پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

خطرات صادرات فرش بدون مطالعه بازار و استراتژی

خبرهای بانکی- بهمن ماه سال گذشته پس از ۵ سال اولین محموله فرش ایرانی وارد آمریکا شد؛ این اتفاق لبخند زیبایی روی لب بسیاری از ایرانیان به‌ویژه کسانی که در این صنعت فعال بوده و زحمت گره گره این تولید اصیل ایرانی بر دوششان بود، آورد.

به گزارش پایگاه خبرهای بانکی، اکنون بیش از ۵ ماه از شروع این تجارت می‌گذرد و بنا به آمار سه ماه صادرات فرش دستباف ایران امسال ۵۰ میلیون دلار و به وزن  ۹۱۲ ‏تن بوده و به طور کلی وضعیت رو به رشدی را نشان می‌دهد که در این میان میزان صادرات فرش دستباف ایرانی به بازارهای جهانی، به لحاظ وزنی ۱۲۰ درصد رشد و به لحاظ ارزشی ۳۹.۸ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

از این میزان در سه ماهه ابتدایی امسال صادرات فرش دستباف ایران به ایالات متحده آمریکا ۷۳ کیلوگرم بوده که ارزش ریالی آن نزدیک به یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون تومان بود.

همچنین بنا به گفته مجید عباسی، رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس برجام، قفل صادرات فرش دستباف ایران را به بازارهای جهان گشوده است.

در این راستا، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز گفت: علیرغم همه ممنوعیت‌ها، فرش ایرانی سد بازارهای آمریکا را شکست که مهمترین عامل فزاینده صادرات فرش ایرانی را می‌توان رفع تحریم از فرش ایرانی در شرایط پسابرجام دانست که موجب شده پس از ۵ سال ممنوعیت، فرش دستباف ایران بار دیگر بتواند به آمریکا به عنوان بزرگترین بازار هدف راه پیدا کند.

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت نیز چندی پیش با اشاره به زمینه‌های رونق ویژه در بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران گفت: باید به نیازهای بازار هدف خریدار فرش دستباف ایرانی توجه کرد.

او تاکید کرد: فرش دستباف دارای کارکردهای هنری، فرهنگی، اشتغالزایی و ارزآوری به ویژه در شرایط اقتصاد مقاومتی است و این تولید بومی و ملی، نیازمند حمایت رسانه‌ای است و رسانه ملی نباید با خط‌کش بنگاه های تجاری به تبلیغات فرش بنگرد.

صادرات فرش بدون استراتژی اثر مخرب و معکوس دارد

اما مرتضی میری، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اکوریپورت با بیان اینکه صادرات فرش دستباف ایران به امریکا آغاز شده اما بدون مطالعه بازار و داشتن استراتژی در حال رخ دادن است، عنوان کرد: میزان صادرات ما به امریکا نشان دهنده این نیست که بازار این کشور را به دست گرفته‌ایم.

او ادامه داد: از آنجا که پیش از این نیز فرش‌های صادر شده در انبارهای این کشور انباشت شده بود اکنون نیز محصولات صادر شده جدید به امریکا در انبارها باقی مانده است.

میری تاکید کرد: نگرانی من این است که این صادرات اثر مخرب و معکوس داشته باشد و برای این مهم باید استراتژی مناسب داشته باشیم.

این فعال صنعت فرش ضمن ابراز تاسف از بی‌برنامه بودن در زمینه صادرات فرش دستباف، گفت: چند سال پیش نیز که برای صادرات این محصول به کشور چین به عنوان بازاری بکر اقدام کردیم ناموفق بوده و یک بازار خوب را تخریب کردیم.

او با بیان اینکه در سایر بازارها نیز چندان حرکت برنامه‌ریزی شده‌ای نداشته‌ایم، افزود: اخیراً مرکز ملی فرش ایران بودجه‌ای را برای تبلیغات در اروپا تخصیص داده است که مقدمات آن برای اروپا و به ویژه آلمان که یکی از بازارهای قدیمی ماست، فراهم شده است.

میری ادامه داد: اما با توجه به محدودیت منابع به جای تبلیغات مستقیم در کشورهای اروپایی باید فرش دستباف ایرانی را برای مخاطب داخلی و خارجی بازشناسی کنیم.

او با بیان اینکه چین رقیب ما در تولید فرش دستباف نیست، تصریح کرد: فرش دستباف نمادی ملی برای ماست و برای چینی ها بازده اقتصادی نداشت و باعث خروج انها از این گردونه شد بطوریکه در حال حاضر چین در زمره رقبای ما محسوب نمی شود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران اظهار کرد: بازار ثروتمندان چین بازار بسیار خوبی برای ما بوده و هست و ما می توانیم با شناساندن محصولات خود و همچنین توزیع مناسب این بازار مستعد را بدست بگیریم چراکه چین با جمعیت بالای ثروتمند خود می تواند بازار مناسبی برای ما باشد که متاسفانه در این مدت نه مرکز ملی فرش ایران با برنامه ریزی عمل کرده و نه تجار ما نگاه بلند مدتی به این بازار داشتند.

او ادامه داد: متاسفانه تجار ما صادرات را با محوریت تابلوفرش در این کشور آغاز کردند و شناخت درستی از آثار واقعی ما بدست نیامد.

میری درباره به روزکردن طراحی ها در فرش دستبافت نیز گفت: ما در طراحی نیز ضعف داریم و یکی از نگاتی که باید به ان توجه کنیم نوآوری در طراحی های ماست و باید بدانیم سلیقه بازار دنیا تغییر کرده و ما باید در زیمنه سلیقه یابی و مهمتر از آن سلیقه سازی فعال باشیم و انفعال در ان حوزه باعث افت فروش ماست.

به گفته او در این صنعت بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی باید در کنار هم فعالیت کنند تا این نقص هم برطرف شود و همچنین بخش تولید و فروش و صادرات نیز باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند تا به نتیجه مطلوب دست‌یابیم.

نشانه‌های ظاهری و اعداد و ارقام صادرات فرش دستباف به کشور‌های اروپایی نشانه‌های امیدوار کننده‌ای است اما در هر زمینه بدون برنامه و هدف حرکت کردن ممکن است ما را از مسیر اصلی دورکند. در این راستا مرکز ملی فرش و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در راستای رساندن این تولید ملی به جایگاه واقعی خود مسیر را روشن‌تر کنند.

منبع: گزارش اقتصادی
تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠۵/۱٠

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!