پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا بیان کرد:

تقویت جایگاه محصولات کشاورزی به کمک بورس کالا

خبرهای بانکی - بورس کالا با ارائه ابزارهای نوین در عرضه محصولات کشاورزی، تغییرات شگرفی در بازار این محصولات ایجاد کرده و نگاهی گذرا به عملکرد آن حاکی از این است که اجرای سیاست های جدید، بازار محصولات کشاورزی را پویا و شفاف کرده است.

به گزارش خبرهای بانکی به نقل از سنا، در همین زمینه علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از ارتقا جایگاه محصولات کشاورزی در این بورس خبر داد و گفت: از سال ۹۶ توسعه و طراحی ابزارهای جدید حوزه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران وارد مرحله جدیدی شد به عنوان مثال  قراردادآتی زعفران در روزهای  گذشته راه اندازی شد و قطعا ماه های آینده نقش بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی پررنگ‌تر و مؤثرتر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به مشکلات بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر، بورس کالا به عنوان یک سیستم، فراگیر، شفاف و یکپارچه می‌تواند درصدد رفع مشکلات بازار برآید .

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران به فرآیند ورود محصولات کشاورزی در معاملات آتی اشاره کرد و ادامه داد: پیش زمینه راه اندازی معاملات آتی در هر حوزه ای از جمله تولیدات کشاورزی تقویت معاملات نقد است به همین دلیل در ابتدای کار بازار شفاف و ساختار یافته معاملات گواهی سپرده محصولات مختلف کشاورزی را در بورس کالا راه اندازی کردیم.

ناصرپور با تاکید بر اینکه پیش از راه اندازی بازار آتی زعفران، بازار نقدی این محصول توسعه پیدا کرد، گفت: با توجه به اینکه بازار نقدی و معاملات گواهی سپرده زعفران تا حد قابل قبولی توسعه پیدا کرده بود در سال جاری معاملات زعفران به صورت آتی نیز راه اندازی شد.

وی از راه اندازی معاملات آتی سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به بازخوردی که از انجام معاملات آتی زعفران خواهیم گرفت و همکاری هایی که با وزارت جهاد کشاورزی خواهیم داشت، بورس کالا در آینده نه چندان دور بر روی عرضه سایر محصولات کشاورزی متمرکز می شود.

به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در حال حاضر دو محصول ذرت و پسته در شرایط ایده آلی قرارداند و گزینه های بعدی معالات آتی محصولات کشاورزی خواهند بود.

ناصرپور ادامه داد: سیاست کلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی توسعه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران است و البته برای تحقق آن باید فرهنگ سازی لازم چه در سمت تولیدکنندگان و چه در سمت خریدار صورت گیرد.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران افزود: ادبیات اقتصادی بخش کشاورزی به شدت سنتی است تا تولید کنندگان و خریداران با مفهوم ابزارها و بازارهای نوین مالی آشنا شنود و از این ابزارها استفاده کنند زمان خواهد برد. این بازار از سال گذشته در شهرهای مختلف و بعضاً روستاهای دور افتاده آغاز وکلاس های آموزشی در این خصوص برگزار شد. بازار مجازی معاملات آتی (ویدکس) در حقیقت ابزاری است که در راستای فرهنگ سازی واقعی تر به کار رفته تا فعالان با بازار معاملات آتی آشنا شوند.

وی ادامه داد: باید شیوه‌هایی جدید جایگزین روش‌های ناکارآمد و هزینه‌بر سنتی شوند و بورس کالای ایران به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی کشور تلاش‌های زیادی برای تحقق این امر انجام داده است لذا باید شرایطی را مهیا کرد که کالا ها به منبعی برای جذب سرمایه تبدیل و در مکانیزم شفافی چون بورس کالا داد و ستد شوند.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در بازار شفاف همه سود می‌برند تصریح کرد: ما باید از ظرفیت بورس کالا استفاده کنیم تا محصولات کشاورزی با قیمت واقعی داد و ستد شوند.

تاریخ خبر: ۱٣۹٧/٠٣/۱٣ ۱٣:٠۵:٠٤

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!