پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

رتبه بندی و ارزیابی اعتباری مشتریان جزء قواعد اولیه بانکداری اسلامی است

نیوزبانک-ما برخی از اصولی را که در سیستم بانکداری اسلامی جزء قواعد اولیه محسوب می شود و باید تاکنون در نظام بانکی ما لحاظ می شد، در بانکداری خود پیاده نکرده ایم که از جمله مهمترین آن ها، مقوله رتبه بندی و ارزیابی اعتباری مشتریان است.

ما برخی از اصولی را که در سیستم بانکداری اسلامی جزء قواعد اولیه محسوب می شود و باید تاکنون در نظام بانکی ما لحاظ می شد، در بانکداری خود پیاده نکرده ایم که از جمله مهمترین آن ها، مقوله رتبه بندی و ارزیابی اعتباری مشتریان است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک از ایکنا،زهرا خشنود، عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگر برجسته حوزه بانکداری اظهار کرد: سیستم های بانکداری در کشورهای غیر اسلامی نیز سعی کرده اند در بانک هایشان که به صورت اسلامی فعالیت نمی کنند، باجه هایی را تعبیه کنند که هر چند در یک سری از شعبه های خاصشان تعریف شده، اما با این راهکار، منابع در دسترس مسلمانان را جمع آوری و سپس در مسیر فعالیت هایی که در قالب عقود اسلامی انجام می شود، بکار گیرند.

وی افزود: نظام های بانکی غربی هم به این نتیجه رسیده اند که در یک سری زمینه ها و فعالیت های خاص، به سمت سیستم بانکداری اسلامی گرایش داشته باشند و در این خصوص مجموعه ای از ابزارهای خاص مالی اسلامی را در سیستم عملکرد خودشان قرار می دهند. به عنوان مثال، مقوله قرض الحسنه که ریشه در بانکداری اسلامی دارد، در برخی بانک های غیر اسلامی نیز به عنوان ابزاری کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیازبندی در کشورهای توسعه یافته، صرفاً در مرحله ارزیابی مشتریان نیست و تا مراحل مختلف مانند این که چه نرخ بهره ای را دریافت کنند هم ورود کرده است، در حالی که ما این اصول نهادینه را در بانکداری خود وارد نکرده ایم. هم رتبه بندی و هم مقوله های مختلفی که در رابطه با ارزیابی انواع متفاوت ریسک هایی که در بانکداری ما وجود دارد، بایستی در نظام بانکی کشورمان وارد شود

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به پاره ای از مشکلات سیستم فعلی بانکداری کشور تصریح کرد: یکی از دلایلی که بانک های کشور ما در مسئله بازیافت اعتبارات خود، دچار مشکلات قابل توجهی هستند، آن است که در نظام بانکی ما انواع رتبه بندی ریسک و اعتبار به صورت صحیحی انجام نشده است.

خشنود ادامه داد: رویکرد رتبه بندی بر مکانیزم انتقال پولی، خصوصاً رتبه بندی که بانک ها در ارزیابی اعتباری مشتریانشان انجام می دهند، مقوله بسیار مهمی است. از آن جا که بانک ها در ارزیابی مشتریانشان، ارزیابی های متفاوتی را به کار می گیرند، لذا در وام دهی، تصمیم سازی های متفاوتی را خواهند داشت، از این رو بانک مرکزی که تأیید کننده روش های رتبه بندی آن هاست، باید توجه خاصی به این موضوعات داشته باشد، به ویژه در مواقعی که رکود وجود دارد.

این پژوهشگر برجسته حوزه بانکداری با توجه به ویژگی های رویکردهای رتبه بندی اعتباری مورد استفاده در محاسبه نسبت کفایت سرمایه در توافق نامه بال دو و تکیه بر شواهد تجربی، اظهار کرد: توافق نامه بال دو درست است که در سطح بین المللی مطرح است، اما این گونه نیست که صرفاً در کشورهایی که حالت متعارف سیستم بانکداری را اجرا می کنند، کاربرد داشته باشد و در کشورهای دارای نظام بانکی اسلامی موضوعیت نیابد.

وی افزود: ما یک سری از اصولی را که در سیستم بانکداری اسلامی جزء اصول اولیه حساب می شود و باید تاکنون در نظام بانکی ما لحاظ می شد، در بانکداری خود پیاده نکرده ایم که از جمله مهمترین این موارد مقوله رتبه بندی و ارزیابی اعتباری مشتریان است. در مقوله ارزیابی هر چند وارد مبحث امتیازدهی به صورت خیلی ساده می شویم، اما فاصله زیادی با آن رتبه بندی دارد که در کشورهای پیشرو استفاده می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: امتیازبندی در کشورهای توسعه یافته، صرفاً در مرحله ارزیابی مشتریان نیست و تا مراحل مختلف مانند این که چه نرخ بهره ای را دریافت کنند هم ورود کرده است، در حالی که ما این اصول نهادینه را در بانکداری خود وارد نکرده ایم. هم رتبه بندی و هم مقوله های مختلفی که در رابطه با ارزیابی انواع متفاوت ریسک هایی که در بانکداری ما وجود دارد، باید در نظام بانکی کشورمان وارد شود.

وی یادآور شد: سازمان های مالی جهان مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، بانک تسویه حساب های بین المللی و ... طی دهه گذشته نسبت به گردآوری و تدوین مقرراتی نظارتی در زمینه های مختلف اقدام کرده اند و این مجموعه ها را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار داده اند تا از آزمون و خطا پرهیز کنند. دو مجموعه از این مجموعه ها، مربوط به فعالیت بانک ها و مؤسسات غیر بانکی حاضر در بازار پول است، این دو مجموعه تحت عنوان رهنمودهای بال 1 و بال 2 شناخته شده اند.

توافق نامه بال دو درست است که در سطح بین المللی مطرح است، اما این گونه نیست که صرفاً در کشورهایی که حالت متعارف سیستم بانکداری را اجرا می کنند، کاربرد داشته باشد و در کشورهای دارای نظام بانکی اسلامی موضوعیت نیابد

خشنود ادامه داد: توافقنامه بال 2 مشتمل بر روش های پوشش انواع ریسک ها تدوین شده و در واقع توافقی بین المللی در مورد اندازه گیری و استانداردهای سرمایه است که مقرر شد از ابتدای سال 2008 به اجرا درآید، با این تفاوت که بال 2 نسبت به بال 1 از حساسیت بیشتری نسبت به مقوله ریسک برخوردار است.

وی افزود: در کشورهای اسلامی دیگر نیز این توافق نامه پیاده سازی شده است. به عنوان مثال، در کشور امارات متحده عربی این توافق نامه به مرحله اجرا رسیده است و در حقیقت این طور نیست که این نوع توافق نامه ها فقط اختصاص به کشورهای دارای سیستم بانکداری متعارف داشته باشد، اما با توجه به این که تمام بانک ها و مؤسسات پولی ایران، مطابق مقررات بانکداری بدون ربا فعالیت می کنند، لذا تحقق رهنمودهای بال 2 مستلزم انجام مطالعات بیشتری خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: مطمئناً این نوع توافق نامه ها در کشورهایی که دنباله رو سیستم بانکداری اسلامی هستند نیز موضوعیت پیدا می کند، هر چند توافق نامه هایی از این دست گر چه در کشور ما پیاده سازی نشده است، اما بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که این نوع توافق نامه ها را در ایران نیز پیاده سازی کند.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠۹/٠۱

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!