پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس در ۴ جدول

خبرهای بانکی- رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ دولت اجزاء برنامه را در چهار جدول ارائه کرده که برخی از آنها احکام و برخی اسناد پشتیبان است.

به گزارش خبرهای بانکی به نقل از ایبِنا، امیر باقری در برنامه تیتر امشب، گفت: دولت برنامه ششم را ارائه کرده و صفر تا ۱۰۰ آن نیز مشخص است و بخشی از آن به عنوان اسناد پشتیبان و بخشی از آن نیز به عنوان لایحه برنامه است.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: رئیس جمهور لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس کرد و مطابق قانون برنامه و بودجه تعریفی که از برنامه شده شامل چند رکن است؛ ابتدا اینکه دارای اهداف کلان بخشی باشد دوم اینکه منابع مالی در آن مشخص شده باشد و سوم اینکه منابع مالی که می خواهد طرح های عمرانی را اجرایی کند مشخص شود و اولویت برنامه ها نیز مشخص شود.

وی ادامه داد: بنابراین از نظر دولت متنی که ارائه شده خصوصیات یک برنامه را دارد و مطابق تعریفی که در قانون برنامه و بودجه آمده است اجزای برنامه در این متن تأمین شده است.

باقری با بیان اینکه ریل گذاری و سیاست ها را در این احکام در اختیار داریم افزود: آن مواردی که برای ریل گذاری و سیاستگذاری است، مجلس تصویب کرده و در اختیار دولت گذاشته و آنچه که اکنون به عنوان بحث مطرح است اینکه تک تک سیاست ها و هدف های جزئی تصویب مجلس شده یا خیر، برداشت دولت این است که مطابق تعریف برنامه و بودجه اجزاء اصلی برنامه در قالب چهار جدول ارائه شده که برخی از آنها احکام و برخی نیز اسناد پشتیبان است.

وی گفت: در این خصوص بین دولت و مجلس اختلاف نظر است اما می توان در یک چارچوبی به یک جمع بندی رسید، برداشت ما این است که ما چارچوب را رعایت کردیم و احکام قبلی را نیز دادیم و اکنون برنامه وجود دارد.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: البته آنچه نظر مجلس بوده این است که این لایحه در قالب قانون تصویب شود که در این خصوص نیز در یک چارچوبی مشخص می توان بین مجلس و دولت به یک جمع بندی رسید و همان نیز ملاک عمل شود و متن مورد توافق دولت و مجلس به قانون تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دولت برنامه را داده و صفر تا صد آن مشخص است که بخشی از آن به عنوان اسناد پشتیبان و بخشی نیز به عنوان لایحه برنامه است و اینکه دولت در پنج سال آتی در حوزه اشتغال، بهره وری و سرمایه گذاری،‌کشاورزی چه کار می کند کاملاً‌ در اسناد برنامه مشخص است و به تفصیل در خدمت دوستان مجلس توضیح دادیم.

باقری افزود: ما در این خصوص همراهی و همکاری کردیم و نظر دوستان این است که آن قسمت از سند برنامه در داخل مجلس تصویب شود. دولت نظرش این است آن بخشی که نیاز است در برنامه بیاید آمده و مابقی با عنوان اسناد است که اهداف ریز، اقدام ها و احکام را مشخص می کند و برنامه کاملاً‌ موجود است.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: بالاخره دولت برنامه و جدول داده و اهداف را مشخص کرده و اینکه ما با مجلس بخواهیم در این خصوص به جمع بندی برسیم بحثی است که با کمیسیون ها داریم و یک چارچوب باید برای آن مشخص کنیم و در این چارچوب به جمع بندی برسیم که مورد نظر دوستان مجلس نیز باشد.

همچنین غلامرضا تاجگردون نیز در ادامه این برنامه گفت: این سندی که ما در مجلس داریم و دولت معتقد است بر حسب قانون برنامه و بودجه مختصات یک برنامه را دارد و از نظر آنها برنامه است چون احکام مورد نظر اجرایی را دارد.

وی با بیان اینکه ما در مجلس به عنوان قانونگذار برای برنامه قداستی برخوردار هستیم، گفت:البته رئیس جمهوری در گذشته برنامه و بودجه به مجلس داده و به استناد آیین نامه گفته اند نیازی نیست دوباره به مجلس بیاید.

تاجگردون گفت: البته باز خدا را شکر که با پیک موتوری نفرستادند چون یک دوره ای بودجه تقدیم مجلس نشد بلکه آن را به مجلس فرستادند و گفتند با پیک به مجلس فرستاده اند. این موضوع را همه دولت ها دقت کنند که مهمترین رکن مردمسالاری مجلس است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: البته رئیس جمهور آمدند و به مجلس احترام گذاشتند و لایحه را تقدیم مجلس کردند. در مجلس دهم ضرورت نداشت که بیایند اما به هرحال لایحه را به مجلس تقدیم کردند.

تاجگردون افزود: دولت باید بپذیرد که با این مجلس برنامه ششم را تصویب کند و اینکه گفتند ما این را به عنوان برنامه تلقی می کنیم مسلماً‌ ایراداتی پیش خواهد آمد یعنی قطعا ً‌در فرایند اجرا به مجلس برمی خوریم.

وی گفت: اکنون با این اوصاف ما در مجلس دچار اختلاف نظر می شویم و این اختلاف نظر از آنجا نشأت می گیرد که ما باید بنشینیم و برنامه تدوین کنیم. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یک موضوع این است که ما برنامه تصویب کنیم و موضوع دیگر اینکه برنامه تدوین کنیم اگر برنامه را تصویب کنیم بندهایی از آن بالا و پایین می شود و در نهایت به تصویب می رسد اما اکنون اگر این را به عنوان برنامه قبول نداشته باشیم باید بنشینیم برنامه را تدوین و تصویب کنیم.

تاجگردون تاکید کرد: البته باید دید من در مقام قانونگذار می توانم و توان کارشناسی دارم که برنامه تدوین و بعد آن را تصویب کنم و در اینجاست که اختلاف پیش می آید. در اینجاست که می گویم سران نظام بدون تعارف این مسئله را حل کنند.

وی گفت: اگر بپذیریم این برنامه است باید به رأی بگذاریم و در این شرایط نیز ما باید چیزی را تدوین کنیم تا به رأی بگذاریم. دولت باید بپذیرد که در فرایند اجرا این قضیه به مشکل می خورد و باید یک مسیر بینابینی انتخاب کند.

تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠٧/۱۱

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!