پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

مدیر عامل موسسه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها خبر داد:

اتصال 94 درصد شعب بانکی به سامانه اعتبارسنجی

نیوزبانک-مدیرعامل موسسه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با اشاره به اتصال 18 هزار شعبه بانک به این سیستم گفت: به طور متوسط هر روز 15 هزار گزارش از این سامانه برای بانک‌های متقاضی ارسال می‌شود.

مدیرعامل موسسه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با اشاره به اتصال 18 هزار شعبه بانک به این سیستم گفت: به طور متوسط هر روز 15 هزار گزارش از این سامانه برای بانک‌های متقاضی ارسال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از فارس،محمد جلیلی با اشاره به فراگیری سامانه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها اظهار داشت: هم اکنون این سامانه براساس یک دیتاسنتر بزرگ که کاملاً مکانیزه است فعالیت می‌کند و از مجموع 19 هزار شعبه بانکی 18 هزار شعبه به این سیستم متصل شده‌اند. 

وی با بیان این که در سال 85 برای تاسیس این موسسه 16 بانک، سهامدار این موسسه شده‌اند، افزود: در تمام شعب متصل به این سامانه با وارد کردن کد ملی مشتری رتبه اعتباری فرد مشخص می‌شود و بانک با استفاده از این اطلاعات برای پرداخت تسهیلات تصمیم‌گیری می‌کند.

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با بیان این که تعداد شعب متصل به این سامانه به تدریج افزایش یافت،‌ گفت: ابتدا بانک تجارت از این سامانه استفاده کرد و به تدریج سایر بانک‌ها برای اعتبارسنجی و رتبه‌‌بندی مشتریان اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: نقطه شروع بهره‌برداری از سیستم تقریبا ابتدای سال 89 بود و قبل از سال 88 شروع به جمع‌آوری اطلاعات از بانک‌های مختلف کردیم اما از اول سال 89 شروع به استفاده از این اطلاعات کردند.

جلیلی تاکید کرد: البته اتصال صرف بانک‌ها کافی نبود و باید کارکنان بانک نسبت به کارکرد این سامانه توجیه می‌شدند و بخش‌نامه‌های داخلی برای استفاده از این سیستم صادر شود که این اقدام هم‌اکنون صورت گرفته است.

وی در مورد میزان همکاری بانک‌ها با این موسسه گفت: طبق مطالعات ما در دنیا به طور متوسط بین پنج تا هفت سال برای فراگیر شدن استفاده از این سیستم زمان صرف شده است اما ما در طول سه سال آن را پیاده‌سازی کردیم که نشان می‌دهد همکاری بانک‌ها برای پیاده‌سازی این طرح خوب بوده است.

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی یادآور شد: چند بانک خصوصی تازه تاسیس وجود دارند که هنوز به سیستم متصل نشده‌اند و مراحل اولیه را می‌گذرانند.

به گفته وی روزانه حدود 15 هزار گزارش اعتباری از این سامانه برای سنجش اعتبار افراد اخذ می‌شود.

وی در مورد این که بانک‌ها طبق گزارشات اعتبارسنجی شما تسهیلات می‌هند، بیان‌کرد: وظیفه ما ارایه اطلاعات اعتباری مشتریان بانک‌هاست اما اینکه در پرداخت تسهیلات چه میزان از این گزارشات استفاده می‌شود بر عهده خود بانک‌ها است.

جلیلی با بیان این که مقصود از اعتبارسنجی این است که کسانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند باید بر مبنای ریسک طبقه‌بندی شوند، گفت: ریسک به معنای این است که تسهیلاتی که بانک به فردی پرداخت می‌کند، تا چه میزان امکان بازپرداخت و چه میزان امکان سوخت شدن آن وجود دارد یا این که این تسهیلات در بخش مورد نظر پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که گفته می‌شود رتبه اعتباری فردی مثبت است به معنای این است که فرد مورد نظر به تعهدات خود در بازپرداخت تهسیلات عمل می‌کند و در واقع با اعتبارسنجی فرد، رفتار آینده وی پیش‌بینی می‌شود.

جلیلی گفت: ثبات شغلی، ثبات سکونت، تاریخچه اعتباری که شامل بدهی به سیستم بانکی، بدهی به گمرک و مالیات و چند موضوع دیگر می‌شود از شاخص‌های مورد نظر در تعیین رتبه اعتباری فرد است.

تاریخ خبر: ۱٣۹۱/٠۲/۱٦
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!