پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مدیر امور بین الملل موسسه توسعه تشریح کرد:

اقدامات موسسه اعتباری توسعه برای حل مشکل دارندگان کارت های ارز

نیوزبانک- مدیر امور بین الملل مؤسسه اعتباری توسعه با تأکید بر اینکه این موسسه به دیون ارزی متعهد است، به تشریح راهکارهای حل مشکلات دارندگان کارت های ارزی پرداخت.

مدیر امور بین الملل مؤسسه اعتباری توسعه با تأکید بر اینکه این موسسه به دیون ارزی متعهد است، به تشریح راهکارهای حل مشکلات دارندگان کارت های ارزی پرداخت.

 حمید نصرالهی، مدیر امور بین الملل موسسه اعتباری توسعه است به تشریح فعالیت های ارزی موسسه اعتباری توسعه و راهکارهای حل مشکلات دارندگان کارت های ارزی مبتنی بر بخشنامه اخیر بانک مرکزی پرداخته است. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

از بخشنامه اخیر بانک مرکزی در ارتباط با سپرده های ارزی بگویید؟

آخرین بخشنامه بانک مرکزی به نظام بانکی در خصوص سپرده های ارزی به این مطلب تاکید دارد که بانک ها باید عین ارز وصول شده را به سپرده‌گذاران ارزی بدهند و سود متعلقه به حساب‌های سرمایه‌گذاری ارزی مدت‌دار به صورت ارزی محاسبه و‌ پرداخت شود. این بخشنامه تاکید دارد که دارندگان ‌ارز‌ (اسکناس) می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل در قالب سپرده‌های قرض‌الحسنه‌(پس‌انداز و جاری و سرمایه‌گذاری‌)مدت دار، نسبت به افتتاح حساب ارزی اقدام کنند و چنانچه متقاضی خواهان دریافت سود متعلقه یا بخشی از سپرده مفتوحه بوده یا قصد انسداد حساب را داشته باشد، بانک عامل مکلف است عین ارز وصول شده یا معادل آن به سایر ارزهای جهان‌روا (با موافقت متقاضی)‌ را به صورت نقدی (اسکناس) از محل منابع ارزی بانک عامل تأمین و به صاحب حساب پرداخت کند.

فعالیتهای ارزی در موسسه اعتباری توسعه از کی آغاز شده و در ارتباط با اجرای بخشنامه اخیر بانک مرکزی چه حرکت هایی از سوی این موسسه صورت گرفته است؟

مؤسسه اعتباری توسعه با اخذ مجوز شماره ۸۱۸ مورخ 18 فرودین ماه سال 88  بانک مرکزی، ارائه خدمات ارزی شامل افتتاح حساب های قرض الحسنه جاری ، پس انداز و سپرده سرمایه گذاری مدت دار ارزی، نقل و انتقالات ارزی از محل منابع ارزی و سپرده های اشخاص نزد این موسسه،خریدوفروش ارز، انجام عملیات مربوط به حواله های وارده و صادره ارزی و فروش ارز مسافرتی را از ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ در شعب سراسر کشور آغاز کرد.

از آنجا که استراتژی مؤسسه حرکت بر محور فعالیت‌های ارزی پایه گذاری شد و این محور در برنامه های بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت با اهداف متعالی گنجانده شد، ارائه تسهیلات ارزی به واردکنندگان مواد اولیه جهت حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در کشور با هدف همین برنامه مورد تاکید قرار گرفت . کم کم سبد محصولات ارزی مؤسسه نیز تکمیل شد و راه اندازی سوئیفت نیز به جمع سایر خدمات ارزی اضافه شد.

به گزارش مهر، مؤسسه اعتباری توسعه که ارائه کارت های ارزی توسکا به مشتریان را در کارنامه کوتاه فعالیت های ارزی خود دارد با تبعیت از این بخش نامه که از دیر باز در سیستم بانکی مرسوم بوده است، در مقطع حساس فعلی که هجمه ی خارجی فعالیت های اقتصادی کشور را مورد هدف قرار داده است و مدیریت فعالیت های ارزی مورد تاکید مقام ناظر قرار گرفته است، سعی دارد تا با راهنمایی صحیح و اصولی مشتریان به فعالیت های ارزی ادامه دهد .

از کارت ارزی توسکا که توسط این موسسه ارائه شده بگویید و اینکه پس از تحریمها، ارائه اینگونه خدمات به چه شکل صورت می گیرد؟

کارت ارزی توسکا از جمله خدمات موسسه اعتباری توسعه است که در پرتو ارائه این خدمت، مشتریان می توانستند با بهره برداری از توسکا در ۵ قاره جهان در زمینه خرید از فروشگاه‌ها، اخذ وجه از خودپردازها، خریدهای اینترنتی و انواع پرداخت‌ها اقدام کنند. مشتریان با ارائه و واریز ارز و یا ریال به حساب خود در داخل کشور، می توانستند از خدمات مؤسسه در سرتاسر دنیا استفاده کنند.

با استقبالی که از کارت توسکا صورت گرفت، در پاسخ به تقاضاهای خرد و کلان مشتریان به ارائه کارت هدیه ارزی توسکا اقدام شد. در مجموع این خدمات، به دارندگان خود در سراسر دنیا امکان دریافت ارز رایج آن کشور و یا خرید از پایانه های فروش را فراهم کرد.

اما تحریم ها مشکلاتی را برای کارت های توسکا به وجود آورده است؟

بله . شرایط اقتصادی به وجود آمده مختص مؤسسه اعتباری توسعه نیست و و با توجه به هجمه جهانی که فعالیت های مفید اقتصادی کشور را متاثر کرده باعث شد تا سرویس دهی به مشتریان کارت های توسکا با مشکلاتی مواجه شود . اما مؤسسه اعتباری توسعه در این زمینه پیگیر حقوق مشتریان است و تمامی وجوه سپرده گذاران را مورد پیگیری قرار خواهد داد.

این مشکل در چه زمانی حل خواهد شد؟

نصرالهی: در بحث کلان و از سر گیری مجدد ارائه کارت های ارزی در حال مذاکره و رایزنی با بانک های دیگری هستیم تا بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم . اما در خصوص پاسخ گویی به کارت های فعلی در حال مذاکره با طرف قرارداد در خارج از کشور هستیم و در اسرع وقت به مشکلات رسیدگی می شود .

مؤسسه اعتباری توسعه چه راهکاری را برای دارندگان این کارت ها پیشنهاد دارد؟

هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد و مؤسسه اعتباری توسعه به تمامی دیون قانونی خود متعهد است . مؤسسه در تلاش است تا هرچه زودتر وضعیت سپرده گذاران ارزی و دارندگان کارت های ارزی توسکا را روشن کند. بر این اساس چنانچه مشتریان به هنگام افتتاح حساب های سپرده ارزی و یا کارت های توسکا نقداً به صورت اسکناس وجه مورد نظر را به شعبه تحویل کرده باشند ، در صورت تقاضای استرداد عیناً ارز مربوطه به ذینفع با رعایت مقررات در سررسید سپرده مسترد خواهد شد .

برای مشتریانی که وجه ریالی برای سپرده ارزی ارائه داده اند چه راهکاری دارید؟

در این خصوص نیز مؤسسه اعتباری توسعه مشکلی ندارد و مشتریانی که به هنگام افتتاح حساب های سپرده ارزی معادل ریالی وجوه سپرده را تودیع کرده باشند در صورت تقاضای استرداد می توانند وجه ارزی را به یکی از حساب های ارزی مورد نظر خود نزد بانک های داخلی به صورت حواله منتقل کنند . در غیر این صورت نسبت به دریافت معادل ریالی با نرخ مبادله ای یا همان نرخ اعلام شده از سوی اتاق مبادلات ارزی، اقدام خواهد شد .

آیا دارندگان کارت توسکا امکان مراجعه حضوری به رویال بانک آذربایجان برای دریافت ارز را نیز دارند؟

بله. صادرکننده این کارتها در این ارتباط پاسخگوی دارندگان کارت های ارزی خواهد بود.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٧/۲٨

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!