پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

آیت الله علوی گرگانی :

وجه التزام با دیرکرد بانکی متفاوت است و ماهیت ربوی ندارد

نیوزبانک- در دیدار مسئول دفتر امورفقهی بانک انصار و مدیریت شعب استان قم، آیت الله علوی گرگانی از عملکرد بانک ها برای استقرار بانکداری بدون ربا قدردانی کرد: « بانک ها طی این چندسال، اقدامات خوبی در جهت آموزش و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی داشته اند و اصلاح برخی از چالش ها و معضلاتبانکی باید استمرار داشته باشد».

در دیدار مسئول دفتر امورفقهی بانک انصار و مدیریت شعب استان قم، آیت الله علوی گرگانی از عملکرد بانک ها برای استقرار بانکداری بدون ربا قدردانی کرد: « بانک ها طی این چندسال، اقدامات خوبی در جهت آموزش و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی داشته اند و اصلاح برخی از چالش ها و معضلاتبانکی باید استمرار داشته باشد».

به گزارش نیوزبانک، دراین دیدار، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حرمت الله رضا زاده ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در بانک انصار به منظور استقرار بانکداری اسلامی و رعایت دغدغه علما و مراجع در عملیات بانکی، گفت: در بانک انصار قراردادها و دستورالعمل ها بررسی و در صورت عدم مغایرت، مورد تائید شرعی قرارگرفته و جهت تفهیم و تبیین آنها برای مشتریان ساده سازی و روان سازی می شود.

دبیر کمیته فقهی بانک انصار سپس افزود:مدیران و کارکنان بانک انصار جهت اجرای صحیح و شرعی عملیات بانکی و کسب مهارت فقهی 50 تا 70 ساعت آموزش مسائل شرعی را سپری کرده و جهت آشنایی مشتریان بانک، کتابچه های آشنایی با عقود اسلامی منتشرمی شود.

حجت الاسلام حرمت الله رضا زاده پس از آن هدف این ملاقات را تشریح مصوبه شورای نگهبان در خصوص حل معضل دیرکرد بانک ها براساس تدبیر امام خمینی(ره) اشاره کرده و اضافه کرد: دریافت دیرکرد در بانک ها به هر عنوانی که باشد حرام است اما تدبیری که شورای نگهبان براساس فتاوی حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی به ابتکار آیت الله صافی اندیشده اند وجه التزام در ضمن عقد را مطرح کرده اند که از نظر ماهیت فقهی با دیرکرد و مسئله ربا کاملا متفاوت و متمایز است. وی افزود: در رابطه با وجه التزام در بین فقهای معاصر پنج دیدگاه وجود دارد:

1- برخی از فقها مطلقاً مخالف وجه التزام و جریمه تأخیر هستند.

2-برخی از فقها موافق گنجاندن قید وجه التزام در ضمن عقد دیگری غیر از قرارداد تسهیلات هستند.

3-برخی از فقها موافق گنجاندن قید وجه التزام به صورت دریافت وجهی و مبلغی معیّن هستند.

4-برخی از فقها موافق گنجاندن قید وجه التزام براساس مصوبه شورای محترم نگهبان هستند.

5-برخی از فقها معتقدند که قراردادهایی که منتهی به بدهی و دیون می شوند مانند عقود مبادله ای استفاده از وجه التزام را مشروع و مجاز نمی دانند اما در قراردادهایی که منتهی به بدهی و دیون نمی شود مانند عقود مشارکتی و مضاربه استفاده از وجه التزام را مشروعمی دانند.

حجه الاسلام حرمت الله رضازاده در ادامه سخنان خود به دیدگاه شورای نگهبان درباره مسئله وجه التزام اشاره کرد و گفت: به نظر این شورا ماهیت وجه التزام با دیرکرد بانکی متفاوت است.وجه التزام یعنی مشتری در ضمن قرارداد متعهد وملتزم می شود چنانچه در انجام تعهداتش به بانک تخلف نماید وجهی را بابت تخلفپرداخت کند.

مسئول دفتر امورفقهی بانک انصار در پایان سخنان خود از حضرت آیت الله علوی گرگانی درخواست کرد که چنانچه در باب وجه التزام

راهکار عملیاتی مدنظر ایشان است به صورت مکتوب به بانک مرکزی و شورای نگهبان ارایه کنند.

سپس آیت الله علوی گرگانی ضمن تقدیر از مسئولین بانک انصار که اقدامات خوبی در جهت انطباق و اجرای مسائل شرعی در بانک انصار داشته اند، گفت:«در جمهوری اسلامی طی این چند سال بانک ها اقدامات خوبی درجهت آموزش و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی داشته اند، اما می بایست آموزش کارکنانبانک هاو اصلاح برخی از چالش ها و معضلات بانکی استمرار داشته باشد تا به یک راه حل جامع مورد وفاق و تائید اکثر فقها و مراجع در باب جریمه تأخیر تأدیه منتهی گردد.»

آیت الله علوی گرگانی در پایان، عمل کردن به احکام شرعی را موجب خوشنودی امام زمان(عج) و دغدغه رهبر معظم انقلاب دانست و تأکید کرد: بانک ها برای رعایت کردن احکام شرعی نباید از مسأله تعلیم کارمندان خود غافل شوند و مباشران درعقد قراردادها باید با عقود اسلامی و احکام بانکداری اسلامی آشنا باشند. وی افزود: از نظر اینجانب وجه التزام به عنوان کلی نمی تواند مبنای دریافت جرایم بانکی باشد.

تاریخ خبر: ۱٣۹٣/٠٧/٠۵

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!