پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

معیار رضایت سنجی از شتاب

آزاده محسنی

نیوزبانک-رضایت یا عدم رضایت از شتاب مساله ای است که همواره طی سال هایی که این سوییچ ملی متولد شده تا زمانی که تکامل یافته است از سوی بسیاری از کارشناسان وبازیگران پرداخت الکترونیک مطرح بوده است .

رضایت یا عدم رضایت از شتاب مساله ای است که همواره طی سال هایی که این سوییچ ملی متولد شده تا زمانی که تکامل یافته است از سوی بسیاری از کارشناسان وبازیگران پرداخت الکترونیک مطرح بوده است .

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک،برخی کارشناسان معتقدند ، شتاب با توجه به شرایط فعلی بهترین نمونه قابل اجرا محسوب می شود و با وجود حجم عظیم تراکنش هایی که بر آن وارد می شود توانسته دسترسی 99.5 درصدی را برای مشتریانش رقم زند ، به همین دلیل باید نمره بالایی برای آن در نظر گرفت علاوه براین شتاب دوره کودکی خود را پشت سر نهاده و با موفقیت به بلوغ رسیده است.

در مقابل گروه دیگر انتقادات فراوانی بر این سوییچ ملی وارد کرده وبر این باورند که مردم از شتاب راضی نیستند .عدم تکامل ساختار سیستم ها ومقررات ، مغایرت حساب ها ، پایین بودن قدرت پردازش تراکنش ها نزد شتاب و بانک ها و عدم تنوع خدمات و... واز همه مهمتر نرخ گذاری نه چندان مناسب کارمزد از جمله عللی است که به اعتقاد آنها برای نارضایتی از شتاب کافی است.

گروه سومی نیز هستند که می گویند اگربانک ها دریافت کننده مستقیم و اصلی خدمات شتاب هستند ؟(و مردم خدمات را از بانک ها دریافت می کنند ) این مشتریان اصلی نیز از این سوئیچ راضی نیستند و به معنی عدم رضایت مشتری از یک محصول است اما آنها انتخاب دیگری پیشرو ندارند و در واقع اکنون شتاب را تحمل می کنند.

مجموعه این سه نگاه به معنای آن است که در حال حاضر شتاب به عنوان تنها سوییچ ملی پرداخت الکترونیک توانسته پاسخ بسیاری از مشتریان بانکها را بدهد و با توجه به اینکه بانکداری الکترونیک در ایران بیشتر بر مبنای استفاده از خودپرداز است تا سایر درگاهها ، در نتیجه روزانه حجم وسیعی از تراکنش ها از طریق ATM به سمت شتاب روانه می شود اما این به معنای ایده آل بودن سوئیچ شتاب نیست.

همچنین این نکته نیز قابل توجه است که سخن از خوب بودن یا بد بودن و رضایت یا عدم رضایت از این سوییچ ملی چندان راحت به نظر نمی رسد چرا که شکل بهتر یا بدتری از این سیستم در حال حاضر در کشور وجود ندارد تا بتوان برمبنای آن مقایسه و سپس اظهار نظر کرد.

وقتی معیار مشخصی نباشد تبعا تحلیل، نقد واظهار نظر در مورد کیفیت شتاب خود بخود سخت می شود این در حالی است که در کشورهای دیگر سوییچ های منطقه ای و وجود معیارهای مشخص برای شتاب کار را برای نقد و بررسی راحت کرده است .

بارعظیم تراکنش ها که از سوی سوییچ شتاب مدیریت می شود دیر یا زود مسوولین بانک مرکزی وسایر بازیگران این حوزه را به چاره اندیشی برای آن وا می دارد ؛اینکه باید شتاب دومی شکل بگیرد ، آیا نیازمند ایجاد سوییچ های منطقه ای هستیم ، آیا افزایش ظرفیت شبکه فعلی برای پیشبرد کار کافی است یا شاید طی بررسی ها به نتیجه برسیم شبکه فعلی پاسخگو خواهد بود. اما آنچه که مسلم است در حال حاضر سخن از خوب بودن یا بد بودن شتاب به دلیل نبودن معیارها کار رابرای طرفداران ومنتقدان شتاب سخت کرده است زیرا هیچ نمونه مشابهی برای مقایسه وبررسی یافت نمی شود.

بر این اساس شاید از یکسو طرفداران این سوییچ ملی سخن به گزافه نمی گویند که شتاب توانسته یک تنه از پس همه مشکلات برآید که این خود نشان از بالا بودن ظرفیت شتاب دارد واز سوی دیگر چه بسا منتقدان شتاب نیز به بیراهه نرفته اند اگر سخن از کاستی ها بر سر زبان می آورند.

منبع: بانکداری الکترونیک
تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٨/٣٠

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!