پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

در بابلسر؛

همایش بازرسان بانک ملی برگزار شد

نیوزبانک-نگاه بازرسان باید با نگاه بهره وری باشد و به کارکنان تحقق اهداف صحیح از جمله جذب منابع، استفاده بهینه از امکانات بانک و. . . را آموزش دهند.

نگاه بازرسان باید با نگاه بهره وری باشد و به کارکنان تحقق اهداف صحیح از جمله جذب منابع، استفاده بهینه از امکانات بانک و. . . را آموزش دهند.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، همایش سه روزه سراسری بازرسان بانک ملی ایران با حضور دامغانیان، حسین زاده و خواجه حسنی اعضای هیأت مدیره و منصور تهرانی مشاور عالی مدیر عامل در مرکز آموزشی و رفاهی بابلسر برگزار شد.

در این همایش دامغانیان بازرسی را از مشاغل سخت بانک خواند و افزود: از بازرسان به عنوان امین ترین و معتمدترین افراد مجموعه سازمان یاد می شود و اگر نظارت از پیکره سازمان جدا شود قطعاً سوء مدیریت های فراوانی رخ خواهد داد.

دامغانیان با بیان اینکه مکمل بودن نظارت و اجرا می تواند بهترین خدمات را در پی داشته باشد و باعث تحقق نهایی اهداف بانک شود، افزود: نظارت و کنترل باید در راستای بهبود سازمان و حذف موانع موفقیت آن حرکت کند و این امر وظیفه بازرسان است .

وی گفت: بازرسان به دلیل شناخت کامل ارکان سازمان و آشنایی با بخشنامه ها و دستورالعمل ها می توانند تغییرات و اصلاحات لازم را در موارد فوق ایجاد کنند و بهترین، عالم ترین، فنی ترین و مومن ترین کارکنان را به سیستم معرفی کنند.

وی در ادامه بیان داشت: بازرسان به عنوان سفیران و چشم بیدار مدیریت ارشد بانک و نظام، ضمن اصلاح ساختار سازمانی می توانند در شناسایی افراد کارآمد و اثربخش کمک کننده باشند.

دامغانیان همچنین با اشاره به تفاوت بازرسی و نظارت یادآور شد: فرایند بازرسی از ابتدا تا انتهای عمل و با نتیجه گیری کامل است ولی نظارت فرایندی در حین، قبل و بعد از انجام عمل است.

وی همچنین با اشاره به اهداف اصلی بانک یعنی افزایش سرمایه، کاهش مطالبات معوق، درآمدزایی، استفاده از دارایی ها و ایجاد درآمد جدید از آنها گفت: بازرسان نقش مهمی در انعطاف بازار، جذب منابع، کاهش مطالبات معوق و... دارند. پس نظارت و کنترل باید به صورت مستمر و دائمی باشد و سازمان را در مقابل خطرات ایمن و مقاوم کند.

دامغانیان کسب سود را برای بنگاه اقتصادی بانک ضروری دانست و نقش بازرسان را در جذب منابع حائز اهمیت خواند.

عضو هیأت مدیره یکی از وظایف بازرسی را ایجاد فضای امن و آرام و اعتمادسازی عنوان و اضافه کرد: وجود بازرس در شعبه نباید عملیات روزانه شعب را تحت تأثیر قرار دهد.

دامغانیان با اشاره به تأکیدات مدیر عامل بر اهمیت ظرافت در نوع برخورد با مشتریان افزود: نگاه بازرسان باید با نگاه بهره وری باشد و به کارکنان تحقق اهداف صحیح از جمله جذب منابع، استفاده بهینه از امکانات بانک و... را آموزش دهند.

حسین زاده عضو دیگر هیأت مدیره نیز در بخش دیگری از این همایش گفت: حساسیت دو پست در بانک نسبت به سایر مسئولیت ها بالاتر است و سکان داران این مسئولیت ها باید علاوه بر اصالت خانوادگی، نجابت، شخصیت و احترام اجتماعی دارای کاردانی ویژه در کار باشند و این افراد روسای حوزه ها و بازرسان هستند. اگر قرار باشد بانک حالت پویایی و پیشرفت داشته باشد این 2 پست کلیدی و حیاتی باید به خوبی عمل کنند.

وی عنوان کرد: جایگاه بازرسی از قدیم در بانک خاص بوده و انسان های بزرگ و شاخص برای این پست در نظر گرفته شده و تمام همکاران، مشکلات و شبهات خود را از طریق بازرسی حل می کنند.

عضو هیأت مدیره با تبیین سیاست های بانک در حوزه بازرسی گفت: رویکرد علمی و مدون در بازرسی از جمله خواسته های مدیریت بانک است.

حسین زاده اعتقاد و اعتماد عمومی به بانک ملی ایران را نتیجه تلاش همه کارکنان از جمله بازرسان دانست و افزود: با توجه به شرایط امروز، تنها بانکی که سهم بازار خود را در مقایسه با سایر بانک ها ارتقا بخشید بانک ملی ایران بود که این نتیجه اعتماد عمومی به بدنه این بانک است.

عضو هیأت مدیره با اشاره به تحقیقی که در خصوص شرکت های بالای 50 سال قدمت صورت گرفته است، بیان داشت: نقطه مشترک و راز جاودانگی و ماندگاری سازمان ها و شرکت های بزرگ، مردم داری آن سازمان ها و اعتقاد خاص و راسخ آنها به رضایت مشتری است و این مردم داری رسالت و مسئولیت ها و اهداف بانک را سنگین تر می کند.

حسین زاده در ادامه بیان داشت: حرکت بازرسی باید به سوی بازرسی پیشگیرانه باشد و با ایجاد بازرسی لحظه ای بدون حضور فیزیکی بازرسان در شعب ، امکان رویت و بررسی موارد فراهم شود. همچنین تنظیم و تصحیح نرم افزارهای شعب با توجه به درجه و حد اعتباری شعب ضروری است.

وی در این خصوص افزود: مسئولیت نظارت ، راهنمایی، هدایت و آموزش همکاران در خصوص دستورالعمل ها، برعهده بازرسان است.

خواجه حسنی عضو دیگر هیأت مدیره نیز با اشاره به توصیه های حضرت علی (ع) به مالک اشتر در خصوص اهمیت نظارت و بازرسی و چگونگی نظارت بر حوزه تحت امر خویش، به نحوه و تشریح بازرسی اثربخش پرداخت.

وی افزود: بازرسان در حکم چشم بینای نظام ، حکومت، سازمان و هر نهاد دیگری هستند که باید اعمال کارگزاران خویش را تحت نظارت و کنترل داشته باشند و جلوی هرگونه خطا و لغزش در هر مقام و مسئولیتی توسط آنها گرفته شود.

خواجه حسنی با اعلام اینکه خطای هر عضو و مجموعه ای در بانک، به نام متولی آن یعنی بانک نوشته می شود اظهار داشت: کوچکترین خطاها نباید از دید بازرسان مخفی بماند.

وی افزود: بازرسی یکی از مهمترین وظایف مدیران است که به بازرسان تفویض شده و اتاق مدیران باید همیشه به روی بازرسان باز باشد و مدیران نیز با جلسات مداوم و مستمر بیشترین مشاوره ها را از بازرسان دریافت کنند.

عضو هیأت مدیره لازمه کار بازرسان را در عین صلابت و توانمندی ، دلسوزی و مهربانی عنوان کرد و بیان داشت: بازرسان باید از فردگرایی در کار و خودرأیی به دور باشند. آنها چشم مدیران خود هستند و چشم پاک، درست و بی نقص می بیند .

خواجه حسنی در پایان با اشاره به اهمیت بررسی جنبه های ظاهری شعب در کنار مسائل مالی، امر به معروف و نهی از منکر، استعدادیابی، کمک به کاهش استرس و اضطراب کارکنان و ایجاد عشق و علاقه به کار در آنها توسط بازرسان را خواستار شد.

در ابتدای این همایش سیف مدیر امور بازرسی به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در جهت تقویت بازرسی در بانک پرداخت .

وی ضمن تبریک کسب رتبه اول استقرار نظام کنترل داخلی خصوصاً کنترل سیستماتیک در بیست و دومین همایش سالانه پولی و ارزی در خردادماه سال جاری توسط بانک ملی ایران اظهار داشت: حسب تأکیدات فراوان مدیر عامل در خصوص لزوم تقویت نظارت سیستماتیک در شعب، سامانه کنترل سیستمی بازرسی، فعال و تلاش های فراوانی در جهت ارتقای این سامانه صورت پذیرفته است.

سیف اذعان داشت: انجام حداقل 120 مرتبه بازرسی موردی، اجمالی و عمومی سیستمی از بعضی شعب به صورت روزانه، تهیه سامانه نظارتی روسای حوزه ها، تشکیل کمیته امنیت سیستم و کمیته ارتقای سلامت اداری، تشکیل اداره مبارزه با پول شویی، بازرسی های نامحسوس، انتخاب و انتصاب بازرسان از طریق آزمون کتبی و مصاحبه حضوری، پیگیری مداوم در جهت جابه جایی کارکنان با بیش از 3 سال توقف در شعب، افزایش بازرسان در شعب مستقل و ادارات امور شعب و ادارات مرکزی به منظور رضایت بیشتر به ویژه در بخش نظارت سیستماتیک، از جمله اقدامات انجام شده در بخش بازرسی بانک می باشد.

در ادامه اسدالهی رئیس اداره کل بازرسی نیز به ارائه گزارشی مبسوط از عملکرد یک ساله اداره کل بازرسی پرداخت.

وی یکی از اثرات مهم نظارت سیستماتیک را کاهش حضور غیرضروری و طولانی بازرسان در شعب و همچنین تعیین اولویت رسیدگی به پرونده ها دانست.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٨/٠۵
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!