پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

رییس کل بانک مرکزی:

شاپرک مبادلات الکترونیک پول را استاندارد می کند

نیوزبانک- آیین گشایش شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) در روز چهاردهم مرداد ماه با حضور رییس کل بانک مرکزی ، اعضای هیات عامل، مدیران عامل، اعضای هیات مدیره بانک ها و مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار شد.

آیین گشایش شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) در روز چهاردهم مرداد ماه با حضور رییس کل بانک مرکزی ، اعضای هیات عامل، مدیران عامل، اعضای هیات مدیره بانک ها و مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک ، بزرگ ترین دستاورد راه اندازی شاپرک این است که فعالیت‌های شرکت‌های ارایه خدمات بانکداری الکترونیک بر مبنای استاندارد یکسانی انجام خواهد گرفت و تحقق این مهم، بانک مرکزی را توانمند می‌سازد‌ تا نظارت دقیق و همه جانبه‌ای بر انجام عملیات بانکی که از طریق پایانه‌های فروش داشته باشد. به عبارت دیگر،‌ با راه‌اندازی شاپرک انتظار می رود مبادلات الکترونیکی پول جایگزین مبادلات فیزیکی شود و این کار با نظارتی هوشمندانه صورت گیرد.

برگزاری مراسم رونمایی از طرح شاپرک انگیزه‌ای شد تا در گفت و گویی با محمود بهمنی ،ریاست کل بانک مرکزی با ابعاد و خصوصیات این طرح بیشتر آشنا می شویم.

 جناب بهمنی روز چهاردهم مرداد ماه سال 1391 « طرح شاپرک» از سوی شما افتتاح شد. اصولا « شاپرک» به چه معناست؟ دلایل، ضرور‌ت ها و در کل فلسفه وجودی پیدایش این طرح چیست؟

کلمه « شاپرک» در واقع خلاصه "شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی" است. نظام بانکداری کشور در سال‌های گذشته با روندی رو به رشد از منظر اتکا به فناوری‌های اطلاعات روبه رو بوده است که استفاده گسترده از پایانه‌های فروش در دورترین نقاط کشور از آن جمله‌ است.

هم اکنون، مدیریت و بهره‌برداری از پایانه‌های فروش‌ عمدتا از سوی شرکت‌های PSP انجام می‌شود که به صورت سنتی از یک سو با بانک‌ها  طرف قرارداد بوده و از سوی دیگر، با پذیرندگان پایانه‌های فروش (POS) مرتبط هستند. بنابراین به دلیل نبود سازمان مدیریتی و نظارتی مناسب در گذشته، این شرکت‌ها از رشد متقارن و همگونی برخوردار نبوده و عدم توزیع مناسب دستگاه‌های پایانه‌های فروش در سطح کشور، مشکلات عدیده‌ای را برای شبکه بانکی بوجود آورده است.

به همین دلیل، برای رفع مشکلات و اجرای وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی مصوبه ای در این مورد از سوی شورای پول و اعتبار تصویب و برای ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیک و نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی انجام شده از طریق پایانه‌های پیش گفت، طرح شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) پس از یک سال تلاش اجرا شد.

* از مشکلات عدیده‌ای‌ سخن به میان آمد. امکان دارد در این مورد توضیح بیشتری بدهید؟

شما الان که به فروشگاه‌های شهرهای بزرگ مراجعه می کنید، با چند پایانه روبه رو هستید که همگی یک کار را انجام می‌دهند در حالی که در فروشگاه‌های سایر شهرها و مناطق دیگر، هیچ پایانه ای وجود ندارد. خوب، این یعنی ناکارآیی در استفاده از سرمایه گذاری‌ها که به دلیل رقابت ناسالم بانکی برای پایانه‌گذاری روی داده است .

نکته بعدی آن است که توجه صرف به نصب پایانه ها ، هم منابع بانک‌ها را درگیر خرید تجهیزات نموده و هم طرح‌های کارت اعتباری را که خدمات موثری به مردم و فروشندگان می‌دهد، ناتوان‌ ساخته است.‌علاوه بر این، نمی‌توان‌ بر شبکه ای را که 29 بانک و 17 شرکت جداگانه در آن فعالیت می‌کنند، به صورت متمرکز استاندارد سازی و نظارت کرد . شاپرک برای حل این معضلات شکل گرفته است.

* با این اوصاف، شاپرک چه دستاوردهایی برای نظام پولی کشور در بر خواهد داشت. آیا از پس مشکلات برشمرده برخواهد آمد؟

همان‌طور که گفتم، با راه اندازی شاپرک انتظار داریم تمامی فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک تحت یک استاندارد واحد انجام گیرد. انجام این مهم ما را توانمند خواهد ساخت نظارتی دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی که از طریق پایانه‌ها انجام می‌شود، داشته باشیم .

ضمنا تطبیق عملیات پایانه ها با ضوابط مبارزه با پولشویی ، پرهیز از اقدامات بازار شکنانه و پوشش مناسب پایانه ها در سراسر کشور از دغدغه ها و نگرانی های  اصلی ماست که انشا ا... با تلاش شبانه روزی و همدلی همکارانم در بانک مرکزی و شرکت‌های دست اندرکار و راه اندازی و بهره برداری از شاپرک، این مشکلات به حداقل رسیده و به چشم انداز و اهدافی که به دنبالشان هستیم، نایل شویم .

* این چشم‌انداز و اهدافی که اشاره فرمودید به طور خلاصه ،چه مواردی را شامل می‌شود؟

به طور خلاصه، چشم‌انداز شاپرک جایگزینی تبادل الکترونیک به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند نظام پرداخت کشور است.

* با ایجاد سامانه‌هایی چون شاپرک، آینده نظام پرداخت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نظام پرداخت کشور دوران گذار خود را برای تبدیل به یک نظام پرداخت بالغ طی می‌کند. تلاش فراوانی صورت گرفته است تا به سطح قابل قبولی از امنیت و پایداری در این عرصه برسیم  امّا تا رسیدن به یک سطح امنیت مطابق با استانداردهای بین المللی راهی طولانی در پیش داریم. در حقیقت اتصال کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ شاپرک و به کارگیری ابزارهای متنوع در آن، آغاز راهی است برای آن که ادعا کنیم  اینک به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بسترهای اصلی برای یک پارچگی و امنیت شبکه پرداخت الکترونیکی را مهیا کرده‌ایم .

این را هم اضافه کنم که ارتقا و بهبود نظام پرداخت کشور محقق نخواهد شد مگر با همکاری، همدلی و حمایت تمامی بازیگران این عرصه، شامل دولت ، بانک مرکزی، بانک‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، نهادها ، سازمان‌ها و اصناف.

* ماموریت شاپرک را به اختصار در یک سطر ارایه فرمایید؟

به اجمال مأموریت شاپرک اعمال وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استانداردسازی ، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیک کشور در مراکز فروش کالا و خدمات است.

* و حرف آخر؟

همکاران خوبم در بانک مرکزی در سالیان گذشته و به ویژه یکی دو سال اخیر،تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی برای ارتقای کیفیت خدمت‌دهی به جامعه داشته و جلب رضایت مردم عزیز این مرز و بوم را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند. افتتاح و بهره‌برداری از سامانه‌هایی هم چون سپام ، شاپرک و... موید این گفتار است. ضمن خسته نباشید به ایشان، از این عزیزان می‌خواهم هم چنان با صلابت به کار خود ادامه دهند چون تا رسیدن به مقصد، راه طولانی پیش روی داریم.

 

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠۵/۱٨

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!