پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

رییس کل بانک مرکزی:

ساماندهی موسسات غیرمجاز مستلزم اطلاع رسانی درست است

امکان مانور ناگهانی نداریم

نیوزبانک- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته، اطلاع رسانی شفاف و کاملی در خصوص تبعات مخرب فعالیت موسسات غیرمجاز انجام نگرفته است گفت: بر این اساس، در شرایط حاضر امکان مانور ناگهانی در این زمینه وجود ندارد و روند ساماندهی می بایست همراه با اطلاع رسانی درست و مدیریت صحیح انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته، اطلاع رسانی شفاف و کاملی در خصوص تبعات مخرب فعالیت موسسات غیرمجاز انجام نگرفته است گفت: بر این اساس، در شرایط حاضر امکان مانور ناگهانی در این زمینه وجود ندارد و روند ساماندهی می بایست همراه با اطلاع رسانی درست و مدیریت صحیح انجام شود.

به گزارش نیوزبانک به نقل از ایسنا، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در هجدهمین جلسه شورای هماهنگی روسای روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی کشور که به میزبانی این بانک برگزار شد، حضور فعال شورای اطلاع رسانی دولت در صحنه های اجرایی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: دولت با پشتوانه رای، حمایت و اعتماد مردمی دستاوردهای بزرگی را به دست آورده است ولی نباید مغرور شویم و جایگاه دولت را پایدار بدانیم چرا که این رویه به اعتماد عمومی صدمه می زند.

سیف، روابط عمومی را نقطه اتصال جامعه و سازمان دانست و تصریح کرد: آرامش کنونی حاکم بر اقتصاد کشور پس از تلاطم در حوزههای مختلف اقتصادی بدون مدیریت انتظارات و اعتماد مردم به دست نمی آمد. در پاسداشت و انتقال این دستاوردها و حفظ اعتماد مردمی، روابط عمومی ها باید نقش فعال تری نسبت به گذشته ایفا کنند.

رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر لزوم ارایه آمارها و شاخص های دقیق در حوزه پولی و بانکی تصریح کرد: در این زمینه اطلاع رسانی باید مبتنی بر اطلاعات دقیق ، شفاف و روشن باشد تا وضعیت اقتصاد با ثبات فعلی در افکار عمومی به درستی به تصویر کشیده شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین خواستار احیای اعتماد مردمی به نظام بانکی شد و گفت: ارتباطات با مردم باید صریح، شفاف و روشن باشد تا اعتماد دوطرفه بین دولت و مردم ایجاد شود. بنابراین، گفتوگوی طرفین باید شفاف و صمیمانه باشد تا این احساس شکل گیرد مسائل، صادقانه با آنان در میان گذاشته می شود.

وی با انتقاد از خلاء اطلاع رسانی در انعکاس شایسته اقدامات دولت ، افکار عمومی را سرمایه نظام خواند و افزود: نباید این سرمایه با ارائه اطلاعات ناصحیح و مغرضانه در بازی های سیاسی و جناح بندی ها دچار آسیب شود.ضعف در اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت ها و عدم بیان عملکردهای ناصحیح دولت گذشته موجب مظلومیت دولت یازدهم خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به لزوم مدیریت انتظارات جامعه تاکید کرد: باید با شیوه های علمی و مدیریت شده انتظارات جامعه را نسبت به تواناییهای نظام بانکی متعادل کنیم. نظام بانکی تا حدی قدرت اعطای توان تسهیلات را دارد، بنابراین نباید فراتر از توان نظام بانکی در این زمینه انتظار ایجاد کرد.

بایستی نظام اطلاع رسانی چابک و هوشمند داشته باشیم

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به جایگاه این بانک به عنوان سیاستگذار پولی و ناظر شبکه بانکی گفت: بانک مرکزی از جمله نهادهایی است که تصمیمات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی زندگی آحاد جامعه تاثیرگذار است و بایستی تصمیماتش به صورت شفاف و دقیق به مردم اطلاع رسانی شود.

وی افزود: برای این منظور نیاز به نظام ارتباطی چابک و هوشمند داریم تا در زمینه اطلاع رسانی از حالت انفعالی به حالت فعال درآییم و از فرصت های موجود بهره ببریم.

به مدیریت انتظارات جامعه پس از مذاکرات نهایی هسته ای نیازمندیم

معزی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم در این نشست هفته های آتی را برهه ای حساس در تاریخ کشور خواند و گفت: نظام اطلاع رسانی دولت موظف است پس از فراغت از مذاکرات هسته ای فارغ از هر نتیجه ای، آرامش روانی را بر جامعه حاکم کند.

معزی تاکید کرد: وظیفه مراکز اطلاع رسانی، منطقی کردن انتظارات از دستگاههای اجرایی و دولت است و در این راستا، پس از وزارت امور خارجه بیشترین مسئولیتها متوجه نهادهای اقتصادی است تا جو آرامش را بر جامعه حاکم کنند.

بنا بر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، وی با اشاره به دستورالعمل های اطلاع رسانی موجود در نهادهای دولتی گفت: مشکل و ضعف ما عدم وجود یا ناکارآمدی دستورالعمل ها نیست بلکه ضعف در سرعت گردش اطلاعات در این نهادهاست و لازم است با هماهنگی و انسجام بیشتر این ضعف را برطرف کنیم.

معزی با تاکید بر لزوم سنجش تاثیرگذاری روابط عمومی در فضای رسانه ای کشور و جامعه عنوان کرد: تحقیقات شورای اطلاع رسانی نشان می دهد هر یک از دستگاه های اجرایی با مسائل و موضوعات ثابتی در فضای رسانه ای دست و پنجه نرم می کنند که پاسخگویی به آن موارد می تواند در جلب اعتماد رسانه و جامعه به عملکرد سازمان موثر باشد. همچنین باید پیوست های عمیق رسانه ای مختص هر دستگاه تهیه شود تا وضعیت اطلاع رسانی در کشور بهبود یابد.

انتهای پیام

تاریخ خبر: ۱٣۹٤/٠٣/۲٦
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!