پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مستخدمین حسینی، مدیرعامل:

بانک مرکزی باید پاسخ دهد که چرا موسسه توسعه بانک نمی شود

نیوزبانک- مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه با تشریح دلایل تبدیل نشدن این موسسه به بانک و با انتقاد از توسعه شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری با سپرده‌های مردم گفت: حدود 50 درصد نقدینگی کل کشور در تهران است.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه با تشریح دلایل تبدیل نشدن این موسسه به بانک و با انتقاد از توسعه شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری با سپرده‌های مردم گفت: حدود 50 درصد نقدینگی کل کشور در تهران است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از فارس،حیدر مستخدمین حسینی افزود:  هم اکنون تمام خدماتی که یک بانک پیشرفته به مشتریان ارایه می‌دهد، از سوی این موسسه هم به مشتریان خود ارایه می‌شود.

وی با اشاره به آغاز فعالیت این موسسه از سال 76 اظهار داشت: موسسه توسعه اولین موسسه اعتباری خصوصی در بازار پول است که در 15 شهریور سال 1376 شروع به فعالیت کرد و دریافت مجوز آن هم دو سال به طول انجامید.

وی با اشاره به سرمایه و فعالیت های اجرایی موسسه افزود: سرمایه موسسه در ابتدای کار تا امروز رو به افزایش بوده است و هم اکنون هم سرمایه موسسه 2000 میلیارد ریال است که طبق مصوبه مجمع در سال 90 ، سرمایه موسسه تا پایان سال 92 تا 6000 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه با بیان این که توسعه بانکداری الکترونیک و بین المللی به عنوان استراتژی اصلی در دستور کار قرار دارد، گفت: هدف این بود که در زمینه بانکداری الکترونیک همه معیارها را داشته باشیم و در بانکداری بین‌المللی یا فعالیت‌های ارزی بتوانیم نوآور حرکت کنیم.

مستخدمین حسینی با اشاره به خدمت جدید این بانک برای مشتریان خود اظهار داشت: برای اولین بار این موسسه صدور کارت‌های ارزی با عنوان توسکا یا توسعه کارت ارزی را به مشتریان ارایه کرده و هر فرد می‌تواند با دریافت این کات در سایر کشورها از خدمات آن استفاده کند.

وی افزود: تعداد شعب موسسه اعتباری توسعه از 12 واحد در دی 87 به 50 واحد بانکی رسیده است؛ البته ما به تعداد زیاد شعبه اعتقاد نداریم و به رشد کمی شعب قائل نیستیم زیرا با توجه به توسعه فناوری اطلاعات، با ارائه خدمات الکترونیکی نیازی افزایش گسترده شعب نیست.

وی افزود: بنابراین بیشتر سرمایه‌گذاری را در این بخش معطوف کردیم و علاقمندیم همانطور که سیاست‌های کلان و اهداف برنامه‌های توسعه بر توسعه بانکداری الکترونیک تاکید دارد، به این بخش توجه کنیم.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با انتقاد از تعدد شعبه بانک‌ها و موسسات اعتباری، تصریح کرد: به جای این که با استفاده از سپرده‌های مردم گسترش شعبه آن هم دیوار به دیوار هم راه‌اندازی صورت گیرد که در کلان نیز موجب افزایش قیمت ملک در مناطق مختلف می گردد، توسعه الکترونیکی شعب را باید در دستورکار قرار داد.

وی تاکید کرد: با توجه به قوانین و مقررات بانک مرکزی و احکام شرعی مبنی بر حرمت استفاده از سپرده‌های مردم به نظر می آید که احداث شعبه با وجوه سپرده های مردم کاملا دارای اشکال خواهد بود و مؤسسه سعی داشته که چنین اقدامی را انجام ندهد.

مستخدمین حسینی گفت: در این مدت تعداد واحدهایی که به شعب مؤسسه توسعه اضافه شده، اغلب اجاره‌ای است و حتی  درصد کمتری از سقف مجاز برای تبدیل سرمایه به شعبه، استفاده کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این که افزایش کمّی شعب مورد توجه ما نیست، افزود: سعی می‌کنیم در مناطقی که فعالیت‌های تجاری و اداری به تازگی شکل گرفته و ساختمان‌های مسکونی جدید ایجاد می‌شود در صورت امکان برای احداث شعبه برنامه‌ریزی کنیم، اما برنامه پنج ساله ما افزایش تعداد شعب به 100 واحد است.

وی با اشاره به عدم ضرورت تعداد زیاد شعبه تصریح ‌کرد: در صورتی که یک مطالعه میدانی در مورد میزان کارکرد شعب بانک‌ها انجام دهید، متوجه می‌شوید که اغلب این شعب خلوت است، زیرا در گذشته بسیاری از مراجعات به دلیل پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن بوده است، اما امروز این امکان به صورت الکترونیک و همچنین از طریق خودپردازها انجام می‌شود و اغلب افراد برای پرداخت قبوض خود به بانک مراجعه نمی‌کنند.

مدیرعامل مو سسه اعتباری توسعه تصریح کرد: پرداخت اقساط و واریز وجه علت دیگری است که افراد به شعبه مراجعه می‌کنند که  آن هم با فراهم شدن امکان پرداخت الکترونیک، دلیلی برای مراجعه حضوری به شعب را منتفی کرده است.

مستخدمین حسینی گفت: البته در هر زمان که ضرورت داشته باشد، می‌توان در برنامه توسعه شعب با اعمال اصلاحاتی، بیش از هدف برنامه‌ریزی شده تعداد شعب را افزایش داد.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد کم شعب تاثیری بر میزان جذب سپرده‌های موسسه نداشته است، نسبت به سایر بانک‌ها اظهار داشت: باید این واقعیت را بپذیریم که حدود 50 درصد نقدینگی کل کشور در تهران، 30 درصد در 4 کلان شهر کشور و حدود 20 درصد در سایر استان‌های کشور قرار دارد و اگر 5 استان غرب کشور را در نظر بگیریم، میزان نقدینگی موجود در آن ها به اندازه یکی از کلان‌شهرها نیست.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه افزود: بنابراین افزایش شعب باید نفعی برای موسسه داشته باشد، البته یکی از اهداف ایجاد شعب ارائه خدمات است که این خدمات از سوی بانک‌های بزرگ کشور که شعب آن ها حتی به روستاها هم رفته است، انجام می‌شود؛ بنابراین دلیلی برای توسعه شعب به اندازه بانک‌های بزرگ کشور وجود ندارد.

وی با بیان این که افزایش بی‌رویه شعب به غیر از ایجاد رقابت کاذب ثمره دیگری برای اقتصاد کشور نخواهد داشت، ادامه داد: بنده حتی زمانی که در وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کردم در مصاحبه‌های مختلف بر این نکته تأکید کردم که باید مانع از گسترش بی‌رویه شعب بانک‌ها شد و سازوکار مشخصی برای آنان در نظر گرفت.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: فکر می‌کنم هر بانکی که ایجاد می‌شود مخاطب خود را می‌تواند داشته باشد و به مشتریان خدمت ارائه دهد، بنابراین ایجاد شعبه هنر نیست.

وی با اشاره به استقبال مشتریان از خدمات این موسسه اظهارداشت: در صورتی که خدمات ارایه‌شده و میزان استقبال مشتریان را بررسی کنیم، می‌بینیم که بیش از 92 درصد کسانی که به این موسسه مراجعه کرده‌اند، همکاری خود را ادامه داده و در فراز و نشیب‌ها، موسسه را ترک نکردند.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در همین باره گفت: این میزان همکاری چند دلیل دارد که یکی از آن اخلاق‌محور بودن است، زیرا ما هیچ‌وقت سعی نکردیم با ترفندهایی مانند نرخ سود بالاتر از سایر بانک‌ها، مشتریان آنها را جذب کنیم، چون معتقدیم مشتری باید حق انتخاب داشته باشد و اگر خدمات خوبی به وی ارایه شود، خود به خود به سمت موسسه جذب شده و نیازی به توسل به سود سپرده نیست.

وی با بیان این که به رقابت ناسالم برای جذب مشتری و سپرده قائل نیستیم تاکید کرد: معتقدیم هر نهادی که شکل می‌گیرد اگر بتواند سپرده‌گذاران خود را پوشش بدهد، عملکرد آن قابل قبول است و ما در حوزه رقابت برای موسسه محدودیت قایل هستیم و وارد رقابتی ناسالم نخواهیم شد، به همین دلیل تاکنون شکایتی از سوی بانک‌ها یا بانک مرکزی از این بابت از ما نشده است.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در پاسخ به این سؤال که آخرین میزان جذب سپرده و تسهیلات پرداختی موسسه توسعه چقدر بوده است؟ گفت: از سال 87 که دوره مدیریت جدید آغاز شد، تاکنون رشد سپرده‌های موسسه 300 درصد بوده است و زمانی که مؤسسه را تحویل گرفته‌ایم بیش از هزار میلیارد ریال اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی صورت گرفته و وضعیت نقدینگی موسسه چندان مناسب نبود.

وی با بیان این که با بروز این اتفاقات و ورود مدیریت جدید ، سهامداران خواستار شکایت از برخی مدیران منتخب دولت شدند، افزود: در آن زمان حتی تسهیلات پرداختی موسسه بازپرداخت نمی‌شد که موجب ایجاد ضرر و زیان برای سهامداران و موسسه شده بود.

مستخدمین حسینی در مورد نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات اظهار داشت: این نسبت در دی 87 یعنی زمان تحویل مؤسسه از مدیران منتخب دولت حدود 94 درصد بوده، یعنی به ازای هر 100 واحد تسهیلات پرداختی، 94 واحد برگشت داده نمی‌شد.

وی تصریح کرد: با فعالیتی که در 2 تا 3 سال اخیر صورت گرفته این نسبت به 11 درصد رسیده که یکی از بهترین نسبت‌ها در کل سیستم بانکی است که البته نسبت استاندارد حدود 2 درصد است ولی به هر حال ما توانسته‌ایم این نسبت را از 94 درصد به 11 درصد کاهش دهیم و در یکی دو ماه آینده این نسبت به کمتر از 10 درصد می‌رسد.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با اشاره به افزایش سرمایه این نهاد مالی گفت: سرمایه ما از 50 میلیارد ریال به 2000 میلیارد ریال رسیده است و تعداد سهامداران حقوقی از کمتر از 2 درصد به 35 درصد رسیده است.

به گفته وی، نسبت کفایت سرمایه از  منفی 3.5 درصد به مثبت 14 درصد در شرایط کنونی رسیده است.

وی با اشاره به افزایش نیروی انسانی موسسه از 176 نفر به  600 نفر تصریح کرد: سیستم‌های موسسه توسعه هم اکنون به شبکه سوئیفت وصل شده و این سیستم در این مدت  کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور کرده و بخشی از مشکلات تولید در این ارتباط را پوشش داده است.

مستخدمین حسینی با اشاره به سیاست این موسسه مبنی بر حمایت از تولید و جلوگیری از پرداخت تسهیلات برای واردات کالاهای لوکس گفت: اغلب تسهیلات بخش واردات برای واردات  مواد اولیه تولید است و البته این اقدامات تنها در سال جاری که حمایت از تولید نامگذاری شده صورت نمی‌گیرد بلکه در سال گذشته هم این اقدامات انجام می‌شد.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در مورد علت موافقت نکردن بانک مرکزی با تبدیل شدن این موسسه به بانک گفت: این سوال باید از سوی بانک مرکزی پاسخ داده شود ما بر اساس ضوابط و مقررات حاکم تبدیل مؤسسه به بانک را انجام داده ایم و در انتظار پاسخ بانک مرکزی هستیم.

وی ادامه داد: موضوع فساد مالی بانکی در سال گذشته موجب شد که در روند کار مشکل ایجاد شود و برخی مسایل حاشیه‌ای موجب تشدید این مسایل شد و با وجود این که در شورای فرعی پول و اعتبار تبدیل این موسسه به بانک تصویب شده بود، موضوع پشت در شورای پول و اعتبار معطل مانده است.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه با بیان این که اصراری بر تبدیل این موسسه به بانک نداشته ایم، گفت: ما در قالب مؤسسه، همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و حتی به برخی از بانک‌ها برای مبادلاتشان کمک می‌کنیم و در تعاریف اقتصادی همه نهادهای فعال در بخش پولی موسسات مالی و اعتباری نامیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: مشکل ما از جایی شروع شد که تعاونی‌های اعتبار و موسسات مالی به صورت قارچ‌گونه رشد کردند و عنوان موسسه مالی و اعتباری و با نظارت بانک مرکزی را بر سر در خود نصب کردند.

مستخدمین حسینی با اشاره به گسترش موسسات غیر مجاز افزود: بانک مرکزی از همان ابتدای کار باید از فعالیت موسسات مالی غیرمجاز جلوگیری می‌کرد و به مراجع قضایی اطلاع می‌داد، اما آن ها در این مدت در کنار افزایش تعداد شعبه سپرده زیادی را جذب کرده‌اند.

وی با بیان این که پس از مدت‌ها بانک مرکزی برای ساماندهی این موسسات اقدام کرده است گفت: به همین دلیل وقتی ادغام دو موسسه و یک بانک صورت گرفت بسیاری از افراد اعتراض کردند و  مشکلاتی را برای آنها و سهامداران آن ایجاد کرده است.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٤/۱٧

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!