پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

ناگفته های یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان خودروی لوکس در ایران

نیوزبانک- یک وارد کننده خودروهای لوکس گفت: در حال حاضر لندکروز 2013 را 520 میلیون تومان می فروشند، این قیمت واقعی نیست و اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت واقعی لندکروز 2013 حدود 250 میلیون تومان خواهد بود.

یک وارد کننده خودروهای لوکس گفت: در حال حاضر لندکروز 2013 را 520 میلیون تومان می فروشند، این قیمت واقعی نیست و اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت واقعی لندکروز 2013 حدود 250 میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش نیوزبانک به نقل از کاسب نیوز، «شروین پنجه شاهین» مهندس عمران کارآفرینی است که برخلاف رشته تحصیلی خود بکار "برند سازی" روی آورده و شرکت "لاکچري ليميتد" را در زمینه خرید و فروش خودرو راه اندازی کرده است. فعالیت شرکت وی در زمینه خرید و فروش خودرو، شبیه به بنگاه های معاملاتی خرید و فروش املاک است که البته بدون هیچ سرمایه ای به شکل کاملا اداری و اتوماسیونی و از طریق سایت این شرکت انجام می شود. وی داشتن صداقت را، زمینه پیشرفت کار خود می داند و معتقد است که با شفاف سازی و صداقت است که می تواند اعتماد خریداران و فروشندگان لوکس خودرو را در این بازار راکد به سمت شرکت خود جلب کند.

این کارآفرین در تلاش است که با کوتاه کردن دست واسطهها و دلالان از بازار خودرو، قیمت این کالای لوکس را واقعی و تحت کنترل درآورد. آنچه در زیر می خوانید، حاصل گفت و گوی خبرنگار "کاسب نیوز" با پنجه شاهین است که با سعه صدر و حوصله به تمام سوالات ما پاسخ داد.

*خودتان را معرفی کنید و درباره کارتان توضیح دهید.
شروین پنجه شاهین هستم، 37 سال سن دارم و مهندسی عمران خوانده ام. در بازار خرید و فروش اتومبیل معضل و مشکلاتی وجود دارد که مصرف کنندگان با آن دست و پنجه نرم میکنند و نداشتن اطلاعات کافی درباره خودرو و نداشتن اطلاعات کافی از قیمت واقعی خودرو و سلامت فیزیکی آن است، زمینه ای را برای ایجاد شبهه بنگاهی برای خرید و فروش خودرو در فضایی سالم ایجاد کرد. بنابراین تصمیم گرفتم برای سالم سازی فضای خرید و فروش خودرو زمینه ای را مهیا کنم و با برخی دوستان که علم کافی درباره خرید و فروش خودرو دارند به عنوان مشاور، همکاری خود را آغاز کنم. این افراد با علم روز دنیا در زمینه مدیریت فروش و مارکتینگ آشنایی دارند و همچنین برای بهتر شدن روند کار و آموزش علمی از یک استاد دانشگاه دعوت کردم که در زمینه آموزش فروش، همکارانم را تعلیم دهند. البته به کسانی که این دوره آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارند، مدرک معتبر آموزشی ارائه خواهد شد. ضمن اینکه استادی آشنا با امکانات (آپشن ) خودرو به همکاران ما آموزش لازم را می دهند.

*جزئیات بیشتری از کارتان در اختیار ما قرار دهید.
کار ما به این صورت است که مشتری، اعم از خریدار و فروشنده خودرو، با ما در ارتباط هستند و فروشنده ، ماشین خود را در اختیار ما قرار می دهند و ما نیز با استنفاده از دستگاههای تشخیص رنگ و تست دیاگ ماشین، کارکرد خودروی مورد نظر را تست می کنیم. بعد بدنه خودرو را چک می کنیم و در صورتی که خودرو رنگ شدگی داشته باشد همه آن بخش ها را با دقت مشخص خواهیم کرد، سپس قیمت واقعی خودرو را برای خریدار و فروشنده مشخص می کنیم. چیزی که در جامعه و بازار وجود دارد به این شکل است که مثلا خورویی را که برای فروش به بنگاهي می سپارند، قیمتی غیر واقعی برای آن تعیین می کنند. مثلا یک خودروی 300 میلیون تومانی را از فروشنده 270 میلیون تومان می خرند و اگر فروشنده فردا همان خودرو را بخواهد بخرد، 310 میلیون تومان دوباره به خود او می فروشند و حدود 10 تا 15 درصد روی آن خودرو سود می کند. البته این روند در بازار به یک عرف و امری طبیعی تبدیل شده است . ولی باید این موارد و معضلات را هم در نظرگرفت که مثلا یک خودرویی که به عنوان خودروی بدون رنگ خریداری می کنیم، ممکن است دارای رنگ شدگی باشد و یا ماشین از سلامت کافی برخوردار نباشد، یا بعضا شاهد بوده ایم که خوروی کارکرده را با دستگاه های جدیدی که برای کم کردن کیلومتر ماشین وارد کشور شده دست کاری کرده اند و خریدار هم که مصرف کننده است متوجه این موضوع نشده است.

شرکت ما کاملا شفاف سازی می کند و همه آپشن های خودرو را به خریدار توضیح می دهد. مثلا مشخص می کنیم که این خودرو امکانات مورد نظر را دارد، یا اینکه فاقد این امکانات است. این موضوع را از طریق سایت مان که اخیرا راه اندازی شده است به مشتری کاملا توضیح می دهیم و برای خریدار مواردی از جمله میزان دقیق کارکرد خودرو، یا مثلا دست کاری کیلومتر یا رنگ شدگی و تصادف اتومبیل را برای وی توضیح می دهیم و بر اساس قیمت واقعی که باید در بازار فرخته شود، بادرصد خطای کمی مشخص می کنیم. سپس خریدار و فروشنده را در دفتر خود با یکدیگر رو به رو کرده و پس از کسب اطمینان از صحت و سلامت سند خودرو از طریق دفترخانه ها، این معامله را انجام می دهیم. البته همه کارهای مربوط به نقل و انتقال سند و تعویض پلاک خودرو را خودمان انجام می دهیم. همچنین همه خدمات پس از فروش از جمله نیاز به پولیش، واکس یا حتی تعمیرات را شرکت انجام می دهد و برای انجام این خدمات هم هیچ هزینه اضافی دریافت نمی کنیم. بنابراین سعی داریم دست واسطه ها و دلالان نمایشگاه دار را از بازار خودرو کوتاه کنیم تا خودرو به قیمت واقعی در دست خریدار و فروشنده رد و بدل شود و قیمت های کاذب خودرو در بازار بشکند.

*اینگونه عملکرد برای شرکت شما چقدر سودده است؟
فعلا، برای ما سودده نیست و در صورتی که بتوانیم کار خود را وسعت دهیم و در فضایی بزرگ (شو روم) بگیریم و تعداد پرسنل و کارکنان خود را افزایش دهیم، در آن صورت به سود دهی می رسیم. کار ما مثل سیستمي است که هرچه تعداد کارکنان بیشتر شوند و هر یک بتوانند مشتری محیطی خود را وارد سیستم کنند و مشتری از خدمات و کار ما راضی باشد، برای ما تبلیغ می کنند، و در صورتی که برای جامعه شناخته شویم، قطعا کسی از جایی دیگر خودرو نمی خرد و مشتری شرکت ما خواهد شد.

*بزرگ ترین تبلیغ برای کار خود را در چه چیز می دانید؟
اعتمادسازی برای من از هر چیزی ارزمندتر است. وقتی در کارمان صداقت داشته باشیم، قطعا ایجاد اعتماد می کند. بهترین تبلیغ هم برای کار ما تبلیغ دهان به دهان است و وقتی این اعتمادسازی انجام شود این تبلیغ به سادگی انجام می شود. این مدل تبلیغ، ماندگار تر از نصب بیلبرد و تبلیغات تلویزیونی است و هرچقدر بتوانیم شفاف سازی را در بازار خودرو بیشتر کنیم، سرمایه ما افزایش می یابد. سرمایه ما صداقتمان است و اگر اعتبار داشته باشیم در هر بازاری می توانیم موفق شویم.

*از کی کار خود را شروع کردید؟
حدود 2 سال است که این کار را شروع کرده ام.

*شرکت شما ثبت شده است؟
بله. شرکت ما ثبت شده است و فعالیتمان کاملا قانونی است و مجوز حق العمل کاری داریم.

*ایده این کار از کجا به ذهن شما خطور کرد؟
ایده این کار زمانی به ذهنم رسید که از یکی از دوستانم اتومبیل بنزی خریدم و بعد از حدود یک هفته متوجه شدم گلگیر این خودرو رنگ شدگی دارد، و حدود 35 کیلومتر، کارکرده و کیلومتر آن دست کاری شده است که در این صورت 50 میلیون تومان خودرو را گران خریده بودم. خوشبختانه تعاملی شد و با مبلغ خسارتی، پول خود را پس گرفتم. بنابراین از آنجایی که همیشه برای یک بیزینس موفق، باید خلاء چیزی حس شود، درست همان زمان بود که جای خالی چنین شرکتی را در زمینه خودرو احساس کردم و دیدم بهتر است که خرید و فروش خودرو به صورت اتوماسیون اداری و با خیال راحت انجام شود و همان زمان جرقه این کار زده شد.

*درباره سایتی که برای انجام این خدمات فعال شده است نیز توضیحانی بفرمایید.
سایت ما به آدرس اینترنتی luxury limited.net فعال شده است و لاکچري ليميتد برند شرکت ما است. البته چون ممکن است تایپ لاتین آن برای برخی افراد مشکل باشد و LL CAR.IR اکنون راه اندازی شده است. این سایت کاملاً موارد ذکر شده را شفافسازی می کند. اما سایتهای دیگری نیز در زمینهی فروش خودرو در حال حاضر وجود دارد که می توانید در آنجا خودروی خود را آگهی کنید و هر آنچه که غیر واقعی است درباره خودروی خود تبلیغ کنید. مثلا می توانید امکاناتی که در عالم واقع برای یک خودرو وجود ندارد را هم در آن سایت بنویسید و هر قیمتی هم دلتان بخواهد، می توانید پیشنهاد دهید، چرا که هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد. البته یک سایت خودرو هم وجود دارد که جامعه از آن استقبال زیادی کرده است و به عنوان یک سایت مرجع خودرو در جامعه شناخته شده ولی به دلیل اینکه دلال های زیادی در آن سایت حضور دارند، قیمت های آن غیر واقعی است و نمی توانید شما با استناد به اطلاعات آن سایت خودروی خود را به فروش برسانید.

زیرا مصرف کننده مثلا از طریق آگهی روزنامه، یک خودرو را انتخاب می کند که بخرد، نقش دلال ها به این شکل است که مثلا آن خودرو را در روزنامه 400 میلیون تومان آگهی کرده است و همان خودرو را در سایتي، 420 میلیون تومان آگهی می کند تا خریدار وقتی با آگهی روزنامه تماس می گیرد فروشنده دلال می گوید که مثلا قیمت همین ماشین در سایت مورد نظر مثلا 20 میلیون تومان بیشتر آگهی شده است و او دارد 20 میلیون تومان خودرو اش را زیر قیمت بازار می فروشد و مشتری هم اعتماد می کند. در حالی که خریدار نمی داند هر دو آگهی از طرف خود آن فرد منعکس شده است. ضمن اینکه خریدار اصلا از سلامت خودرو هیچ اطلاعاتی ندارد. نکته قابل توجه دیگر اینکه؛ جدیدترین و به روز ترین دستگاههای دیاگ برای کم کردن کیلومتر خودرو وارد کشور شده و برخی نمایشگاههای فروش اتومبیل، از این راه بیزینس می کنند و سودزیادی به جیب می زنند. متاسفانه بارها شاهدیم که با شرکت ما تماس می گیرند و منشی می گوید که شرکت آنها توانایی کم کردن کیلومتر خودرو را دارد و از این طریق یک کار غیر قانونی و غیر اخلاق را به عنوان یک بیزینس و شغل در جامعه متداول می کنند.

*یعنی هیچ نظارتی در این رابطه وجود ندارد؟
خیر. متاسفانه نظارتی نیست و بارها شماره تماس این شرکت ها را به عنوان متخلف به پلیس 110 اعلام کرده ایم ولی اتفاقی نیفتاده است. بنابراین ما از طریق سایت خود جلوی اینگونه دلال بازی ها را گرفته ایم. اگر در سایت ما فروشنده ای قیمت غیر واقعی را برای خودروی خود ثبت کرده باشد یا خودروی وی دارای رنگ شدگی باشد یا کیلومتر آن دست کاری شده باشد، سیستم نظارتی سایت ما بعد از اینکه هزینه تبلیغ خودرو را از فروشنده دریافت کرد، به وی اعلام می کند که قیمت خودرو را اصلاح کند و با کمک کارشناسان شرکت ما خودروی وی قیمت گذاری شود، یا اینکه هزینه آگهی وی از بین می رود و آگهی مورد نظر از سایت حذف می شود. بنابراین با اینگونه نظارت سعی می کنیم قیمت های خودرو را کنترل کنیم و از درج آگهی های ناسالم در سایت خود جلوگیری کنیم. همچنین به این واسطه قیمت خودرو را کنترل می کنیم. البته بارها شاهد بوده ایم که مثلا دلال ها اعلام می کنند که مثلا فلان ماشین لندکروز صفر در بازار وجود دارد و برای آن قیمتی غیر واقعی اعلام می کنند، سوال اینجا است که با وجود تحریم و ممنوعیت ورود خودروهای خارجی از جمله لندکروز، چطور ممکن است لندکروز صفر در بازار وجود داشته باشد؟ مسئله اینجا است که این افراد کیلومتر خودروهای کارکرده را با دستگاههای پیشرفته صفر می کنند و به قیمت غیر واقعی به خریدار لوکس می فروشند.

*هدف شما از راه اندازی چنین سایتی چه بوده است؟
سایت ما با هدف کنترل تورم در قیمت خودرو کار خود را آغاز کرد. ضمن اینکه سعی داریم بازار خودرو را رونق بدهیم. ولی بازار خودرویی که مربوط به مصرف کننده است و متعلق به دلال ها و واسطه ها نیست. با این کار جلوی قیمت های غیرواقعی خودرو گرفته می شود.

*واردات خودرو هم دارید؟
فعلا واردات را شروع نکرده ایم. سیستم ما متشکل از 4 بخش است. بخش فروش که دایر است. بخش سایت که راه اندازی شده و فعال است، بخش سوم مربوط به لیزینگ و فروش اقساطی خودرو است، که با سود بسیار کمتر از شرکت های بزرگ فروش خودرو که آگهی های بسیار زیادی در زمینه اقساط خودرو در سطح شهر داده اند، فعالیت می کند. بخش چهارم هم که آخرین بخش تعریف شده برای سایت است، مربوط به واردات خودرو است که هنوز فعال نشده است، ولی پیش بینی می کنم در صورتی که فعال شود مورد اعتراض نمایشگاهها قرار خواهد گرفت، چرا مثلا ما خودروی انتخابی خود مشتری را از دبی یا کویت خریداری و وارد می کنیم و با همان قیمت درهم و دینار خریداری شده با بیمه و شیپینگ و گمرک و همه هزینه های پرداخت شده، عینا فاکتور می کنیم و در اختیار مصرف کننده قرار می دهیم. همه مراحل پرداختی را خودمان انجام می دهیم و تنها 2 درصد قیمت تمام شده برای مشتری را از خریدار دریافت خواهیم کرد.

*شما برای انجام این کار از سرمایه گذاران خرده پا و کسانی که سرمایه ای در اختیار دارند ولی فرصت شغلی مناسبی ندارند، هم استفاده می کنید؟
بله. یکی از اهداف ما ایجاد کارآفرینی برای جوانان و کسانی است که سرمایه اندکی در اختیار دارند و به تنهایی قادر به انجام کارهای بزرگ نیستند. ما می توانیم پول این افراد را برای واردات خودرو استفاده کنیم. شرکت ما برای این افراد، خودرویی را با سرمایه و پولشان از دبی یا کویت خریداری می کند تا بتوانند با آن بیزینس و معامله کنند. البته همه کارهای واردات خودرو و گمرک و هزینه ها را خودمان پرداخت می کنیم و تنها حق العمل از آنها دریافت می کنیم. کار ما کاملا شفاف است و برای اطمینان دادن به شخص سرمایه گذار و کسی که پولش را برای خرید خودرو در اختیار ما قرار می دهد، در سایت یک رمز عبور تعریف می کنیم. از طریق آن رمز عبور، خود سرمایه گذار از لحظه خرید خودرو، لحظه به لحظه از طریق سایت می تواند مراحل خرید و واردات خودرو را چک کند و ببیند اتومبیل وی در چه مرحله ای قرار دارد و هر لحظه از شبانه روز می تواند به سایت و اطلاعات خودروی خریداری شده دسترسی داشته باشد چون این سایت از خارج از کشور پشتیبانی می شود. ضمن اینکه همه پرونده های خریداری خودرو هم از طریق سایت برای آن شخص ایمیل می شود.

*آیا نظارتی بر عملکرد شرکت شما وجود دارد؟
ما مجوز حق العمل کاری گرفته ایم و شرکتمان کاملا قانونی است و دستگاههای دولتی می توانند به سادگی بر عملکرد شرکت ما نظارت کنند.

*طی 2 سالی که در این زمینه فعالیت دارید از طرف نمایشگاهها برای شما مزاحمتی ایجاد نشده است؟
مشکل خاصی نه. ولی یک بار یکی از دوستان نمایشگاهی خیلی دوست داشت سر از کار من دربیاورد و می پرسید شما دقیقا کارتان چیست و چکار می کنید ؟ معمولا من ترسی ندارم از اینکه کسی از کارم سردر بیاورد، بنابراین صادقانه کارم را با جزئیات برای وی توضیح دادم. هرکسی که درباره شیوه کارم سوالی داشته باشد، بدون هیچ کم و کاستی برایش توضیح می دهم، چون بزرگ ترین سرمایه من در این کار صداقت است و تا زمانی که کسی بتواند این صداقت را حفظ کند، می تواند رشد کند.

زمانی که این صداقت را کنار بگذارد قطعا در کارش شکست می خورد. "صداقت" فرمول کار و موفقیت من است. دوست دارم سایر افراد هم کار ما را انجام دهند چون در این صورت رقابت در صداقت به وجود می آید و من برای اینکه از دیگران عقب نمانم، قطعا کارم را بهتر انجام می دهم و حتی به فکر چاره برای بهتر شدن خواهم بود و همین امر باعث قوی تر شدن من می شود.

*با توجه به اهدافی که برای کارتان تعریف کردید، تا کنون با وزارت صنایع و معادن و تجارت هم تعامل داشته اید؟ در صورتی که دولت پیشنهاد کند که از این پروژه و طرح شما حمایت می کند، حاضر به همکاری هستید؟
با وزارت صنایع همکاری نداشته ایم و کار ما تاکنون تا حدی نبوده که بتوانیم با وزارت خانه ها همکاری کنیم، ولی در صورتی که چنین موقعیتی پیش بیاید، قطعا استقبال می کنم. البته با شرکت های بزرگ واردات خودرو مثل رنو و لگسوز جلساتی داشته ایم که آنها مارا به عنوان عامل فروش معرفی کنند و در این بخش با آنها همکاری داشته باشیم. خصوصا شرکت لگسوز چون یک خودروی لوکس است و با حرف L شروع می شود و برند ما هم دارای دو LL است، این شرکت پیشنهاد داد که برندمان را با هم ادغام کنیم، ولی این موضوع در شرایطی می توانست محقق شود که این توان را داشته باشیم که ماهانه برای آنها 100 خودرو بفروشیم. ولی با توجه به شرایط فعلی شرکت، امکان این کار برای ما وجود نداشت. ظرفیت فروش 100 خودرو در ماه را نداشتیم و با توجه به امکانات فعلی در نهایت می توانیم 20 خودروی لوکس در ماه بفروشیم. ولی در صورتی که شرکت های بزرگ واردات خودرو یا وزارت صنایع و معادن و تجارت بتوانند از ما حمایت و پشتیبانی کنند، از این همکاری استقبال می کنیم.

*تلاش شما این است که برای اصلاح قیمت خودرو کاری انجام دهید، در این صورت وزارت صنایع می تواند به شما کمک کند.
من هنوز تعریفی برای شیوه این همکاری پیدا نکرده ام و از آنجایی که این بیزینس سرمایه ای نمی خواهد، من هنوز نتوانسته ام حتی برای شراکت دیگران در این کار تعریفی پیدا کنم. تنها سرمایه کار ما صداقت است و باید بتوانی با مشتری صداقت داشته باشیم. بنابراین مادامی که بتوانیم صداقت خود را با مشتری حفظ کنیم، می توانیم در این کار پیشرفت کنیم . مثلا اگر مشتری بنا به کمبود اطلاعات قصد داشت خودروی خود را زیر قیمت بفروشد، یا خریداری می خواست خودرویی را بالای ارزش و قیمت واقعی آن بخرد، نباید اجازه دهیم چنین اشتباهی را مرتکب شود و در نهایت صداقت باید ارزش واقعی اتومبیل را به وی گوشزد کرد. در خرید و فروش خودرو، باید سالم سازی کرد و به نظر من این کار ارزش زیادی دارد.

*در صورتی که بتوانید در سالم سازی بازار خودرو اثرگذار باشید و جلوی افزایش کاذب قیمت خودرو را بگیرید و به نوعی تورم در بخش خودرو را کنترل کنید، خدمت بزرگی به جامعه کرده اید که قطعا وزارت صنایع و معادن و تجارت از این موضوع استقبال می کند.
ما از همکاری با وزارت صنایع و معادن و حمایت دولت استقبال می کنیم، ولی از آنجایی که هنوز کار ما وسعت پیدا نکرده و مشتری های ما افراد بسیار خاص و محدودی هستند که از طریق دوستان با ما آشنا شده اند، هنوز جامعه با شیوه کار ما آشنا نیست.

*البته تا جایی که متوجه شدم، شما ظاهرا فقط روی خودروهای لوکس خارجی و گرانقیمت متمرکز هستید.
بله درست است. فعلا حیطه کار ما فقط روی خودروهای لوکس است.

*چرا؟
این سیاست اولیه کار من بوده است که تنها با مشتری های خاص و لوکس کار کنم. ترجیح می دهم برای دوری از چالش های بزرگ سر قیمت های کوچک با مشتری های عمومی که اکثرا مصرف کننده نیستند، با مشتری های خاص و لوکس طرف باشم.

*در صورتی که کارتان وسعت پیدا کند، این آمادگی و تمایل را دارید که خودروهای داخلی را هم وارد سیستم خرید و فروش خود کنید؟
بله. تا چند ماه آینده، بخش خودروهای داخلی هم در سایت ما فعال خواهد شد و برای خودروهای داخلی و قیمت پایین هم خدمات ارائه می دهیم.

*دورترین افقی که برای این مجموعه می بینید کجاست؟
دورترین افق مد نظر ما زمانی است که مشتری بگوید همه بازار خودرو یک طرف، لاچرلمیتد یک طرف. یعنی چشم انداز و نهایت کار ما زمانی است که یک مرجع سالم برای خرید خودرو باشیم که مردم به آن اعتماد دارند.

*به نظر شما چه مدت زمان نیاز است تا به این جایگاه برسید؟
شرایط اقتصادی کشور در این امر خیلی مهم است. اگر شرایط خوب باشد و اتفاق بدی نیفتد، تا 3 سال آینده حداقل همه تهران ما را به عنوان یک مرجع قابل اعتماد خواهند شناخت.

*ایراد فعلی بازار خودرو را در چه چیزی می بینید؟
علاوه بر تحریم اقتصادی، تعداد زیاد دلال های غیر کارشناس در بازار خودرو مشکل اصلی افزایش قیمت خودرو هستند.

*در مدتی که این کار را به طور تخصصی انجام می دهید، بیشترین تقاضا برای خرید کدام خودرو بوده است؟
متاسفانه بیشترین تقاضا برای خرید لندکروز بوده است.

*چرا متاسفانه؟
برای اینکه وقتی این اتومبیل بازار خوبی دارد، واسطه بازی زیاد می شود و مثلا لندکروز 2013 را 520 میلیون تومان می فروشند، این قیمت واقعی نیست و اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت واقعی لندکروز 2013 حدود 250 میلیون تومان خواهد بود. متاسفانه در مورد برخی خودروها این اتفاق افتاده است.

*از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.
من هم از حوصله شما تشکر می کنم.

تاریخ خبر: ۱٣۹٣/۱٠/۲٤

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!