پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان در کافه اقتصاد:

چرخه دیدی بود مشمول تسهیلات می شود

خبرهای بانکی- مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان با بیان اینکه این بانک دیگر خارج از شبکه اجتماعی تجاری «دیدی بود» به افراد حقیقی و حقوقی تسهیلات نمی دهد، یکی از بزرگترین مزیت های این شبکه را ایجاد یک بانک اطلاعاتی دانست که برای برنامه ریزی های میان و بلندمدت به شدت مورد نیاز کشور است.

به گزارش خبرهای بانکی به نقل از ایبِنا، عباس عسگرزاده با حضور در کافه اقتصاد ایبِنا به سوالات مختلف خبرنگاران ما درباره فعالیت های مختلف بانک حکمت ایرانیان و همچنین ایجاد شبکه اجتماعی تجاری «دیدی بود» زیر نظر این بانک پاسخ داد. این شبکه اجتماعی تجاری قرار است همزمان با اولین اجلاس رهبران کسب و کار ایران (ارکان) در روز دوشنبه هشتم شهریورماه رونمایی شده و فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کند. آنچه که در زیر می خوانید متن کامل این گفت و گوست:

** در ابتدا درباره ضرورت های ایجاد شبکه اجتماعی تجاری«دیدی بود» و همچنین اجلاس رهبران کسب و کار ایران(ارکان) توضیح دهید؟

امروزه نهادهای مختلفی در کشور در حوزه کسب و کار فعال هستند اما با توجه به پراکندگی آنها، نیاز به همگرایی آنها با استفاده از خرد جمعی و همکاری صنفی احساس می شود. ما قصد داریم با ایجاد این شبکه اجتماعی تجاری، اولین حلقه از زنجیره تامین کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان را به گونه ای ایجاد کنیم که زمینه بهبود فضای کسب و کار فراهم شود.

برای اولین بار می خواهیم اجلاس رهبران کسب و کار ایران (ارکان) را در روز دوشنبه هفته جاری برگزار کنیم و از این پس هرساله این اجلاس را با هدف بازدهی مثبت برای اقتصاد کشور برگزار خواهیم کرد.

اقتصاد کشور ما بر سه پایه اقتصاد دولتی، تعاونی و بخش خصوصی شکل گرفته است. بخش دولتی اقتصاد باید فعالیت خود را کاهش دهد و این در حالی است که بخش تعاونی نیز هنوز به بلوغ کافی برای فعالیت نرسیده است. مخاطب اصلی ما در اجلاس ارکان، بخش خصوصی است که ظرفیت های بسیار خوب و بزرگی دارد اما متاسفانه قوانین و مقررات دولتی باعث دور شدن این بخش از منافع ملی و رفتن آنها به سمت منافع فردی شده است.

** چرا نام دیدی بود را برای این شبکه اجتماعی تجاری انتخاب کردید؟

«دیدی بود»، کلمه بسیار زیبا و رایجی در ادبیات شیرازی است. از سوی دیگر از نظر تحریر در زبان لاتین نیز ترتیب حروف زیبایی را می ردهد و در آینده که درگاه های این شبکه به روی بازارهای منطقه ای باز شود، نام بسیار نفیس و ماندگاری خواهد بود.

** اساسا چرا بانک حکمت ایرانیان تصمیم به برگزاری اجلاس ارکان گرفته است؟ در حالی که به نظر می رسد وزارت صنعت یا سازمان های اقتصادی باید متولی برگزاری اجلاس های این چنینی یا ایجاد شبکه های اجتماعی تجاری باشند؟

ما با توجه به تجربه سال های گذشته در زمینه کم اثر بودن برگزاری اجلاس های مختلف دولتی که در طول سال برگزار می شوند، به این ضرورت رسیده ایم که تنها در اجلاس ارکان از بخش خصوصی دعوت کرده ایم. عمده افرادی که در اجلاس ارکان حضور دارند، تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا هستند.

به اعتقاد من اقتصاد امروز از اقتصاد مبتنی بر صنعت، کشاورزی و بازار فیزیکی در حال تغییر به سمت اقتصاد شبکه ای است. در اقتصاد شبکه ای، ارتباط بین تامین کننده، تولید کننده و مصرف کننده تسهیل می شود و مزایا و معایب کالا و خدمات ثبت شده و قابلیت اصلاح را دارد. در این مدل کالایی تولید می شود که نیاز به آن را در کشور احساس کرده باشیم و انباشت کالای تولید شده بدون مشتری را شاهد نخواهیم بود.

از آنجایی که برخی تولیدات با اطلاعات ناکافی درباره بازار تولید شده اند، شاهد هستیم که کالاها در انبار در انتظار فروش هستند و تولیدکنندگان آنها با مراجعه به بانک ها خواهان دریافت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش می شوند. این در حالی است که آنها میلیون ها تومان کالا دارند که قابلیت فروش ندارد.

** با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور شما معتقد هستید که بانک حکمت ایرانیان به عنوان یک بنگاه اقتصاد خصوصی می تواند چرخه تولیدکننده، وارد کننده و مصرف کننده را ایجاد کنید؟

ما می توانیم ایجاد این چرخه را تسهیل کنیم. در «دیدی بود»، فعالان کسب و کار ایران را وارد سیستم مجاری می کنیم ولی قرار نیست که کسی را حذف یا به آن اضافه کنیم. همه فعالان اقتصادی قابلیت عرضه کالا و خدمات خود را در بستر این شبکه اجتماعی تجاری داریم. قطعا کسی برنده است که بتواند در این بستر مخاطب خود را با توجه به محتوا و کالایی که دارد، بهتر اقناع کند. از سوی دیگر مشتری در بستر «دیدی بود» توانایی اعلام نظر ماندگار دارد.

در سامانه «دیدی بود» امکان فروش کالای تقلبی وجود ندارد و همزمان آگاهی مشتری را نسبت به کالا و خدمات ارایه شده بالا می برد. در حال حاضر در نظام بانکی کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی وجود دارد و ما برای پرداخت تسهیلات به مشتریان باید از آنها شناخت داشته باشیم. برای این منظور باید مشتریان را شناسایی و بانکی اطلاعاتی از آنها درست کنیم زیرا نمی توان تنها برپایه صورت های مالی، معرف و وثیقه مشتریان را اعتبارسنجی کرد. همچنین براساس عقود اسلامی تسهیلات باید به کالا و خدماتی پرداخت شود که فرد دریافت کننده در آن زمینه آن را مصرف کند ولی مکانیزم کنترلی این موضوع وجود نداشت.

زمانی که تولیدکنندگان و بازرگانان کالا و خدمات خود را در «دیدی بود» عرضه کنند، بانک حکمت تسهیلات خود را تنها به فعالان این شبکه اجتماعی خواهد داد و به فعالان خارج از آن تسهیلاتی نمی پردازد. مزیت این کار نیز آن است که کسب و کار فعالان این شبکه شفاف و اطلاعات آن ماندگار است. با توجه به اطلاعات این شبکه، دیگر امکان استفاده از منابع مردمی در جهت اهداف مُخل اقتصاد وجود ندارد.

در شرایط کنونی، تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده از بانک تقاضای دریافت تسهیلات دارند در حالی که در جوامع پیشرفته یک واحد پولی از سوی تولیدکننده رها شده و توزیع کننده و مصرف کننده از آن در مرحله بعد استفاده می کنند. در این صورت ما دیگر تسهیلات مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار نمی دهیم.

با توجه به اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان ما تولید محتوا و تصویرسازی آنهاست، یک استودیو برای عکاسی صنعتی ایجاد کرده ایم تا در فاز اول به طور رایگان این کار را برای تولیدکنندگان داخلی انجام دهند. در حال حاضر ۴۰ شرکت عمده داخلی و نمایندگی شرکت های تولیدکننده داخلی با ما عقد قرارداد کرده اند. از نظر ما در بستر این شبکه اجتماعی تجاری هیچ شرکتی بر دیگری برتری ندارد و تفاوت آنها تنها در تولید محتوا، کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش است.

** اثر این شبکه اجتماعی تجاری بر تسهیلات دهی به مشتریان خرد چیست؟

تلاش ما این است که تمام نیازهای مشتریان خرد از بستر «دیدی بود» تامین شود. یکی از شاه بیت های این شبکه اجتماعی تجاری آن است که به تناسب نیاز مشتری خرد حتی نیازهای آموزشی و درمانی آن، تسهیلات در اختیارش قرار می دهیم.

موضوع دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم، ایجاد باشگاه طراحان است. اگر بخواهیم سطح فنی تولیدات خود را به کالاهای پیشرفته امروز دنیا برسانیم، کار بسیار سختی پیش روی داریم اما می توانیم باعث شویم که تولیدکنندگان تولیدات خود را با توجه به طراحی ما انجام دهند.

** آیا برای پرداخت تسهیلات در قالب «دیدی بود» تجهیز منابع خاصی را انجام داده اید؟

ما با توجه به بانک اطلاعاتی که این شبکه اجتماعی تجاری در اختیار ما قرار خواهد داد، می توانیم به بانکداری شرکتی شکل بهتری داده و بدانیم پول را در چه مسیری تزریق کنیم، بهتر مصرف خواهد شد. برای توضیح این موضوع باید بگویم بانک حکمت ایرانیان پول را در جایی تزریق می کند که هم نیاز مصرف کننده، هم نیاز توزیع کننده و هم نیاز تولیدکننده در آنجا برطرف شود. با توجه به اینکه ما دیگر در خارج از «دیدی بود» تسهیلات نمی دهیم، قطعا پول بدست تولیدکننده ای می رسد که قصد تداوم تولید را دارد.

اگر کالای عرضه شده توسط یک تولید کننده در «دیدی بود» به فروش نرود، با توجه به اطلاعات به وی پیشنهاد می کنیم که قیمت کالایش را پایین تر آورده یا به سمت ارتقای کیفیت برود. ما برای این منظور یک کلونی هوشمندسازی پیش بینی کرده ایم که می تواند به تولیدکنندگان در این زمینه کمک کند.

** شبکه فروش و انتقال در «دیدی بود» به چه شکلی فعالیت می کنند؟

تمامی کالاها در «دیدی بود» یک کد مشخص دریافت می کنند و در زمان فروخته شدن می توان رد کالا یا خدمات را به طور دقیق ثبت کرد. این موضوع مزیت بالایی برای ایجاد بانک اطلاعاتی دارد. با توجه به اطلاعاتی که این بانک در اختیار ما قرار می دهد، می توان برنامه ریزی های میان و بلندمدت انجام داد.

ما برای بحث حمل و نقل از سه روش استفاده خواهیم کرد. روش اول استفاده از پست جمهوری اسلامی ایران و روش دوم مربوط به حمل و نقل شرکت های تولیدکننده داخلی یا نمایندگی های رسمی آنها در داخل کشور است و در روش سوم نیز دیدی بود خود حمل و نقل را با سیستم خود انجام خواهد داد که پروسه انتقال آن از طریق جایابی آدرس خریدار و توزیع کننده از طریق کدپستی و با استفاده از جی.پی.اس است.

** آیا بلافاصله بعد از خرید، بانک پول را از حساب مشتری برداشت و به حساب تولیدکننده واریزی می کند یا خیر؟همچنین بعد از برداشت پول از حساب خریدار، بازه زمانی برای پرداخت به فروشنده چه میزان است؟

ابتدا باید توضیح دهم که لزومی به ایجاد حساب تنها در بانک حکمت ایرانیان نیست و همه بانک ها می توانند یک یا چند کلونی را در «دیدی بود» برعهده خود بگیرند. مشتریان نیز می توانند با هر کارت بانکی عضو شبکه شتاب خرید خود را انجام دهند. البته تا امروز بانک های تجارت، گردشگری، ایران زمین و پارسیان با «دیدی بود» قرارداد بسته اند.

در پاسخ به سوال شما نیز باید بگویم تا زمانی که مشتری کالا را تحویل نگرفته و سلامت و کیفیت آن را تایید نکرده باشد، پول مشتری در حساب متمرکزی که برای «دیدی بود» در نظر گرفته ایم می ماند. به محض اینکه مشتری اعلام کرد که کالایش را دریافت کرده و شکایتی ندارد، سیستم ما آن را به حساب تولیدکننده یا توزیع کننده واریز می کند. البته با توجه به توافقی که با برندها داشته ایم واریز پول به حساب آنها دست کم به ۷۲ ساعت زمان نیاز دارد.

تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠٦/٠٨

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!