پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

بانک اختصاصی برای صنعت کشور راه اندازی شود

نیوزبانک-یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پیشنهادی خواستار راه اندازی بانک اختصاصی برای صنعت کشور شد و گفت: تا آن جا که از دولتمردان و مدیران بانک مرکزی اطلاع دارم کسی با راه اندازی بانک های تخصصی و محدود کردن سرمایه های سرگردان در این حوزه های اقتصادی مخالفتی ندارد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پیشنهادی خواستار راه اندازی بانک اختصاصی برای صنعت کشور شد و گفت: تا آن جا که از دولتمردان و مدیران بانک مرکزی اطلاع دارم کسی با راه اندازی بانک های تخصصی و محدود کردن سرمایه های سرگردان در این حوزه های اقتصادی مخالفتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، محمد سلیمانی اظهار کرد: مشکلات مالی خودروسازان تاثیر خود را بر بازار قیمت ها و زمان تحویل خودروهای ثبت نامی گذاشته است.

نماینده مردم تهران از مدیران صنعت خودروسازی کشور پرسید: چرا بخشی از سرمایه های مالی خود را در سایر بخش های اقتصادی هزینه کرده اید؟ آیا رفتن به بازار واسطه گری مالی، بانکداری مسکن، خرید و فروش ارز و سایر بخش های واسطه ای عملکرد قابل دفاعی است؟ چرا سهام ایران خودرو در بانک پارسیان در بازار بورس عرضه نمی شود تا پول جذب شده صرف امور این خودروساز شود؟

چه عاملی موجب وابستگی بسیار شدید خودروسازان به منابع بانکی است؟

وی مشتری و وجه نقد را دو امتیاز منحصر به فرد صنعت خودروسازی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در حالی که وجه نقد و مشتریان در نوبت خودروسازان دو امتیاز صنایع خودروسازی کشور به شمار می رود چه عاملی موجب وابستگی بسیار شدید خودروسازان به منابع بانکی است؟ مدیران صنعت خودروسازی به مشتریان پاسخ دهند. یکی از مدیران صنعت خودروسازی کشور اخیرا با قیاس کیفیت تولیدات شرکت متبوعش با کیفیت آنت دهی تلفن همراه سعی در فرار از پاسخگوی داشت. آیا این رفتار قانع کننده مشتریان صنعت خودروسازی است؟

فناوری تولید کیسه هوای خودرو مربوط به 30 سال قبل است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن، فناوری تولید کیسه هوای خودرو را مربوط به 30 سال قبل دانست و افزود: با وجودی که 30 سال قبل فناوری تولید کیسه هوا خودرو به ثبت رسیده است ولی هنوز این امکان در محصولات داخلی به کار گرفته نشده است. آیا تلفات بیش از 20 هزار نفری جاده های کشور دلیلی قانع کننده برای نصب کیسه هوا در کلیه خودروهای داخلی نیست؟

اگر مدیران صنعت خودروسازی دلایل قابل دفاعی دارند به کمیسیون صنایع بیایند

سلیمانی افزود: اگر صنایع خودروسازی کشور با مشکلات فناوری روبه رو هستند مشکلاتشان را با دانشگاه های کشور در میان گذارند. اگر مدیران صنعت خودروسازی دلایل و استدلال های قابل دفاعی دارند به کمیسیون صنایع آمده و چهره به چهره با هم گفت وگو و بحث کنیم تا چالش ها و راهکارها مطرح شود.

نماینده مردم تهران، سکوت مدیران صنعت خودروسازی کشور در بیان چالش ها و مشکلات این صنعت را موجب داغ شدن بازار گمانه ها و احتمالات دانست و افزود: وقتی مدیران خودروساز کشور به مجلس نمی آیند و درباره ی عملکرد خود توضیح نمی دهند اولین تصور من نماینده از این بی تفاوتی، سوء مدیریت آقایان است؛ چرا که ناتوانی اجرایی و فنی و مسائل پشت پرده در عملکرد مدیران قوی جایی ندارد.

کاستی ها در صنعت خودروسازی به تحریم ها و نوسانات نرخ ارز مربوط نیست

این عضو کمیسیون صنایع و معادن، گرانی قیمت خودرو در ایران را ریشه در سال های گذشته دانست و افزود: چالش ها و کاستی ها در صنعت خودروسازی کشور به یک سال دو سال قبل و تحریم ها و نوسانات نرخ ارز مربوط نیست، مشکل عمیق تر از این حرف هاست. هر مشکلی راه حلی دارد، مدیران صنعت خودروسازی پای میز گفت وگو بیایند تا مشکلات به صورت شفاف خود را نشان دهد.

اختصاص 10 درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به صنایع کشور با مانع قانونی روبه رو است

وی اختصاص 10 درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به صنایع کشور را با مانع قانونی و حقوقی روبه رو دانست و افزود: منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در تولید است نه برای تامین نقدینگی تولید و صنعت به ویژه صنعت خوروساز کشور. مدیران اجرایی و بانکداری جلسات مختلف با صاحبان صنایع برای پیشرفت تسهیلات بانکی به صنایع تفاهم می کنند ولی وقتی به مرحله ی عمل می رسد با کمبود منابع مالی روبه رو شده و کلیه ی تفاهمات در حد حرف و وعده باقی می ماند.

سلیمانی اختصاص 12 هزار ملیارد تومان از ذخایر صندوق توسعه ملی و منابع بانک ها به صنایع کشور را با موانع قانونی روبه رو دانست و افزود: کمیسیون صنایع و معادن در حد توان در پی رفع مشکلات مالی صنایع کشور به ویژه تامین مالی صنعت خودروسازی کشور است اما باید پذیرفت که برخی راهکارها مثل اختصاص 4 هزار میلیارد تومان معادل 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به صنایع کشور با موانع قانونی روبه روست؛ چرا که منابع این صندوق باید صرف سرمایه گذاری در تولید شود نه تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن، اصلاح قانون صندوق توسعه ملی را راه حل استفاده از منابع این صندوق برای حمایت مالی از صنایع خودروسازی دانست و افزود: راهکار بلندمدت حمایت از صنایع کشور از طریق ذخایر صندوق توسعه ملی، باید از طریق مجلس به جریان بیفتد.

بانک اختصاصی برای صنعت کشور راه اندازی شود

نماینده مردم تهران در پیشنهادی خواستار راه اندازی بانک اختصاصی برای صنعت کشور شد و افزود: خودروسازان کشور می توانند با راه اندازی بانک تخصصی صنعت منابع عمومی جامعه را جذب و در صنعت خودروسازی کشور به کار گیرند و به مفهوم بهتر بانک تخصصی صنعت می تواند به بزرگ ترین پشتوانه مالی صنایع کشور مبدل شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: با اطلاعی که از دولتمردان و مسوولان بانک مرکزی دارم با راه اندازی بانک های تخصصی صنعت، مسکن و مخابرات و سایر بانک های تخصصی که سرمایه های سرگردان را جهت می دهند، مخالفت نخواهند کرد.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٦/۲٨

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!