دقیق تری بر مقررات حاکم بر عملکرد شرکت های عرضه کننده خدمات پرداخت داشته باشد.

قطبی با بیان این که درطول شبانه روز، هفت بار کار تسویه پول از سوی بانک ها با فروشندگان صورت می گیرد، گفت: احتمال دارد گاهی یکی از این سیکل ها بدلیل بروز مشکلات در طول روز انجام نشده و در سیکل بعدی اجرا شود لیکن در هر صورت چندین مرحله واریز صورت خواهد گرفت همچنین در صورت بروز مغایرت، بطور معمول ظرف ۴۸ ساعت این مشکل حل و مغایرت برطرف می شود.

وی گفت: خصیصه سیستم پرداخت،تسویه ظرف مدتی معین است چرا که تسویه آنی مترادف با ریسک بالای عملیاتی است.

مدیر عامل شاپرک درپاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی برای پرداخت آنی پول( از طرف بانک به فروشنده )درنظرگرفته و یا نرم افزاری برای این کار خاص تعبیه شده؟ گفت: سامانه شاپرک قابلیت ارائه این سرویس را دارد لیکن بر اساس قواعد و مقررات این سرویس در حال حاضر به صورت دسته ای در طول روز صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کارتسویه پول ازسوی بانک ها با فروشندگان انجام می شود گفت: در این خصوص فروشندگان مطمئن باشند که کمافی السابق کلیه وجوه رسیدها مورد تعهد و پرداخت است و در صورتیکه سئوال یا مشکلی دارند می توانند از شرکت های طرف قرارداد خود پیگیری کنند.

وی بابیان اینکه شتاب تا به امروز پاسخگو بوده، بروز اختلال درچنین سامانه هائی را قابل انتظار دانسته و ابراز کرد: در طراحی و بهره برداری از سامانه شاپرک استفاده از تجارب گذشته از اولویت های کاری بوده ودر تداوم خدمت نیز بازخورد از محیط ونتایجی که گرفته می شود مهم است.

قطبی با بیان این که کماکان انتقال پول ازطریق کارت به کارت درخارج ازشعب شبکه بانکی توسط دستگاه های خودپرداز(ATM ) صورت می گیرد گفت: عمده تراکنش هائی که درخرید صورت می گیرد ( به غیرازموارد خاص ) دردنیا بعداز۴۸ ساعت تسویه می شود.لیکن براساس رویه ابلاغی بانک مرکزی درشاپرک طی مدت دوتاچند ساعت صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل شاپرک درپاسخ به این سوال که آیا در دنیا نمونه ای از طرح شاپرک اجرایی شده یا نه ؟ گفت: شبکه پرداخت دربیشترکشورهای دنیا بصورت متمرکز توسط نهادی مشابه شاپرک مدیریت می شود لیکن مدل اجرائی شاپرک براساس قوانین حاکم برکشور و تجارب چندساله شبکه بانکی در این خصوص طراحی و پیاده سازی شده است.

وی افزود: به عنوان مثال روند اجرائی تسویه مالی بانک مربوطه بافروشندگان بطورمعمول حداقل ۴۸ ساعت است که درطرح شاپرک فعلا طی روزدربازه زمانی دوتاچندساعت عملیاتی شده است؛ به عنوان مثال اگرخریدی در ساعت ۷:۳۰ صبح صورت گرفته باشد پول به حساب فروشگاه حدودا دوتا سه ساعت بعد از آن واریز می شود ولی اگر در ساعت هشت و نیم شب این تراکنش صورت بگیرد فردا صبح واریزپول به حساب فروشنده انجام می شود.

مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه درماه های گذشته و در روزهای پرترافیک شبکه بامشکل مواجه می شد اظهارکرد: با اصلاحات صورت گرفته خدمت رسانی به دارندگان کارت درمقطع پرترافیک هفته جاری بدون کندی و مشکل عمومی بود.

گفتنی است؛ تمامی فروشندگان دارای دستگاه کارتخوان می توانند در صورت بروز مشکل با شماره تلفن های مندرج برروی دستگاه کارتخوان خود تماس گرفته و در صورتیکه شرکت مربوطه از پاسخگویی مناسب خودداری کرد،شکایات خود را جهت پیگیریهای بعدی،به شماره پیامگیر ۲۹۹۵۴۸۵۵ بانک مرکزی با ذکرشماره حساب و نام بانک متصل به پایانه اعلام کنند.

تغییرات ناشی از روند تجمعی تسویه حساب و واریز وجه به حساب فروشندگان به منظور افزایش ظرفیت پاسخگویی،کنترل بهترترافیک شبکه و در راستای افزایش کیفی سطح خدمات به دارندگان کارت خصوصاً با توجه به درپیش بودن ایام پرتراکم پایان سال صورت پذیرفته است.

همچنین در طی چند روز گذشته برخی از فروشندگان، برای پرداخت پول از دستگاه کارت خوان به مشتری خدماتی ارائه نداده و معتقدند پول به حساب آنها با یک بازه زمانی دیرتری برگشت داده خواهد شد و همین دیرکرد موجب بروز مشکلاتی برای آنها می شود، اما می بینیم که آنها در پایان همان روز پول خود را به بانک منتقل نمی کنند که این دیر کرد برای آنان موجب ایحاد مشکلاتی شود.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠۹/۲٤

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!