پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

شغل جدید در بانک های شلوغ

نیوزبانک-به موازات پیشرفت تکنولوژی، رویکرد الکترونیکی شدن خدمات و البته نیازهای اقتصادی، مشاغل کاذب هم تغییر ماهیت داده اند و به قول امروزی ها آپدیت(به روز) شده اند و در حالی که قبلاً در کف کوچه و خیابان با آنها روبه رو می شدیم اینبار سر از مراکزی که خدمات الکترونیکی ارائه می دهند، درآورده اند.

به موازات پیشرفت تکنولوژی، رویکرد الکترونیکی شدن خدمات و البته نیازهای اقتصادی، مشاغل کاذب هم تغییر ماهیت داده اند و به قول امروزی ها آپدیت(به روز) شده اند و در حالی که قبلاً در کف کوچه و خیابان با آنها روبه رو می شدیم اینبار سر از مراکزی که خدمات الکترونیکی ارائه می دهند، درآورده اند.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک،یکی از این مراکز، بانک های شلوغ مجهز به سیستم فیش دهی است؛ فیش هایی که در راستای نوبت دهی به مشتریان و هدایت امور مختلف به باجه های مربوطه در اختیار مشتریان قرار می گیرند و اینجاست که بعضی ها که در کار کردن خیلی به خود سختی نمی دهند و می خواهند نابرده رنج گنج میسر کنند به فعالیت می افتند.

ماجرا از این قرار است که چند روز پیش در مرکز شهر در سه بانک مختلف کارهای متفاوتی داشتم. پس از ورود به بانک اول، با صف عریض و طویلی مواجه شدم که ابتدایش پیدا بود و انتهایش نا پیدا.

از دستگاه فیش دهی یک فیش تهیه کردم. به اطراف نگاه می کردم تا انتهای صف را پیدا کنم و نفری به نفرات این صف طولانی بیفزایم که پسر جوانی به آرامی نزدیک شد و با لحنی آرام گفت: « می خواهی کارت زودتر راه بیفتد؟» با تعجب نگاهی به او کردم و پرسیدم: «چطور؟!» فیش نوبت بانکی را که تنها سه نفر به نوبتش باقی مانده بود، نشانم داد و گفت: « اینطور! فقط کمی خرج دارد!»

به قول معروف، تازه دوزاریم افتاد که ماجرا از چه قرار است. گفتم خرجش چقدر است؟ گفت: «دو هزار تومان». خندیدم و گفتم: « حالا نمی شود به ما هزار تومان تخفیف بدهی؟!»

گفت: «چرا! اتفاقاً فیش هزار تومانی هم دارم! فقط نوبتش دیرتر می رسد و پانزده نفری به نوبتش مانده. پانصد تومانی اش هم هست که بیست و پنج نفر به نوبتش مانده. »

از او پرسیدم که شغلش چیست؟ پوزخندی زد و گفت: « همین است دیگر!»

پرسیدم که هر روز اینجاست؟ گفت نه! هر روز به یکی از شعبات یا اداره جات شلوغ مرکز شهر می رود؛ اینطوری کمتر جلب توجه می کند!

از صبح که وارد بانک می شود، چند فیش می گیرد و این کار را به تناوب در طول روز انجام می دهد و با طولانی شدن صف آنها را به نفرات میانی یا انتهایی صف می فروشد. از درآمدش هم پرسیدم. مبلغش را نگفت اما تأکید کرد که گذران امور می کند.

تضییع قانون حق تقدم

پس از آنکه کارم در بانک اول تمام می شود به بانک بعدی می روم، می خواهم چکی را که چند روز پیش گرفته ام نقد کنم، اما در این بانک هم همان منظره صف طولانی در مقابل چشمانم ظاهر می شود، آنجا هم پس از مدتی مردی میانسال نزدیک می شود و پیشنهاد فروش فیش های نزدیک به نوبت را می دهد.

پس از این هم که در صف می ایستم او را از دور نظاره می کنم، در همان چند دقیقه چند فیش دیگر را به فروش می رساند. این هم شغل اوست دیگر! وقتی کارم در بانک دوم تمام می شود، ساعت از ۱۲ ظهر گذشته است. به بانک بعدی می روم، اما آنجا هم آش همان آش است و کاسه همان کاسه؛ آنجا هم صف طولانی است و فیش فروش مشغول به کار!

دلایل متعددی پشت شکل گیری چنین مشاغلی می تواند وجود داشته باشد. یکی از این دلایل، برطرف نشدن نقاط ضعف ها در پروژه دولت الکترونیک است. چنین شغلی و چنین افرادی که فیش فروشی می کنند وجهه مدرن همان آدم هایی هستند که قبل از الکترونیکی شدن خدمات بانک ها، خودشان را با زور یا زبان بازی به ابتدای صف می رساندند و نوبت را رعایت نمی کردند با این تفاوت که فیش فروش ها چون مخفیانه نوبت و حق تقدم را زیرپا می گذارند دیگر کسی نمی تواند به آنان اعتراض کند!

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠۹/۱٣
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!