پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

حلقه‌های مفقوده مهارت در اشتغال

خبرهای بانکی ـ کارشناس ارشد بازار کار و کارآفرینی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارتباط بین بازار کار و آموزش برقرار نیست، گفت: آموزش مهارت در کار باید از دوران مدرسه انجام شود.

به گزارش خبرهای بانکی ؛ مسلم خانی ، با اشاره به حلقه های مفقوده نظام مهارت آموزش اشتغال در ایران گفت: اولین حلقه مفقوده، نظام شناسایی و هدایت مسیر شغلی است و به همین دلیل امروز بعد از اینکه دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، برای آماده سازی اشتغال هزینه های زیادی متوجه جامعه می شود.

کارشناس ارشد بازار کار اظهارداشت: اگر مسیر هدایت شغلی و شناسایی استعدادها را از دوران دبستان شروع کنیم، خروجی آن را در انتخاب رشته تحصیلی و شغل شاهد خواهیم بود. این الگو در حال حاضر فعال نیست و به همین دلیل بسیاری از آموزش های دانشگاهی متناسب با مطالبات بازار کار فعلی و آتی نیست.

خانی ادامه داد: ما به آینده پژوهی بازار کار نیاز داریم که طبق آن نیازهای لازم نیروی کار را کشف کنیم. اگر امروز وزارت علوم بخواهد بداند در ۱۰ سال آینده چه رشته هایی در کشور مورد نیاز است، وزارت کار باید بانک اطلاعاتی داشته و ارائه کند.

وی افزود: نظام کسب و کارهای موجود ما در حوزه ایجاد دانش و مهارت پروری نقش بزرگی دارند. اگر در مقاطعی طرح هایی اجرایی شد، امروز می طلبد یک نظام نامه جامع مدرسه و بازار کار تعریف کنیم. در نظام آموزشی آلمان دانش آموز فارغ التحصیل نمی شود مگر اینکه بخشی از دوران تحصیل خود را در بازار کار بگذراند.

این استاد دانشگاه و کارآفرینی تاکید کرد: دولت اعلام کرده در یک دوره زمانی به دنبال اجرای طرح کارورزی است و به صورت ۴ تا ۶ ماهه دانشجوها در رشته های متناسب با تحصیل خود اشتغال آموزی کنند اما جای این طرح در مدرسه و دانشگاه است و قبل از خروج از تحصیل باید آمادگی های لازم برای اشتغال افراد ایجاد شود.

به گفته خانی، نظام آموزش و اشتغال در حال حاضر جزیره های ناپیوسته ای هستند و این باعث شده نوع سرگشتگی در هدایت کارآفرینی و استعدادها در کشور وجود داشته باشد.

کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال اظهارداشت: در حال حاضر، مجلس باید در مباحث بنیادی تری اشتغال متمرکز شود. آیا دولت مکلف شده در قالب یک برنامه جامع نقشه راه فردی انسان ها را مشخص کند. آیا آموزش ها در مدرسه تا دانشگاه به صورت یک بسته منسجم دیده شده است؟

وی تصریح کرد: در یک کشور رو به توسعه نگرش مقطعی نادرست است و ما باید مجموعه ای از اقدامات را در قالب یک بسته داشته باشیم و انتظار بیشتری از مجلس در این زمینه ها می رود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر در حوزه آموزش نهادهای غیرمتخصص داریم و موازی کاری می شود نباید این الگو تقویت شود. چرا در کشور نظام سرمایه انسانی وجود ندارد که نظام کسب و کار، آموزش و ... در آن نقش آفرینی کند؟

کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال اظهارداشت: امروز ۱۲ هزار قانون در کشور داریم در حالی که در فرانسه کمتر از ۲۸۰۰ قانون وجود دارد و ما باید بر اثربخشی قوانین تاکید کنیم. ما هنوز در ایران یک قانون کارآفرینی و سرمایه انسانی نداریم.

خانی افزود: آیا سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند امروز مشکل مهارت را در کشور حل کند؟ پاسخ منفی است. این سازمان تنها نیروهای داوطلب را آموزش می دهد و از این آموزش ها هم بخشی ممکن است تنها مهارت اشتغال را به دست آورند ولی ما نهاد مدرسه و دانشگاه و نهاد کسب و کار را داریم و از سویی نظام مدیریت سرمایه های انسانی را نیز داریم.

این استاد کارآفرینی و کسب و کار افزود: اگر فردی روزنامه نگاری می خواند دانشگاه باید افراد را با مراکز عملی متصل کند. ما در شرایط کنونی به نوعی در جایی نقص خلق می کنیم و در جایی دیگر به دنبال حل آن هستیم؛ بنابراین سیاست ها ناپیوسته و خطرناک است.

وی ادامه داد: تقسیم کار ملی باید صورت بگیرد و آنگاه توقع داشته باشیم افراد در جای درست خود قرار بگیرند. نیروی کار حرفه ای باید تربیت کنیم تا افراد موفق باشند و بهره وری نیروی کار بالا برود. امروز در فعالیت های جزیره ای و کوتاه با سازمان های دارای دیوارهای بلند مواجه هستیم و راهکار آن این است که دانشگاه و مدرسه کارآفرین از سخنرانی به فرایند تبدیل شوند.

منبع: ایبنا
تاریخ خبر: ۱٣۹٦/٠٣/۲۲ ٠۹:۲٦:٠۵

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!