پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

جزییات طرح جدید 9 ماده‌ای ارزی مجلس

نیوزبانک- اختصاص ارز با نرخ مرجع (دولتی) در صورت تصویب طرح 9 ماده‌ای ارزی مجلس ، فقط برای کالاهای اساسی و استراتژیک محدود می‌شود.

اختصاص ارز با نرخ مرجع (دولتی) در صورت تصویب طرح 9 ماده‌ای ارزی مجلس ، فقط برای کالاهای اساسی و استراتژیک محدود می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از مهر،هم اکنون این طرح از طرف رییس کمیسیون اقتصادی به مرکز پژوهش ها، روسای کمیسیون های تخصصی و رییس مجلس ارایه شده است تا پس از اعلام نظر کارشناسی نسبت به امضای آن طرح به صورت جامع و با همکاری نمایندگان در صحن علنی مجلس ارایه خواهد شد.

جزییات طرح رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به شرح زیر است:

ماده 1: برای استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی کشور و کاهش نیازهای ارزی و تکیه بر توانایی های تولید داخل و حذف نیازهای غیرضروری ارزی از جمله واردات کالاهای تجملی، ارز مسافرتی و نظایر آن دولت مکلف به تشکیل و فعال سازی کمیته های تخصیص ارز است.

ماده 2: دولت مکلف است نسبت به برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت برای ایجاد زمینه و یا افزایش ظرفیت تولید داخلی کالاهای عمده وارداتی را از طرق مختلف از جمله اعطای معافیت مالیاتی، تضمین خرید محصولات و نظایر آن حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون اقدام کرده و فهرست کالاهای مذکور را ظرف یک ماه به کمیسیون های اقتصادی، صنایع و کشاورزی مجلس ارایه کند.

ماده 3: دولت مکلف است تامین ارز برای واردات با نرخ مرجع را فقط به کالاهای اساسی و استراتژیک راهبردی محدود کنند.

تبصره 1: فهرست کالاهای موضوع این ماده ظرف یک ماه از تصویب این قانون ازسوی  دولت تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد. برای روزآمدن این فهرست لازم است در مقاطع یک ماهه از سوی دولت مورد بررسی دوباره قرار گرفته و تغییرات آن به اطلاع کمیسیون های اقتصادی، صنایع و کشاورزی مجلس برسد.

تبصره 2: گمرک ایران مکلف است تشریفات ترخیص کالاهای اساسی موضوع این ماده را در آیین نامه ای به حداکثر 48 ساعت برساند.

تبصره 3: سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و نهاده های اساسی وارداتی به نحوی برنامه ریزی کند که تشریفات بازرسی و تایید مراحل استاندارد را در کشور مبدا انجام داده و پس از آن اجازه حمل صادر شود.

ماده 4: دولت مکلف است با مشارکت بخش غیردولتی نسبت به ذخیره سازی کالاهای اساسی با توجه به نیاز مصرفی داخلی و امکان سنجی تامین کالا از داخل و خارج کشور اقدام کند.

تبصره 1: در صورتی که میزان ذخیره کالاهای اساسی با توجه به پیش بینی مصرف و تولید، تامین کننده یک دوره 3 ماهه نباشد بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارتخانه ذی ربط نسبت به تخصیص فوری و خارج از نوبت ارز مورد نیاز برای واردات اقدام کند.

تبصره 2: وزارتخانه های تولیدی مربوط به کالای اساسی مذکور در ماده 3 مکلفند عملکرد سه ماهه تامین کالای مذکور به تفکیک ظرفیت اسمی و بهره برداری شده تولید داخلی، میزان ارزبری تولیدات داخلی، میزان واردات (ترخیص شده، در حال ترخیص و در حال حمل)، میزان موجودی استراتژیک، میزان مصرف، میزان کسری احتمالی و پیش بینی شرایط هشداردهنده در سه ماهه پیش رو را تهیه و با رعایت طبقه بندی محرمانه به سایر دستگاه های متولی امر، هیات دولت، شورای اقتصاد و کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه، صنایع و کشاورزی مجلس ارایه دهند.

ماده 5: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی موظفند تامین کالاهای اساسی در بازار را به گونه ای ساماندهی نمایند تا در صورتی که میانگین قیمت این کالاها در طول یک هفته نسبت به میانگین هفته قبل بیش از 3 درصد افزایش پیدا کرد نسبت به ایجاد تعادل در بازار اقدام کنند.

تبصره: در هر صورت قیمت کالاهای اساسی موضوع ماده 3 نباید از قیمت فوب خلیج فارس به علاوه هزینه های ترخیص و حقوق ورودی و نظایر آن بیشتر باشد.

ماده 6: واردات کالاهای خارج از فهرست تبصره 1 ماده 3 این قانون با شرایط اخذ گواهی ثبت سفارش و تنها با تامین ارز از بازار آزاد مجاز است. تامین ارز مسافرتی نیز فقط از بازار آزاد انجام می شود.

تبصره 1: وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی موظفند فهرست کالاهای غیر مجاز را به منظور جلوگیری از ثبت سفارش واردات به صورت روزانه و عمومی در سامانه ای که به این منظور ایجاد شود، اعلام کنند.

تبصره 2: در صورت ورود کالا بدون ثبت سفارش به گمرکات کشور و به شرط عدم وجود ممنوعیت شرعی وزارتخانه مربوطه می تواند با ارائه مجوز مشروط به اخذ حقوقی معادل دو برابر حقوق ورودی و ردیف تعرفه مربوط نسبت به ترخیص کالا اقدام کند.

ماده 7: بانک مرکزی مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک ایران و بانکهای عامل حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به ایجاد و راه اندازی سامانه رهگیری ارزی برای ردیابی مسیر انتقال وجوه ارزی از هنگام تخصیص تا روز ترخیص کالا اقدام کند.

تبصره : واردکنندگان در صورتی که ارز دریافتی را در محلی غیر از محل مصرف اصلی آن مندرج در سیستم بانکی هزینه کرده باشند، به میزان دو برابر ارز دریافتی مشمول پرداخت جریمه خواهند شد و در صورت عدم پرداخت جرایم مذکور با رعایت تشریفات مندرج در قانون مجازات اسلامی به مجازات هایی از قبیل ابطال کارت بازرگانی و محرومیت از فعالیت های تجاری محکوم خواهند شد.

ماده 8: وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی موظف هستند با همکاری شورای پول و اعتبار، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اتاق تعاون مرکزی ، اتحادیه ها و انجمن های صنوف تولیدی ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون بسته جامع حمایت از تولید شامل چگونگی تضمین نرخ سود سپرده ارزی و ریالی و تسهیلات برای واحدهای تولیدی و ساماندهی جوایز صادراتی را ابلاغ کند.

ماده 9: اجرای دقیق این قانون برای تمامی سازمان ها، شرکت ها، دستگاه ها و واحدهای مربوط از جمله آن هایی که شمول قانون از آن ها مستلزم ذکر نام است الزامی بوده و متخلفین از این قانون حسب مورد و متناسب با تخلفات صورت گرفته به ترتیب، به تذکر، درج در پرونده ، تعلیق و انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم می شوند. این مجازات ها مانع از مجازات مربوط به سایر قوانین نیست.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠۵/٠٧

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!