پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

بانکداری اختصاصی بهترین راه حفظ ثروت در داخل ایران است

نیوزبانک- فرانکوییس اوبرت بانکدار برجسته بین المللی معتقد است که اگر نظام بانکی ایران به فکر ارائه خدمات بانکداری اختصاصی در ایران نباشد طبیعتا سرمایه ها به جای اینکه چرخ توسعه این کشور را به حرکت در آورد جذب بانک های اختصاصی خارجی خواهد شد.

فرانکوییس اوبرت بانکدار برجسته بین المللی معتقد است که اگر نظام بانکی ایران به فکر ارائه خدمات بانکداری اختصاصی در ایران نباشد طبیعتا سرمایه ها به جای اینکه چرخ توسعه این کشور را به حرکت در آورد جذب بانک های اختصاصی خارجی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از اعتبار، فرانکوییس اوبرت استاد برجسته موسسه بین المللی یورومانی ، یک بانکدار اختصاصی سوییسی است که در بانک های کردیت سوییس(Credit Suisse) و بی ان پی(BNP) سوییس دارای سوابق ارزشمندی است. لیکن بر اساس توصیه موسسه مذکور و به دلیل آشنایی با منطقه خاورمیانه، برای تدریس کارگاه جامع چهار روزه بانکداری اختصاصی در تهران انتخاب شده است. وی هم اکنون مشاور برخی از پروژه های بانکداری اختصاصی بانک های بزرگ خاورمیانه و ایران ، رییس دپارتمان بانکداری اختصاصی و مدیریت ثروت موسسه یورومانی در لندن و مشاور ارشد مرکز مطالعات و مشاوره بانکداری اختصاصی انستیتوبانکداران خاورمیانه است.

 اوبرت در گفت و گو با پایگاه خبری اعتبار، به سوالات مختلف در زمینه بانکداری اختصاصی و نحوه اجرایی شدن آن در کشورمان پاسخ داده است.

 آقای اوبرت ابتدا تعریفی از بانکداری اختصاصی ارائه دهید و لزوم ایجاد بانکداری اختصاصی در دنیای پیشرفته را توضیح دهید؟

 بانکداری اختصاصی ارائه طیف کاملی از خدمات است که مشتریان مایل به دریافت آن هستند. به همین دلیل، حوزه فعالیت بانکداری اختصاصی بسیار فراتر از مدیریت ثروت است. این نوع بانکداری حوزه گسترده ای از خدمات را شامل می شود که از جمله آنها می توان به خدماتی نظیر سرمایه گذاری ، برنامه ریزی مالی، مشاوره مالیاتی اشاره کرد. اصل مهم در بانکداری اختصاصی این است که بانکدار بتواند به مشاور قابل اعتماد مشتری تبدیل شود. در مقام مقایسه، می توان بانکداری اختصاصی را با صنعت هتل داری و میهمان نوازی 5 ستاره مقایسه کرد.

درحالی که که مهم ترین مشکل در سالیان گذشته، دسترسی به اطلاعات مشتریان و ارائه محصولات مالی بود، امروزه مهم ترین مشکل، انتخاب و ارائه بهترین راه حل های سرمایه گذاری برای مشتریان است. به علاوه، می توان اشاره کرد که امروزه میانگین تحصیلات مشتریان نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.البته سطح انتظارات مشتریان نیز چه نسبت به مناطق دورتر همچون کشورهای سوییس و سنگاپور و چه کشور های خود افزایش یافته است.

 آیا شرایط امروز ایران را برای پیاده سازی بانکداری اختصاصی مناسب می دانید؟

یقینا جواب این سوال مثبت است زیرا ایران کشوری ثروتمند است و در چند دهه اخیر بر تعداد کارآفرینان، متخصصان، بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران حرفه ای و سایر مشاغل حرفه ای این کشور که مشتریان بالقوه ما را در بانکداری اختصاصی تشکیل می دهند افزوده شده است و خبر خوب اینکه رشد اقتصادی بالای ایران در دهه های اخیر و تحولات دموگرافیک این کشور، باعث افزایش تعداد این مشتریان شده است و اگر نظام بانکی ایران به فکر ارائه خدمات بانکداری اختصاصی در ایران نباشد طبیعتا این سرمایه ها به جای اینکه چرخ توسعه کشور شما را به حرکت در آورد همچون گذشته جذب بانک های اختصاصی خارجی(Off Shore) خواهد شد.

 آیا این موضوع در کل جهان فراگیر شده است؟

بله، امروزه تمام کشورهای جهان برای حفظ سرمایه های خود و جلوگیری از مهاجرت سرمایه های افراد ثروتمند(HNWIs) به خارج از کشور ، به راهکارهای مختلفی همچون توسعه بانکداری اختصاصی و متنوع سازی ابزارهای سرمایه گذاری روی آورده اند. در واقع، با بررسی روند کسب و کار بانکداری اختصاصی در جهان می توان به روشنی دریافت که تمایل مشتریان ثروتمند از سرمایه گذاری در بانک های کشورهای خارجی به سمت سرمایه گذاری در بانک های داخلی کشور ها در حال تغییر است که این امر را می توان به چند عامل نسبت داد:

 1- امروزه به مدد پیشرفت های فناوری های اطلاعات و ارتباطات، دسترسی به اطلاعات و نیز دسترسی به بازار های مالی جهانی در هر زمان و از هر نقطه ای از جهان برای مشتریان امکان پذیر شده است.

2-مشتریان کنونی علاقه مند هستند که کاملاً قانونی رفتار کنند به عبارت دیگر مخفی کردن دارایی ها و پول، دیگر از دید مشتریان نسل جدید به عنوان بهترین راه حل شناخته نمی شود بلکه مدیریت کردن و نگهداری دارایی ها در داخل کشور، با توجه به افزایش پیچیدگی سیستم های مالیاتی و قانونی ساده تر به نظر می رسد.

3-برای مشتریان قابل درک و توجیه نیست که چرا نباید در کشور خود خدمات مورد نظر را با همان شرایط مطلوب سطح خدمات در خارج از کشور دریافت کنند. البته بانک های اختصاصی خارج از کشور(Off shore) همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد- که دلیل آن نیاز به تنوع در حساب ها و شرایط مناسب برای داشتن حساب هایی در کنار مراکز تجاری و کسب و کار دنیا است- با این وجود، کشور های بیشتر و بیشتری در حال روی آوردن به بانکداری اخصاصی داخلی و اجرای موفق آن هستند. با این اوصاف برای کشور بزرگ و ثروتمندی مثل ایران هم، این نیاز وجود دارد که خدمات  مذکور در داخل خود این کشور ارائه شود تا بدین ترتیب ثروت مردم ایران در داخل مرزهای این کشور حفظ شود.

 چه پیش شرط هایی را برای موفقیت بانکداری اختصاصی در ایران لازم می دانید؟

پیش نیازهایی وجود ندارد. برای اجرای بانکداری اخصاصی موفق، بانک ها تنها کافی است انتظارات مشتریان خود را دقیق تجزیه و تحلیل و درک کنند و حاضر باشند تا عالی ترین سطح خدمات را به این مشتریان ارائه دهند. یکی از کلید های این موفقیت این است که بانک های ایرانی به مشتریان خود نشان دهند که می توانند از عهده این کار به خوبی بر آیند. البته خوشبختانه با توجه به تجربیات ذیقیمت بانک های جهان و حتی منطقه خاورمیانه، الگوها و راه حل های آن نیز وجود دارد و بانک های ایرانی تنها باید با مطالعه گسترده و دقیق بازار، بانکداری اختصاصی را عملیاتی کنند.

 الگوهای برتر بانکداری اختصاصی در کدام بانک های دنیا وجود دارد و ویژگی اصلی این بانک ها چیست؟

بانک های اختصاصی جهان از مدل های کسب و کار مختلفی در این صنعت استفاده می کنند و مهم این است که مشتری در قلب بانک قرار گیرد، تنها به این شرط است که موفقیت شما قطعی خواهد بود. نکته حایز اهمیت و عامل حیاتی موفقیت در بانکداری اختصاصی این است که بانکدار اختصاصی باید مانند یک رهبر ارکستر عمل کند و با شناخت کاملی که از بانک و خدمات آن دارد، ارائه تمام خدمات  به مشتری را براساس نیاز وی انجام دهد.

 به نظر شما برای پیاده سازی بانکداری اختصاصی در ایران باید از بانک های خارجی الگوبرداری کرد یا الگویی جدید و بومی شده طراحی کرد؟

ممکن است در کسب و کار های صنعتی ایده انتقال یک مدل موفق از یک شرکت به یک شرکت دیگر با کمی تعدیل امکان پذیر باشد، ولی این امکان در صنایع خدماتی چون بانکداری با موفقیت کمتری مواجه است و البته در بانکداری اختصاصی تقریباً غیر ممکن است. در کسب و کار بانکداری اختصاصی، ارائه راه حل ها و بسته های خدماتی به میزان زیادی بستگی به قوانین داخلی کشورها دارد. درحقیقت، استفاده از مفاهیم کلی و معتبر کاملاً ضروری است، ولی این مفاهیم باید به میزان زیادی با در نظر گرفتن قوانین و شرایط اجتماعی واقتصادی کشور مورد نظر بومی سازی شوند.

 هم اکنون بانک های موفق دنیا چه درصدی از درآمد خود را از محل بانکداری اختصاصی به دست می آورند؟

 این موضوع بسیار متغیر است و به میزان قابل توجهی به منطقه، میزان رقابت و تصویر ذهنی مشتریان از بانک بستگی دارد. در کل در سال 2011، بازده دارایی بین 65 صدم درصد (65bp) تا 94 صدم درصد (94bp) متغیر بوده است. البته این ارقام را باید با احتیاط در نظر گرفت چرا که در مورد حساب های کلیدی (یعنی حساب های مشتریان فوق ثروتمند) این مقدار بسیار کمتر از مشتریان کوچک تر است. معمولاً بیش از 150 صدم درصد (150bp) برای حساب های بین یک میلیون تا پنج میلیون دلار غیر معمول نیست، این درحالی است که رسیدن به بازده دارایی بیش از 50 صدم درصد (50bp) برای حساب های کلیدی (مشتریان فوق ثروتمند) گاهی اوقات یک چالش بزرگ محسوب می شود. بر حسب شاخص BP (صدم درصد)، این مقدار در بانکداری خرد بسیار پایین است ولی بر حسب دلار و در ازای هر یک از مشتری، بانکداری اختصاصی بسیار سودآور است به ویژه که ریسک مالی کمی را در بر دارد.

 آیا شما و دیگر همکارانتان که تجربه ایجاد و مدیریت بانکداری اختصاصی را دارید آمادگی کمک به بانک های ایرانی را برای پیاده سازی این نوع بانکداری دارید؟

 مشاوران بین المللی همیشه از کمک به سایرین خشنود می شوند و این که من اهل سوییس هستم و پدر و پدر بزرگ من بانکدار اختصاصی بوده اند و من هم سالیان متمادی در بانک های بزرگ اختصاصی سوییس مشغول به فعالیت بوده ام برای من و همکارانم این امکان را فراهم کرده است که قدیمی ترین، اصیل ترین و معتبرترین نوع بانکداری اختصاصی در جهان را برای صنعت بانکداری ایران به ارمغان بیاوریم.

 همکاری شما با ایران از چه زمانی شروع شده است و چشم انداز این همکاری را چگونه می بینید؟

 همکاری من با انستیتو بانکداران خاورمیانه در ایران به دو سال پیش بر می گردد و من بسیار خوشحال هستم که در این مدت تجربه همکاری بسیار خوبی با این موسسه حرفه ای در صنعت بانکداری ایران داشته ام. دانش عمیق آنها از بازار بانکی و پولی ایران و تیم حرفه ای آنها همراه با تجربه بین المللی من و همکارانم در حوزه بانکداری اختصاصی جهانی و نیز آشنایی من با بانکداری اختصاصی خاورمیانه به عنوان تیم مشاور ،به ما در انستیتو بانکداران خاورمیانه این امکان را می دهد که بتوانیم به بانک ها و موسسات مالی و سرمایه گذاری که علاقه مند به تاسیس و توسعه بانکداری اختصاصی به عنوان یک کسب وکار آتیه دار، سودآور و هستند بهترین خدمات ممکن را ارائه دهیم. در واقع تیم ما در انستیتوبانکداران خاورمیانه با تمام وجود آماده ارائه خدمات مشاوره بانکداری اختصاصی در کلاس سوییس است و فعالیت های کنونی ما نشان می دهد که آینده همکاری ها بسیار روشن و مثمر ثمر برای صنعت نوپای بانکداری اختصاصی ایران خواهد بود.

 بر اساس این گزارش، فرانکوییس اوبرت در سفری به ایران از طرف موسسه بین المللی یورومانی و به دعوت انستیتو بانکداران خاورمیانه در هفته آخر تیرماه 1391 ضمن ارائه یک کارگاه جامع آموزشی در حوزه بانکداری اختصاصی و مدیریت ثروت، برای ارائه خدمات مشاوره در حوزه بانکداری اختصاصی با چندین بانک بزرگ کشور مذاکره خواهد کرد. در عین حال بانک های  علاقمند می توانند برای تعیین وقت ملاقات با آقای اوبرت با شماره های 88366708- 88366709 تماس بگیرند.

تهیه و تنظیم: علی اکبری زاده

برگردان: هادی حسینی

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠٤/٠۵

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!