پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

معضل تلفات جاده‌ای به آمارهای اقتصادی کشید

زیان ۱۸ هزار میلیارد تومانی سالانه کشور از تصادفات رانندگی

خبرهای بانکی-در شرایطی که در بسیاری از نقاط توسعه یافته دنیا تلاش شده با بهبود وضعیت امنیت خودروها و البته اهرمهای نظارتی سهم تلفات جادهای هر سال کاهش پیدا کند، اما در ایران هنوز سالانه تعداد قابل توجهی به دلیل تصادفات رانندگی کشته میشوند. آماری که به نظر میرسد در کنار افزایش مرگومیر ناشی از تصادفات بر شاخصهای اقتصادی نیز تاثیری مهم دارد.

در شرایطی که در بسیاری از نقاط توسعه یافته دنیا تلاش شده با بهبود وضعیت امنیت خودروها و البته اهرمهای نظارتی سهم تلفات جادهای هر سال کاهش پیدا کند، اما در ایران هنوز سالانه تعداد قابل توجهی به دلیل تصادفات رانندگی کشته میشوند. آماری که به نظر میرسد در کنار افزایش مرگومیر ناشی از تصادفات بر شاخصهای اقتصادی نیز تاثیری مهم دارد.

به گزارش پایگاه خبرهای بانکی (نیوزبانک)به نقل از ایسنا، هرچند با اقدامات صورت گرفته از سال 1384 تاکنون آمار تلفات جادهای در ایران روند کاهشی گرفته و سال به سال تعداد کسانی که در جادهها کشته میشوند کم شده است، اما همچنان در طول یکسال حدود 14 هزار ایرانی جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند.

عباس آخوندی که ریاست کمیسیون ایمنی راهها را برعهده دارد در پیامی که به کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای ارائه کرده صحبت از آمارهای اقتصادی مهمی کرده است که در کنار کشته شدن تعداد قابل توجهی از مردم ایران اهمیت اقتصادی کاهش تلفات جادهای را نیز مشخص میکند.

آخوندی به مطالعاتی که در سال 1386انجام شده پرداخته و تاکید کرده است میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی در این سال حدود 18 هزار میلیارد تومان شده است. این آمار در شرایطی به دست آمده که در آن سال نرخ رشد کشور 6.7 درصد بوده و رقم هزینهای تصادفات رانندگی سهمی بیش از 6.23 درصد از کل این رقم رشد را به خود اختصاص داده است.

با توجه به معذوریتهای جدی وزارت راه و شهرسازی در تامین منابع اعتباری مورد نیاز خود برای بهبود شرایط جادههای کشور و کسری اعتباری که در این زمینه وجود دارد، به نظر میرسد کاهش تنها بخشی از این ضرر 18 هزار میلیارد تومانی میتواند در کنار حفظ جان تعداد زیادی از مردم ایران به اقتصاد این بخش نیز کمک کند.

البته وزیر راه و شهرسازی به این موضوع نیز اشاره کرده که هرچند در طول دو سال گذشته از عمر دولت تلاش شده اقداماتی جهت کاهش تلفات جادهای رخ دهد، اما هنوز ایران در این عرصه وضعیت نه چندان مطلوبی دارد و در شرایطی که بسیاری از آمارها در سطح جهانی اوضاع بهتری پیدا کردند، اما هنوز ایران جایگاه مناسبی در این زمینه ندارد.

افزایش مبلغ جرائم رانندگی، بالابردن توان نظارتی پلیس و سازمان راهداری، بهبود وضعیت کیفیت خودروهای ساخته شده و افزایش امنیت جادههای کشور چند محور اصلی هستند که دولت تلاش میکند با بهبود اوضاع آنها قدری شرایط را برای کاهش آمار تلفات جادهای فراهم کند.

هرچند طبق آخرین ارزیابیها همچنان این رانندگان و خطای انسانی است که بیشترین نقش را در بالابودن تصادفات جادهای ایران دارد و این مشکل را به وجود آورده که هر سال معادل سقوط چند ده هواپیمای مسافرتی در جادههای ایران مسافران کشته میشوند.

تاریخ خبر: ۱٣۹٤/٠٨/۲٣
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!