پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات پایدار در کسب‌وکار سبز

خبرهای بانکی- سازمان درحالی‌که به مشتریان کنونی خود خدمات می‌دهند به فکر پیدا کردن مشتریان حدید نیز هستند.لذا شاهد ظهور علم تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار و مدیریت ارتباط با مشتری هستیم

به گزارش خبرهای بانکی- سازمان درحالی‌که به مشتریان کنونی خود خدمات می‌دهند به فکر پیدا کردن مشتریان حدید نیز هستند.لذا شاهد ظهور علم تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار و مدیریت ارتباط با مشتری هستیم. مادر حال حرکت به سمت اقتصاد جدیدی هستیم که در آن مسئله غالب سنجش و کاهش آثار محیطی و نسل جدیدی از سامانه‌ها،مانند سیستم‌های مدیریت محیط‌زیست،انفورماتیک انرژی و پروژه‌های کامپیوتری، مخابراتی در حال ظهور است . این سیستم‌های جدید دارای زیرسیستم‌های پشتیبانی مانند،سیستم‌های بهینه‌سازی انرژی و سیستم‌های طراحی تولیدات کم اثر و خدمات مشتری برای درک بهتر اثرات زیست‌محیطی به‌وسیله شبیه‌سازی مصرف و تولید انرژی هستند.

سازمان‌ها همواره به پیشبرد استراتژی‌ها از دیدگاه زیست‌محیطی تشویق می‌شوند و پایداری زیست‌محیطی را به‌عنوان یک الزام اضافی مدیریت در نظر می‌گیرند.در این راستا فرایند سازمان باید یک‌نهاد فرایند محور و سبز باشد.

 فرایندهای کسب‌وکار سازمان‌ها در حال حاضر علاوه بر توجه به پارامترهای  زمان،هزینه ،کیفیت  و انعطاف‌پذیری با تغیر نگرشی جدی مواجه شده‌اند، به‌گونه‌ای که به‌منظور پایداری فناوری اطلاعات فرایندها پارامترهای نظیر اقتصادی ،اثرات زیست‌محیطی،انرژی مرکز داده و مصرف انرژی تجدید پذیر) و تأثیرات اجتماعی را مدنظر قرار   می‌دهند .

شایان‌ذکر است فناوری اطلاعات مستقیماً سبب کسب‌وکار سبز نمی‌گردد بلکه فناوری اطلاعات تغییرات در فرایندهای کسب‌وکار را پشتیبانی می‌کند و سپس این تغییرات توانمند می‌گردد لذا با پیاده‌سازی یا اعمال مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار مفهوم جدیدی با عنوان "مدیریت فرایندهای کسب‌وکار سبز"احساس  می‌گردد و پایداری زیست‌محیطی را به دنبال خواهد شد. 

یکی از مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار (BPMN ) است. این مدل  فعالیت‌های بهینه‌شده سازمان در یک فرایند و کنترل اثر اجرای آن زا تسهیل  می‌کند.خدمات فناوری اطلاعات مانند وب یا خدمات کاربردی،عموماً در مراکز داده تولید می‌شوند.مفهوم  محاسبات ابری نشان‌دهنده یکی از آخرین پیشرفت‌ها درزمینهٔ ارائه خدمات فناوری اطلاعت است.محاسبه ابری، تراکم تولید خدمات فناوری اطلاعات در نظر گرفته شدند.پس مراکز داده می‌تواند نقاط حساس  مصرف انرژی  مربوط به فناوری اطلاعات در نظر گرفته شوند.

استانداردهای مدیریت خدمات فناوری  اطلاعات به استانداردهای متناظر با اصول مدیریت فرایندهای کسب‌وکار اطلاق می‌گردد

اگرچه پیشرفت بسیاری در تعریف حوزه مدیریت فرایندهای کسب‌وکار و در پیاده‌سازی فناوری مربوطه به‌دست‌آمده است،معدود افرادی این حوزه را بالغ می‌دانند.در راستا توجه به دو مقوله جدا یعنی انفورماتیک انرژی   و مدیریت کسب‌وکار و تعاملات بیشتری برای پروژه‌های مرتبط باانرژی است و دیگری مربوط به جمع‌آوری شبکه‌های حسگر در مدیریت فرایندهای کسب‌وکار است.

چارچوب انفورماتیک انرژی بر نقش تعاملی تأمین و تقاضا در تعیین فعالیت‌های مصرف‌کننده انرژی تأکید دارد و سه اهداف کلیدی  ذینفعان (تأمین‌کنندگان،مصرف‌کنندگان و دولت) که جهت کمینه کردن مصرف انرژی رادارند عبارت‌اند از :بهره‌برداری زیست‌محیطی،تساوی زیست‌محیطی و اثربخشی زیست‌محیطی است.

انفورماتیک انرژی از دو حوزه جداگانه مدیریت فرایند و مدیریت داده جهت خروجی اطلاعات و انرژی تشکیل‌شده است.شناسایی ارتباط بین داده و فرایندها توسط متخصصان سیستم‌های اطلاعات،به‌محض شروع گسترش کامپیوترها برای حل مشکلات کسب‌وکار آغاز شد. بااین‌حال،اخیراً رابطه مهم بین انرژی  و اطلاعات  شناسایی‌شده است و اینک نیاز به توسعه این آگاهی داریم و در خصوص ارتباط سه‌گانه بین انفورماتیک انرژی ،مدیریت داده و مدیریت فرایند بررسی و توجه بیشتری لحاظ گردد.

روی‌هم‌رفته ،تعریف رویدادهای  سبز و توافق‌نامه‌های سطح سرویس‌های سبز مقیاس مناسبی برای پیاده‌سازی داده عملیات فناوری اطلاعات پایدار در مفهوم مدیریت خدمات فناوری اطاعات پایدار در مفهوم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است.این  مورد برای بهره‌برداری  منابع و قیود کلاسیک مانند  زمان عکس‌العمل ،در دسترس بودن و مدت کارنکرده باید دقت متوازن شود.

پایداری فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات سبز نه‌تنها می‌تواند با استفاده از نسبت‌های مناسب پیشرفت کند،بلکه این رویکرد به‌طورکلی می‌تواند تسهیل  پایداری فایند های کسب‌وکار اعمال شود.برای هر فعالیتی در فرایند کسب‌وکار،ارزش‌های مربوط درباره مصرف منابع یا تولید موارد زائد می‌تواند در نظر گرفته شوند.

پایداری می‌تواند با برنامه‌ریزی و بهبود فرایند به روشی که این ارزش‌ها کاهش یابند بهینه شود. پایداری بر اساس سه جنبه اقتصادی ،اجتماعی و زیست‌محیطی است.  

مدیریت عملکرد فرایند به‌منظور فعال‌سازی پایداری سازمان،مدل بلوغ قابلیت را به دنبال دارد.بلوغ در این زمینه   به‌عنوان "معیاری برای ارزیابی قابلیت‌های یک سازمان است.مدل بلوغ هم به‌عنوان ارزیابی وهم اساس مقایسه برای خود و یا ارزیابی شخص ثالث اعمال‌شده و رویکردی مناسب برای دستیابی به پیشرفت مستمر است.  

با مدیریت  عملکرد فرایند را مفهومی قدرتمند برای استفاده درهم شکستن چالش پایداری به مجموعه‌ای از وظایف قابل مدیریت در نظر می‌گیریم که می‌تواند به‌طور صریح اجرا،کنترل و بهبود پیوسته را اداره کند.

رویکرد مدیریت ،مدلEFQM به‌طور همزمان شامل شیوه‌هایی برای پیاده‌سازی و توسعه و پیشرفت سیستم است.این شیوه‌ها صریحاً برپایداری  تمرکز ندارند اما برای توسعه سیستم به‌عنوان یک کل،مفید هستند.جنبه‌های زیست‌محیطی پایدار موردتوجه اصلی خانواده ISO 1400  هستند و برخی جنبه‌های اقتصادی در کنار رابطه اقتصاد و محیط‌زیست راهم شامل می‌شود. کارت امتیاز متوازن سیستماتیک و پایدار (BSC ) نه‌تنها با دیدگاه‌های مالی ترکیب می‌شود بلکه با دیدگاه‌های زیست‌محیطی و جامعه‌شناختی نیز متحد می‌شوند.

پایداری یک مسئله مهم کسب‌وکار است که محصولات جدید مطلوبیت،فرصت‌های کاهش هزینه ،شهرت سازمان و درآمد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سازمان‌ها در توسعه و تحریک استراتژی‌ها و برنامه‌های پایداری کلی با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند:

  • پیچیدگی موضوع و تکامل سریع آن
  • کمبود استانداردهای توافق شده و سازگار
  • کمبود تخصص در موضوع اصلی
  • نیاز برای متریک و مقیاس‌های جدید
  • مقررات و قوانین در حال تغییر و افزایش در سراسر دنیا

نیازی برای توسعه رفتارها،اعمال و فرایندهای فناوری اطلاعات پایدار در سازمان وجود دارد تا ارزش مشخصی از فناوری اطلاعات پایداری حاصل شود.این چارچوب یک مدل بلوغ برای فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار است که سیستم مدیریتی با راهکارهای توسعه فراهم می‌کند تا مدیر فناوری اطلاعات و مدیریت کسب‌وکار را در انتخاب استراتژی‌ها برای توسعه،پیشرفت و مدیریت یکپارچه قابلیت فناوری اطلاعات پایدار راهنمایی کند.

مدل‌های بلوغ ابزاری هستند که برای توسعه قابلیت‌ها در سازمان‌ها استفاده‌شده‌اند،از مدیریت فرایند کسب‌وکار تا مهندسی نرم‌افزار است.توسعه اجزای تشکیل‌دهنده قابلیت  فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار عبارت‌اند از:

  • استراتژی و برنامه‌ریزی که شامل اهداف خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار و تطبیق آن با استراتژی،اهداف و مقاصد پایداری کلی سازمان است.
  • مدیریت فرایند که شامل منبع یابی ،عملیات و هماهنگی سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار و تطبیق آن  با استراتژی ،اهداف و مقاصد پایداری کلی سازمان است:
  • مردم و فرهنگ که یک‌زبان رایج برای توسعه ارتباطات در سطح سازمان تعریف می‌کند و فعالیت‌هایی   برای کمک به تعبیه اصول پایداری در فناوری اطاعات  و سازمان وسیع‌تر می‌کند.
  • حکومت که سیاست‌های رایج و سازگاری را توسعه می‌دهد و نیازمند پاسخ‌گویی و مطلوبیت با قوانین و مقررات مربوطه است.

چارچوب بلوغ قابلیت فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار به سازمان‌ها ابزاری اساسی برای مدیریت قابلیت پایداری می‌دهد.این چارچوب یک مدل مبتنی بر ارزش جامع برای سازمان‌دهی،ارزیابی،برنامه‌ریزی و مدیریت قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار فراهم می‌کند.

کسب‌وکار سبز علاوه بر بعد اقتصادی(اهداف زیست‌محیطی را یا کمترین قید پوشش هزینه دنبال می‌کند) بر ملاحظات اخلاقی  نیز توجه دارد. یک مدل کسب‌وکار سبز فعال با فناوری اطلاعات با نقش حیاتی فناوری اطلاعات،خود را از مدل سنتی کسب‌وکار متمایز می‌کند.

 

نویسنده: فرزاد رمضانی راد، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
تاریخ خبر: ۱٣۹٤/۱۲/۲٣

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!