پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

ثبات مدل کسب و کار درصنعت پرداخت حیاتی است

خبرهای بانکی- صادق فرامرزی برای بار دوم در برنامه "پایش " که از رادیو اقتصاد پخش می شود حضور یافت و یکبار دیگر به سوالات مجری برنامه پاسخ داد

به گزارش خبرهای بانکی، مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش در این برنامه  درباره تاثیر نقش مدل کسب وکار (Business Model )در موفقیت شرکت ها گفت :" یکی از الزامات مدل کسب و کار سادگی و قابل درک بودن آن است و در کنار این مهم، ثبات و عدم تغییر پذیری این مدل(مدل کسب وکار) از اهمیت ویژه ای برخورداراست. "

به گزارش روابط عمومی شرکت ایران کیش؛ وی افزود :"ما در صنعت پرداخت الکترونیک با بی ثباتی در مدل کسب و کار مواجه هستیم. "

فرامرزی  تاکید کرد :"تا زمانیکه اتحاد و هماهنگی بین ارکان این صنعت یعنی بانک مرکزی ، شرکت شاپرک ، تمامی بانک ها ، اصناف و شرکت های PSP  به وجود نیاید این بی ثباتی باقی است."

مدیر عامل  شرکت کارت اعتباری ایران کیش با یاد آوری معضلی که در بحث کارمزدها به دلیل این عدم هماهنگی به وجود آمده بود  گفت :" مثال بارز این عدم هماهنگی در دوسال پیش اتفاق افتاد ، اتفاقی که در آن مقطع ، یک چالش جدی برای شرکت های PSP به شمار می آمد . در آن زمان از سوی بانک مرکزی تصمیم گرفته شد  تا درصدی از کارمزد هر تراکنش به شرکت های PSP ، از محل پذیرندگان ،پرداخت  شود ، موضوعی که با مقاومت جدی اصناف مواجه شد و طرح مذکور مسکوت ماند .دلیل این شکست ، به خاطر عدم هماهنگی های بین این ارکان بود ."

صادق فرامرزی تا کید کرد :  "وقتی مدل کسب و کار ثابتی نداریم، طبیعی است که برنامه های بلند مدت هم نمی توانیم داشته باشیم . در تمام صنایع ، نبود برنامه بلندمدت بیشترین ضربه را به آن صنعت می زند ."

ماجرای کارمزدها!

وی اضافه کرد :"کمترین زیان نبود مدل کسب و کار ،این است که ما نمی توانیم در مدل اقتصادی مان روش مشخص داشته باشیم  و مجبوریم مدام برنامه هایمان را تغییر دهیم . این موضوع برای شرکت هایی مثل ایران کیش که در بورس حضور دارند یک سم است "

فرامرزی در پاسخ به این سوال که تغییرات کارمزدها درطی سال های گذشته چگونه بوده است ؟گفت :"در دوره ای ، کارمزدها به صورت یارانه به شرکت ها پرداخت می شد که این رقم ، عدد بسیار بزرگی است و به نظرم نباید بر عهده بانک ها گذاشته می شد . چرا که استفاده کننده نهایی ابزار های شرکت ها ، پذیرندگان یا مشتریان هستند . اما در این بین اصناف می گویند که استفاده کننده نهایی ، بانک ها هستند و این هزینه کارمزد را  آنها(بانکها) باید پرداخت کنند . و بالعکس، بانک ها نیز پذیرندگان را استفاده کننده نهایی می دانند.به همین دلیل  اساسا باید یک برنامه ریزی به وجود بیاید تا سهم هر بخشی در پرداخت کارمزدها مشخص شود ."

مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش در باره اینکه چه مدل کسب و کاری در شرکت ایران کیش پیاده شد که این شرکت به موفقیت رسید، پاسخ داد :" به دلیل تغییر مداوم مدل کسب و کارها ،شرکت ایران کیش نیز با توجه به این تغییرات، برنامه ریزی هایش را انجام می داد ولی به آن برنامه ها  متعهد بود ."

وی ادامه داد :"ممکن است عده ای بپرسند که برنامه ریزی باتوجه به تغییرات دائم مدل  صنعت کشور امکان دارد ؟ که در پاسخ باید گفت بله!ممکن است ! تفکر صرف به استاتیک بودن برنامه ریزی؛ اولین و آخرین اشتباه برنامه ریزی است .ما برنامه ریزی را دینامیک و پارامتریک فرض می کنیم و سعی داریم که در هر زمان و به ازای هر اتفاقی این برنامه ریزی را تغییر دهیم  وآن  را با شرایط منطبق کنیم تا در نهایت به آن برنامه ای که در انتهای سال داریم برسیم . خوشبختانه درتمام این دو سال در این حوزه موفق عمل کردیم ."

مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش درباره سایر فاکتورهایی که می تواند در موفقیت شرکت ها نقش داشته باشد گفت :"در همه سازمان ها به ویژه  شرکت های مبتنی بر  IT   نو آوری بسیار حائز اهمیت است . اگر نیروهای دانشی در سازمان های بزرگ از دست بروند به این دلیل است که در آن سازمان نو آوری  وجود ندارد . نو آوری برای  منابع انسانی جذابیت  دارد . یکی از دلایل صدمه پذیری هر شرکتی ، جدی نگرفتن مبحث نو آوری در آن شرکت است . سازمانی می تواند از تلاطم های موجود در صنعت عبور کند که روی بحث نوآوری و خلاقیت، کارکرده باشد و به بخش تحقیق و توسعه (R&D   (  توجه کند ."

نو آوری مهم ترین اصل

وی اضافه کرد :"در شرکت ایران کیش به این بحث (نو اوری)دقت داشتیم  و این موضوع را که چه امکاناتی ممکن است در این صنعت وجود داشته باشد بررسی کردیم . مشخصا صنعت پرداخت الکترونیک چشم انداز روشنی دارد . به طور خاص، ما در کشورمان با پروژه های بالقوه  بسیاری مواجه ایم  که دراروپا و سایر کشورها عملیاتی شده اند اما در ایران به آن توجه نشده است . در واقع ما می توانیم پروژه های موفق خارجی را در کشور اجرا کنیم . از سویی دیگر ارزش افزوده، اصلی ترین ابزاری است که در این صنعت به منظور ارائه سرویس و خدمات و تحصیل در آمد اهمیت ویژه ای دارد . "

صادق فرامرزی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه نو آوری، شرکت ایران کیش خدمات جدیدی را ارائه داده است گفت :" ما در حوزه موبایل ، نرم افزار بسیار خوبی را به نام "پات"وارد بازار کردیم که این نرم افزار در منابع اصلی اینترنت قابل دانلود است و در کنار آن ، در سایر سرویس های ارزش افزوده روی پایانه فروش نیز سرویس های خیلی جدیدی برنامه ریزی شده و قابل استفاده است."

وی  در باره اینکه شرکت ایران کیش چه فرصت هایی را کشف و آینده نگری کرده است پاسخ داد :"همان طور که گفتم یکی از بازارهای مهم در این حوزه بازار ارزش افزوده و دومین بازار نیز در حوزه موبایل است  . این دو حوزه فرصت های بی نظیری پیش روی شرکت ها قرار دادند. هم اکنون بیش از 4 میلیون POS یا پایانه فروش در کشور نصب شده است  و باید از این پهنه موجود  استفاده شود .به نظر می آید ارائه سرویس های ارزش افزوده که ساده ترین آن ، سرویس های تخفیف و امتیازدهی است جذابیت زیادی برای مشتریان دارد ."

مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش خاطرنشان کرد :"جدای ازاین موارد نباید از بحث توفیق برجام غافل شد . توافق هسته ای اخیر باعث امیدواری بسیاری است . قطعا اتصال صنعت پرداخت کشور به صنعت بین الملل، یک بازار کاملا جدید با فرصت های جدی تر و بدیع تر  را می سازد . "

فرامرزی همچنین افزود :"به طور خاص، شرکت ایران کیش توجه ویژه ای به استاندارد سازی عملیات خودش داشته است . موفقیت ما در کسب گواهینامه های بین المللی ISO9001، ISO/IEC 20000-1و ISO/IEC 27001 که اخذ آنها کارساده ای نیست و نیاز به تغییرات گسترده ای در هر سازمان دارد از جمله دلایل توجه ویژه ما به استانداردسازی است  . ما در آخرین ارزیابی شرکت شاپرک رتبه خوبی را به دست آوردیم و اخیرا موفق به کسب لوح زرین همایش کار آفرینان و نخبگان نیز شده ایم . هیچ یک از این توفیقات به دست نمی آمد مگر با همراهی و اعتماد اعضای محترم هیئت مدیره و همکاران شرکت .

تکرار می کنم : امروز شرکتی داریم که می توانیم به آن افتخار کنیم ."

گفتنی است در بخشی از این برنامه با پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات  شرکت ایران کیش نیز گفتگو شد وی در این گفتگو با بیان اینکه ایران کیش در گذشته ،نسبت به psp های رقیب عقب افتاده بود اما همان شرکت،با مدیریت جدید، ارائه سیستم ها و محصولاتی متنوع، تبدیل به یکی از پیشتازان حوزه پرداخت الکترونیک شده است ،گفت :"17 محصول با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی ها را عرضه کردیم "

وی با بیان اینکه چالش های پیشرو در برابر شرکت ایران کیش را می توان در چهاربخش سیاستگذاری کلان، بانک ها ،مصرف کننده ها و pspها تقسیم بندی کرد ،به نقش دولت و رگولاتوری شاپرک بعد از رفع تحریم ها ،برای برقراری ارتباط بهتر با دنیا اشاره داشت و گفت :"چه بخواهیم چه نه باید به شبکه بین المللی متصل شویم و برای این منظور نیاز به تغییربرخی قوانین داریم . "

طبری با بیان اینکه تمام بخش های  شرکت خیلی خوب کارکرده اند افزود :"بالا رفتن سطح توقع ما باعث شده تا از همه بخش های شرکت ایران کیش انتظار داشته باشیم . "

تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠٤/۲۲

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!