پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

در سال گذشته صورت گرفت

انجام 5323 بازرسی نامحسوس در بانک ملی

نیوزبانک- رییس اداره کل بازرسی بانک ملی اعلام کرد که در سال 1390 در این بانک، تعداد پنج هزار و 323 فقره بازرسی نامحسوس انجام شده است

رییس اداره کل بازرسی بانک ملی اعلام کرد که در سال 1390 در این بانک، تعداد پنج هزار و 323 فقره بازرسی نامحسوس انجام شده است

 

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک ، مصطفی اسداللهی گفت: برای حفظ سلامت نیروی انسانی و پیشبرد اهداف سازمانی باید نظارت لازم در تمامی سطوح اعمال شود و این بدان معناست که افراد در هر جایگاه شغلی علاوه بر انجام وظایف محوله باید بخشی از زمان خود را برای نظارت اختصاص داده و در خلال انجام امور نیز توجه لازم بر اجرای صحیح عملیات داشته باشند.

 

وی افزود: با تحقق این امر، همواره میزان تحقق اهداف و انحراف از برنامه ها مشخص می شود که می توان بر این اساس اقدامات تعدیلی را در برنامه ها اعمال کرد.

 

مدیر کل بازرسی بانک ملی درباره نقش نظارت و بازرسی در ارتقای جایگاه بانک تصریح: کنترل داخلی بخش مهمی از مدیریت هر سازمان از جمله بانک هاست که شامل برنامه ها، روش ها و رویه های مورد استفاده سازمان در دستیابی به رسالت وجودی و اهداف خرد و کلان آن می شود.

 

اسداللهی با بیان این که هدف نظام کنترل داخلی، بهبود توان مدیریت مالی و اداری از طریق تحدید آن گروه از رفتارهای مالی است که به اتلاف و تخصیص نامناسب منابع و بروز فساد می انجامد، ابراز داشت: استقرار و استمرار یک نظام کنترل داخلی توانمند در سازمان، امکان مدیریت کارآمد و موثر را در سازمان فراهم می آورد. به عبارتی دیگر کنترل داخلی به معنای فرایندی است که به وسیله هیأت مدیره، مدیریت و دیگر کارکنان یک سازمان اجرا می شود و از سوی آن دستیابی به اهدافی نظیر اثربخشی و کارایی عملیات، قابلیت اعتماد به گزارشگری مالی و پایبندی به قوانین و مقررات جاری حاصل می شود.

 

رییس اداره کل بازرسی نقش این اداره را به عنوان ارزیابی کننده کفایت کنترل های داخلی برای ایجاد اطمینان از کارکرد صحیح اجزای کنترل های داخلی، بسیار برجسته و با اهمیت خواند و گفت: اداره کل بازرسی می تواند تضمین کننده شعار «‌هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» باشد.

 

وی با تاکید بر اهمیت رویکرد پیشگیرانه در اصلاح مشکلات درون سیستمی گفت: همواره پیشگیری بهتر از درمان است و بر این اساس در کنار درمان، تدوین و طراحی ساز و کارهای پیشگیرانه نیز مدنظر این اداره است.

 

اسداللهی در مورد اعمال نظارت سیستماتیک در بانک گفت: یکی از مفاهیم نظارت سیستماتیک ، کنترل عملیات به وسیله سیستم های رایانه ای است که تعدادی از کنترل ها در نرم افزارهای موجود شعب تعبیه شده است. در عین حال برای آن بخشی از عملیات که امکان کنترل آن به وسیله نرم افزارها موجود نیست و بررسی آن مستلزم استفاده از افراد می باشد، اقداماتی تحت عنوان « کنترل سیستمی عملیات» با شناسایی نقاط کنترلی به وسیله اداره کل بازرسی آغاز شده است که تکمیل و توسعه آن فرایند بازرسی را دگرگون خواهد کرد.

 

رییس اداره کل بازرسی بانک ملی مقوله نظارت و بازرسی را دو مقوله مجزا دانست و اظهارداشت: نظارت معطوف به تمامی کارکنان، مسئولان و مدیران در تمامی سطوح می باشد و بازرسی نیز به وسیله اداره کل بازرسی و واحدهای بازرسی ادارات امور شعب انجام می شود که در مجموع وضعیت بازرسی بانک ملی در حد قابل قبولی قرار دارد.

 

وی جذب نیروهای جدید و تقویت کادر اداره کل بازرسی و ادارات امور شعب، آموزش بازرسان برای مجهز شدن به اطلاعات و تخصص های مورد نیاز، تقویت موضوع ارزیابی کفایت کنترل های داخلی، آسیب شناسی تخلفات، طراحی کنترل های سیستمی و تقویت سامانه کنترل و بازرسی سیستماتیک به منظور تسهیل امور بازرسی را از مهمترین برنامه های در دست اقدام بخش بازرسی بانک برشمرد.

 

اسداللهی به موضوع بازرسی نامحسوس به عنوان یکی از وظایف مهم اداره کل بازرسی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال 81 شورای عالی اداری کشور مبنی بر « تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری کشور» بازرسی های نامحسوس با هدف ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور نظارت بر نحوه ارائه خدمات مطلوب و موثر به مردم و همچنین برخورد مناسب کارکنان با مراجعان ، صورت گرفته است که در سال 1390 در این بانک، تعداد پنج هزار و 323 فقره بازرسی نامحسوس انجام شده است و آمار مذکور بیانگر میزان اهتمام و توجه بانک ملی ایران به مسایل مشتریان است.

 

وی با اشاره به روش های ارتقای سطح نظارت در شبکه بانکی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات مورد نیاز و ضروری در این خصوص، بحث آموزش و فرهنگ سازی است . افراد باید ضمن آگاهی کامل از جنبه های مختلف امور تحت سرپرستی ، با حیطه مسوولیت های خود نیز آشنایی لازم داشته باشند تا به واسطه این امر بحث نظارت در بانک تقویت شود. علاوه بر آن با فرهنگ سازی مناسب ،‌خود کنترلی در کارکنان تقویت می شود.

 

اسداللهی گفت: از دیگر ارکان ارتقای سطح نظارت در شبکه بانکی، امکان دسترسی افراد به آخرین رویه ها و دستورالعمل های اجرایی است. همچنین طراحی مناسب شیوه های اجرای امور به منظور حذف بسترهای تخلف و سو استفاده یکی از راهکارهای دیگر در این زمینه است .

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٧/٠٤

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!