پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

محمد مراد بیات تشریح کرد:

برقراری امنیت در سیستم تراکنش‌های ایران

خبرهای بانکی- امروزه سیستم‌های پردازشی تراکنشی یا transaction processing system در عصر اقتصاد الکترونیک و لزوم هماهنگی سازمان‌ها با تغییرات محیطی و انجام سریع پردازش‌ها این سیستم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شده‌اند.

به گزارش خبرهای بانکی، اکنون ایـن سیستم‌ها، جایگزین روش دستی شده‌اند و ساختار‌های ویژه‌ای برای ارائه خدمات دارند که تاکید آن بر پردازش حجم عظیمی از داده‌ها است و از ایـــن طریق کاهش هزینه‌های عملیات را در سازمان به همراه دارند و جمع‌آوری و پردازش تعاملات و وقایعی که در اثر انجام عملیات و فعالیت‌های یک سازمان رخ می‌دهند را بر عهده دارد.

از این رو با توجه به اهمیت یافتن و پرکاربرد شدن سیستم‌های تراکنش در امور روزمره زندگی مردم بر آن شدیم تا گفت‌وگویی کوتاه با دکتر محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا داشته باشیم که در زیر مشروح آن را می‌خوانید:

آیا اکنون سیستم‌های تراکنش ایران از امنیت لازم برخوردار است یا خیر؟

اگر ملاحظه کرده باشید ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر مشکلات کمتری در حوزه امنیت داشته است. البته نه اینکه هیچ مشکلی نداشته باشیم و هیچ وقت مشکلات امنیتی به صفر نمی‌رسد اما باید میل به صفر بکند.

در سال‌های اخیر به دلیل حساسیتی که نظام بانکی و کل نظام در این زمینه دارد که موضوع امنیت می‌توان بحران‌های اجتماعی درست کند، حوزه امنیت ما حوزه قابل توجهی شده است اما این موضوع به معنی این نیست که پایش مداوم در بخش امنیتی نداشته باشیم.

چه برنامه‌هایی برای پیشرفت در سیستم‌های تراکنشی تا کنون داشته‌اید و برنامه‌های آینده شما چیست؟

سرمایه‌گذاری‌های ما در این زمینه یکی از برنامه‌های جدی بوده و همچنین دغدغه‌هایی که برای ورود به درگاه‌های جهانی و حضور دیگر کشورها در این زمینه داشته‌ایک از جمله برنامه‌های جدی ماست.

میزان رقابتی که میان شرکت‌های بخش خصوصی و صاحبان صنعت در بازار شکل گرفته یکی از آن برنامه‌هاست چراکه رقابت همیشه یکی از آن بخش‌ها است که باعث می‌شود که ما این فضا را ارتقا دهیم.

سال 86 که ما در جلسات اصلی در حال  برنامه‌ریزی فابا بودیم رسیدین به آمارهایی که امسال در زمینه ترامکنش‌ها وجود دارد، یک رویا یا یک اتفاق غیرقابل پذیرش بود اما اکنون به این آمار و ارقام رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد که جامعه ما کاملاً این آمادگی را دارد و اکنون هم بانک‌ها برای درک بازارشان کاملاً متناسب با نیاز مخاطبینشان حرکت می‌کنند و تنها باید کمی از نظر استانداردهای ویژه با جهان هماهنگ و هم سو شویم.

به نظر شما چطور می‌شود این همسویی را سرعت بخشید؟

با تعامل باید این همسویی سرعت بیشتری به خود بگیرد. چطور می‌توانیم درس بخوانیم و بزرگ شویم، وارد دانشگاه شویم و چطور می‌توانیم بزرگ بیندیشیم و با بزرگان بنشینیم، چگونه می‌توانیم با استانداردهای بانکی هماهنگ شویم؟ این موارد تنها از طریق روابط متقابل بدست می‌آید. به عنوان مثال به بانک‌های خارجی سر بزنیم و آنها نیز به کشور ما آمده و به سیستم‌های بانکی ما سر بزنند و تورهای آموزشی برگزار کنیم؛ به بیان اینکه دیپلماسی فناورانه راه‌اندازی کنیم.

مردم ما چقدر هم سو با فرهنگ‌سازی‌های لازم در استفاده از فناوری‌های این خدمات هستند؟

مردم ما تقاضاشون جلوتر از ماست. درست است که اوایلی که این سیستم وارد شد بود، مقاومت نشان می‌دادند اما اکنون این مردم هستند که تقاضا دارند. کافی است یک بانک سیستم و یا ATM آن قطع شود، هزاران اعتراض بوجود می‌آید.

اکنون مردم کاملاً متقاضی این خدمات هستند و اگر وارد مغازه‌ای شوند و آن مغازه دستگاه پز نداشته باشد، شاکی می‌شوند و در این راستا باید گفت که تقاضا در میان مردم کاملاً فراهم است و این ما هستیم که باید برای پیشرفت حرکت کنیم.

منبع: نسیم اقتصاد
تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠٧/۱۲

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!