پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

پایگاه خبرهای بانکی قابلیت های تک کارت سرمایه را بررسی کرد؛

تک‌کارت سرمایه، یک تیر و چند نشان

خبرهای بانکی- سرویس جدید بانک سرمایه ارائه‌ی خدمات بانکی از طریق کارت‌های بانکی را به سطحی جدید ارتقا داده است. بسیاری از خدمات بانکی و پرداخت و حتی قابلیت‌های دیگر مانند حمل‌ونقل و شناسایی همگی در تک‌کارت بانک سرمایه جمع شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبرهای بانکی، بانک سرمایه گامی در جهت یکپارچه‌سازی خدمات بانکی برداشته و‌ در اردیبهشت سال گذشته از سرویس جدیدی با عنوان «تک‌کارت» رونمایی کرده است. اين كارت چندمنظوره می‌تواند با جايگزين شدن به‌جای چندين كارت متعدد، ‌مانند كارت بانكي، كارت شناسايي، كيف پول الكترونيك، كارت تخفيف و عضويت در باشگاه مشتريان وفادار، كارت مترو و اتوبوس و ديگر کارت‌های مرسوم در جامعه، خدماتي را ارائه دهد كه باب آن هرگز بسته نخواهد شد و همگام با ارائه‌ی خدمات جديد، هر خدمت و سرويس ديگري هم بر روي اين كارت قابل‌تعریف و ارائه خواهد بود.

تک‌کارت در اولین کاربردش یک کارت بانکی کامل است که تمام امکانات کارت‌های شتاب معمول را داراست. اما این کارت قابلیت‌های متنوع دیگری را نیز به‌صورت یکپارچه در خود دارد. اطلاعات شخصی دارنده‌ی تک کارت بر روی کارت درج می‌شود و با توجه با المان‌های امنیتی‌ای که در طراحی کارت در نظر گرفته شده قابلیت استفاده از آن به‌عنوان کارت شناسایی وجود دارد. به‌علاوه این کارت می‌تواند در اداره‌ها و سازمان‌ها به‌عنوان کارت ورود و خروج در دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده شود و به‌این‌ترتیب عملاً دیگر سازمان‌ها نیازی به تولید کارت‌های ورود و خروج و پرسنلی برای کارکنان نخواهند داشت.

این کارت همچنین می‌تواند به‌عنوان کارت هوشمند دانشجویی از سوی دانشگا‌ه‌ها صادر شده و بسیاری از فرایندهای دانشجویی مثل رزرو غذا را تسهیل کند. دانشگاه خواجه نصیر نخستین نمونه همکاری بانک سرمایه با شبکه دانشگاهی کشور در این پروژه است که در مراسم رونمایی به آن اشاره شده است. همچنین در همکاری دیگر بانک سرمایه با وزارت آموزش و پرورش طرح «تک‌کارت فرهنگیان» راه‌اندازی شد که خدمات گوناگونی نظیر کارت بیمه، کارت خدمات رفاهی، را به فرهنگیان ارائه میکند. به‌عنوان مثال یکی از قابلیت‌های بیمه‌ای این کارت این است که فرهنگیان برای دریافت خدمات بیمه‌ای نیازی به تحویل و ارائه‌ی مدارک پزشکی ندارند، بلکه خدمات بیمه‌ای با ارائه‌ی همین کارت انجام می‌شود. همچنین درصورتی‌که در باشگاه مشتریان خرید کالایی با استفاده از این کارت به‌صورت مجازی انجام شود، بانک سرمایه ارسال آن توسط عرضه‌کننده یا فروشنده را تضمین می‌نماید.

یکی از قابلیت‌های مهم و جذاب تک کارت امکان استفاده از آن به‌جای کارت‌های اتوبوس و مترو است و می‌توان از همین کارت مانند کارت‌های معمول مترو و اتوبوس استفاده کرد. علاوه بر این‌ها تمامی دارندگان تک‌کارت می‌توانند عضو باشگاه مشتریان سرمایه ایرانیان شوند و از تخفیف‌ها و سایر امتیازات ویژه در هنگام خرید از شبکه‌ی وسیع همکاران این باشگاه بهره‌مند شوند. البته این‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های تک‌کارت است و با توجه به فن‌آوری این کارت‌ها امکان تعریف قابلیت‌های متعدد دیگری نیز بر روی آن وجود دارد که انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک شاهد معرفی آن‌ها نیز باشیم.

به‌طورکلی عاملی که موجب تولد و رشد هرچه بیشتر این‌گونه پروژه‌ها می‌شود این است که بانک‌ها نیز به‌مانند دیگر شرکت‌ها و مؤسسات به منظور جلب‌توجه مشتریان و حفظ وفاداری آنان همواره در فکر ارائه‌ی خدمات و راهکارهای نوین و گسترده‌تر هستند. آنچه بانک‌ها ایرانی را در این زمینه محدود می‌کند تعیین نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات به‌صورت متمرکز از سوی بانک مرکزی است که باعث کاهش فضای رقابت در این زمینه می‌شود. به همین جهت بانک‌ها جهت ایجاد تمایز و برتری تمرکز خود را بر روی افزایش کیفیت خدمات و سرویس‌های دیگری همچون اینترنت بانک موبایل بانک و افزایش گستره‌ی خدمات پرداخت با کارت‌ها معطوف کرده‌اند.

بیشتر افراد در کشور حداقل صاحب یک کارت بانکی هستند که با آن از خدمات خودپردازها و پایانه‌های فروش استفاده می‌کنند و بنابراین تقریباً کسی نیست که با این کارت‌ها آشنایی نداشته باشد. اما بااین‌وجود بسیاری از مردم از این موضوع اطلاع ندارند که بسیاری از بانک‌ها تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از این کارت‌ها را در قالب طرح‌های مختلف تعریف و به در اختیار مشتریان قرار دهند و عمده‌ی این طرح‌ها بر اساس قشرهای مختلف جامعه و یا با اهداف مدیریت مالی بهتر تعریف‌شده است. سرویس مشهور دیگر  از این دسته کارت‌های خانواده است که اجازه می‌دهد سرپرست خانواده برای هر یک از کارت‌های دیگر اعضا سقفی برای دریافت از یک حساب تعیین کنند.

البته بانک سرمایه اولین بانکی نیست که وارد عرصه ارائه‌ی خدمات یکپارچه در قالب یک کارت شده است. بانک شهر نیز پیش‌تر با معرفی کارت شهروندی تلاش خود را برای ورود به این عرصه آغاز کرده است. موضوع مهمی که در باید به آن توجه داشت این است که ارائه‌ی خدمات مدیریت پرداخت‌های خرد به‌صورت آفلاین تنها به سود مشتریان نیست بلکه خود بانک‌ها نیز با کاهش تعداد تراکنش‌های آنلاین می‌توانند هزینه‌های سربار خود را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهند. بنابراین به نظر می‌رسد باید در آینده شاهد افزایش رقابت بانک‌ها در این حوزه و ورود دیگر بانک‌های کشور نیز به این سطح خدمات باشیم.

و نکته‌ی آخر این است که چنین طرح‌هایی درصورتی موفق می‌شوند که مورد استقبال نهادهای اقتصادی و فرهنگی کوچک و بزرگ قرار بگیرند و قراردادهای گوناگونی برای گسترش خدمات آن بسته شود. این مسئولیت برعهده‌ی سایر شرکت‌های دولتی و خصوصی است با استقبال از این طرح که بر فهرست کارآمدی‌های این کارت بیفزایند و البته خود نیز از آن بهره‌مند شوند

نویسنده: هادی غریب
تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠۵/٠۱

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!