پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی:

مشکلات قبلی دسته چک با چکاوک حل شد

نیوزبانک-مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: فرایند قبلی چک بسیار طولانی و پر هزینه بود اما در سامانه چکاوک این مشکل حل شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: فرایند قبلی چک بسیار طولانی و پر هزینه بود اما در سامانه چکاوک این مشکل حل شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک(خبرهای بانکی)به نقل از تسنیم، ناصر حکیمی در پاسخ به سوالی درباره علت طولانی شدن اجرای سامانه چکاوک گفت: تیم گسترده ای در این موضوع دخیل است و برای این سامانه 27 تا 28 هزار شعبه کشور باید تجهیز می شدند ؛ حدود 50 هزار نفر آموزش می دیدند و نزدیک به 24 اتاق پایاپای تعطیل می شد.

وی افزود: کل این طرح در مدت 10 ماه تکمیل شد یعنی 4 خرداد امسال این طرح در استان خراسان رضوی اجرایی شد و اکنون در سراسر کشور کارهای مربوط به چک ها از طریق چکاوک انجام می شود و راه حل جایگزینی وجود ندارد .

وی گفت : البته در بحث پیاده سازی این سامانه در تهران هم مسائلی داشتیم .

حکیمی در ادامه به مزایای سامانه چکاوک اشاره کرد و گفت: در این سامانه چک به صورت فیزیکی منتقل نمی شود و تصویر چک در شبکه در دسترس بانک قرار می گیرد .

وی افزود: چون در سامانه چکاوک رفت و برگشت کاغذ وجود ندارد کمتر از 24 ساعت چکهای بین بانکی کارسازی می شود در حالیکه در روش گذشته چکهای بین استانی 20 روز طول می کشید تا نقد شود اما اکنون در سراسر کشور کمتر از 24 ساعت این اقدام عملی می شود .

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: فرایند قبلی چک بسیار طولانی و پر هزینه بود اما در سامانه چکاوک این مشکل حل شده است.

ناصر حکیمی درباره مزیت های سامانه چک افزود: وضعیتی که درباره چک داشتیم از چهار خرداد در سراسرکشور متوقف و به وضعیت چکاوکی تبدیل شد.

وی ادامه داد: در فرایند قبلی چکها وارد بانک می شد مسئول مربوط آنها را جمع آوری می کرد و بعد از دسته بندی و مرتب سازی ،آنها را به بانک مقصد ارسال می کرد و در بانک مقصد نیز همین کاغذ ها دوباره تعیین وضعیت می شد.

حکیمی گفت: در واقع در وضعیت قبلی چک دو مشکل وجود داشت یکی درباره وضعیت سرویس دهی بود که از این نظر باید در مدت کوتاهی وضعیت چک مشخص می شد.

وی افزود: مشکل دیگری که وجود داشت این بود چون فرایند چک به صورت دستی انجام می شد بحث کنترل و نظارت صحیح نهاد سیاست گذار تا پایان فرایند میسر نبود و در واقع بانک مرکزی تا پایان روز باید منتظر می ماند تا مشخص می شد اضافه برداشتی صورت نگرفته است اما با سامانه چکاوک به صورت سیستمی موضوع کنترل می شود.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: در سامانه سیار که بعد از این تا پایان سال راه اندازی خواهد شد چک های صادره در ابعاد و اندازه های استاندارد خواهد بود در حالی که پیش از این چک های صادره هر بانک رنگ، اندازه، طرح و ابعاد مشخصی دارشتند.

وی افزود: در واقع این سامانه نیز برای رفع برخی مشکلها در شبکه همزمان با طرح چکاوک راه اندازی خواهد شد.

حکیمی گفت: طرح چکاوک تا پایان سال 91 در جلسه پول و شورای اعتبار یه تصویب رسید و ظرف یک سال و سه ماه سامانه آن پیاده سازی شد و از مهر تا خرداد ماه یعنی در مدت 8 ماه کل سامانه را در سراسر کشور راه اندازی کردیم.

وی افزود: در این سامانه به جای فرایند کاغذی تصویر چک در مبدا قرار می گیرد و اطلاعات در همان بانک مبدا دریافت و ارسال می شود و دیگر حرکت فیزیکی همانند گذشته نداریم.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه به مزایای استفاده از سامانه انتقال تصویر چک اشاره کرد و گفت: بحث شفاف سازی مبادلات با این طرح مشخص می شود اینکه چه شخصی و با چه مشخصاتی چک را صادر می کند و آیا سابقه چک برگشتی دارد یا خیر که در این سامانه همه آنها مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در واقع اولین چکی که برگشت خورد در سامانه ثبت می شود و همه بانکها نیز به سامانه متصل هستند.

حکیمی گفت: قرار نیست چک هایی را که اکنون میان مردم کاربرد دارد پس بگیریم و چک ها تا زمانی که دست مردم است پردازش می شود.

وی افزود: تا پایان امسال به غیر از صیاد ( صدور یکپارچه الکترونیک دست چک) چک دیگری صادر نخواهیم کرد و ظرف یکسال آینده بقیه چک های دست مردم در داخل سامانه حل می شود و از اوایل سال 1396 دیگر دست چکی غیر از صیاد نخواهیم داشت.

تاریخ خبر: ۱٣۹٤/٠٣/۱٧