پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

آسيب شناسي سختي كار در شعب بانك ها

غلامرضا كيامهر

به گزارش پایگاه خبرهای بانکی، بخش بسيار مهمي از مسايل مربوط به صنعت بانك داري در كشور ما كه تاكنون از نظرها به دور مانده و جايي در بحث ها و اظهارنظرهاي منتقدان اين صنعت نداشته است، به دشواري هاي كار كاركنان شعب بانك ها اعم از دولتي يا خصوصي مربوط مي شود. اين دشواري ها كه موجبات فرسايش شديد جسمي و روحي كاركنان شعب بانك را فراهم مي سازد به گونه اي است كه كار در شعب بانك ها را مي توان در زمره مشاغل سخت و زيان آور به حساب آورد، با اين تفاوت كه مزاياي مربوط به قانون مشاغل سخت و زيان آور شامل حال كاركنان شعب بانك ها نمي شود.  

    آسيب شناسي سختي كار در شعب بانك هاي ما از آن جهت حائز اهميت است كه بخش قابل توجهي از سرنوشت بانك ها از نقطه نظر جلب رضايت مشتري شكست يا موفقيت در عرصه رقابت در شعب آن ها رقم مي خورد و تكليف بسياري از شعارهاي تبليغاتي بانك ها و تلاش هايي كه آن ها به منظور جذب منابع و بالا بردن حاشيه سود خود به خرج مي دهند، در شعب و توسط روسا و كاركنان شعب روشن مي شود و اين در حالي است كه به دليل حجم بالا و طبيعت پر از استرس كار در شعب بانك ها حتي وظيفه شناس ترين كاركنان اين شعب قادر به پاسخگويي به انتظارات مشتريان و جلب رضايت كامل آن ها نيستند.

   

    اصولا سر و كار داشتن همه روزه با مبالغ هنگفتي از وجوه نقد متعلق به مردم و دستگاه هاي دولتي و شركت ها و صدور انواع و اقسام اسناد و مدارك بانكي براي مشتريان شعب كه ذره اي بي احتياطي و اشتباه در آن ها به بهاي سنگين براي كارمندان شعبه ها تمام مي شود، شغل و حرفه اي في نفسه اضطراب آور و تنش آفرين براي هر انسان است كه اگر بر همه اين دشواري ها، كمبود فضاي كاري و امكانات رفاهي موجود در شعب بانك ها و سطح پايين دريافتي ماهانه كاركنان شعب را هم اضافه كنيم، علل فرسايش روحي و جسمي آنان بيشتر معلوم خواهد شد و نتيجه خواهيم گرفت كه كار در شعب بانك هاي ما بايد مشمول قانون مربوط به مشاغل سخت و زيان آور شود و براي آن نظام خاص حقوق و دستمزد تهيه و وضع گردد.

    نويسنده قصد دفاع يك جانبه از كاركنان شعب بانك ها را ندارد، چه خود مانند اغلب مشتريان بانك ها از كم و كيف سرويس دهي آن ها هرگز احساس رضايت نكرده است اما بنابر همان دلايلي كه شمه اي از آن ها فوقا ذكر شد، بر اين باور است كه نبايد مسووليت تمامي عوامل نارضايتي آفرين در شعب بانك ها را به پاي كاركنان آن ها نوشت بلكه بايد علت اصلي وضعيت موجود را در ساختارهاي معيوبي جست و جو كرد كه صنعت بانك داري ما بر روي آن ها استوار شده و تا زماني كه اين ساختارها به صورت بنيادين اصلاح نشود، نمي توان از كاركنان شعب بانك ها چه دولتي و چه خصوصي در ارتباط با جلب رضايت مشتريان انتظار معجزه داشت.

    پايين بودن شديد كيفيت سرويس دهي شعب بانك ها يك واقعيت است اما فراموش نكنيم ما در مملكتي زندگي مي كنيم كه طبق مطالعات و بررسي هاي صورت گرفته توسط برخي از نهادهاي رسمي، ميانگين مدت زمان انجام كار مفيد كاركنان سازمان هاي دولتي ما از هشت ساعت كار روزانه فقط حدود يك ساعت است و به همين سبب يكي از دغدغه هاي ذهني اغلب ما شهروندان ايراني را كم كاري و مسووليت گريزي كاركنان دستگاه هاي دولتي و ميزهاي اغلب خالي ادارات در ساعت هاي كاري روزهاي هفته تشكيل مي دهد. در چنين شرايط و اوضاع و احوالي تنها شعب بانك ها هستند كه درهاي خود را همه روزه راس ساعت مقرر به روي مشتريان باز مي كنند و از روساي شعبه ها گرفته تا تحويلداران پشت باجه ها در تمام ساعت هاي كاري روزانه بي وقفه و حتي بي آن كه فرصتي براي رفع خستگي يا صرف ناهار داشته باشند، به سرويس دهي به انبوه مراجعان و مشتريان مي پردازند. اين يك تفاوت بارز و آشكار ميان كار در شعب بانك ها و ساير سازمان ها و دستگاه هاي دولتي و حتي ادارات ستادي خود بانك ها است كه متاسفانه از ديد خود مسوولان نظام بانكي ما هم پنهان مانده است.

 مشابه اين همه فشارهاي روحي و جسمي را كه علايم آن به صورت پيري زودرس افسردگي و ناراحتي هاي عصبي در ميان اغلب كاركنان شعب بانك ها ظاهر مي شود در شعب بانك هاي كشورهاي پيشرفته و كشورهاي هم طراز ايران نمي توان سراغ گرفت. علت آن را هم بايد در نبود خدمات بانكي الكترونيكي در صنعت بانكداري ما جست وجو كرد كه سبب شده مردم براي انجام كوچك ترين امور بانكي خود به شعب بانك ها مراجعه كنند و متاسفانه بايد گفت كه اين عارضه حتي در بانك هاي خصوصي ما هم كه مردم انتظارات بيشتري از آنها دارند، مشاهده مي شود.

تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠٤/۱٤

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!