پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

از بنفش تا آبی:

تحلیلی بر تغییر رنگ هویت بصری دولت تدبیر و امید

خبرهای بانکی- در دنیای کنونی رنگ ها در برند آفرینی تاثیر بسزایی دارند. اکنون دیگر شرکت ها و سازمان های تولید کننده و ارایه دهنده خدمات ، بدنبال بنای یک برند در ذهن و قلب مخاطبان هستند و در نتیجه برای رسیدن به چنین هدفی بدنبال هماهنگی و یکپارچه سازی تمامی عوامل مربوط به جایگاه برند هستند تا تاثیراتی با عمق هر چه بیشتر در ذهن و قلب مخاطب داشته باشند ، لذا از مدیریت احساس غافل نمی شوند و تمام تلاش خود را برای بخدمت گرفتن حس آنان بکار می گیرند.

به گزارش پایگاه خبرهای بانکی به نقل از دنیای تبلیغات، یکی از عناصر مهم در هویت بصری ،رنگ برند است که امروزه بهره گیری از آن بعنوان یکی از ابزار قدرتمند برندینگ و حتی پرسونال برندینگ در اشکال مختلف آن از جمله اقتصادی و فرهنگی و ورزشی و حتی سیاسی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

انتخاب رنگ در حوزه برند آفرینی سیاسی ایران از سال ۱۳۸۸ و همزمان با آغاز فرایند برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمود بیشتری پیدا کرد و حتی در آن روز ها صداوسیما هم ،قرعه کشی بسته های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون را با استفاده از گوی های رنگی انجام داد. این اتفاق برای نخستین باردر ایران رخ داد و مقدمه ای بود برای آشنایی هر چه بیشتر اهالی سیاست با حوزه برندینگ و پرسونال برندینگ که از قضا در این بخش ، در هم تنیدگی بسیار زیادی وجود دارد و برند هر حزب و گروهی با برند شخصی شخص اول آن ارتباط تنگاتنگی دارد.

در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، رییس جمهور فعلی کشورمان آقای دکتر حسن روحانی رنگ بنفش را بعنوان رنگ برند دولتی که از آن بعنوان دولت تدبیر و امید نام می برد، انتخاب کرد.از آن به بعد درسخنرانی های ریاست جمهوری و حتی همایش های مختلف دولتی شاهد استفاده از رنگ بنفش در هویت بصری دولت و برند شخصی رییس جمهور بودیم.

اما استفاده از رنگ بنفش در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و بعد از آن به تدریج جای خود را به رنگ آبی می دهد(نگاهی به سخنرانی ها و نشست های خبری اخیر رییس جمهوری موید این مطلب است).

قبل از انتخابات طیف اعتدال گرا و حامی دولت با طیف اصلاح طلبان ائتلاف کردند و در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک فهرست و یک گروه وارد شدند و رنگ انتخابی خود را آبی فیروزه ای یا همان سبز آبی انتخاب کردند و جالب اینجاست در شهر های مختلف ایران افرادی جهت نشان دادن نزدیکی خود به دولت همچنان در پوستر ها و بنر های خود از رنگ بنفش (که گاه به طرز ناشیانه ای انتخاب می شد که با بنفش دولت متفاوت بود) بهره می بردند ، غافل از آنکه دولت و حامیانش رنگ فیروزه ای را بعنوان رنگ هویت مشترکشان برگزیدند.

رییس جمهور و گروه تبلیغاتی شان مثل همیشه  به خوبی با المان های مختلف بصری سعی در تسخیر ذهن و قلب مخاطبان خود دارند و در انتخاب رنگ ها بسیار هوشمندانه عمل می کنند و با توجه گذر زمان ، شرایط پیرامون و برنامه های دولت ، هویت بصری را دستخوش تغییر می کنند.

تاریخ خبر: ۱٣۹۵/٠۱/۲٣

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!