پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

با توجه به مدت و مبلغ سپرده، وجه التزام:

بانک ها هزینه تراکنش های ناموفق را می پردازند

نیوزبانک- بانک ها هزینه تراکنش های ناموفق را می پردازندپولی مالی - از فروردین سال 93 تا 11خرداد سال جاری, بانکها به بیشاز 328 هزار و 643 فقره تراکنش که به مغایرت منجر شد، به میزان 4 و نیم میلیارد ریال خسارت پرداخت کردند.

بانک ها هزینه تراکنش های ناموفق را می پردازندپولی مالی - از فروردین سال 93 تا 11خرداد سال جاری, بانکها به بیشاز 328 هزار و 643 فقره تراکنش که به مغایرت منجر شد، به میزان 4 و نیم میلیارد ریال خسارت پرداخت کردند.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرد که به مغایرت های تراکنش ها در بانکداری الکترونیکی خسارت پرداخت می کند, در این باره محمود احمدی- دبیرکل بانک مرکزی توضیحاتی را ارایه کرده است که در ادامه ملاحظه م فرمایید :

*تراکنشهای دارای مغایرت به چه تراکنشهایی گفته میشود؟

تراکنشهای دارای مغایرت به مواردی اطلاق میشود که در انجام عملیاتی مانند انتقال وجه از یک کارت به کارتی دیگری، پول از حساب مبدا کسر و به حساب مقصد واریز نمیشود و در نتیجه، مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت.

*پرداخت خسارت به این تراکنشها بر چه اساس و با چه هدفی صورت میپذیرد؟

در سالهای گذشته، اختلال در تراکنشها و بروز تراکنشهای ناموفق و دارای مغایرت، در برخی موارد موجبات نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی را فراهم می ساخت. بانک مرکزی در راستای ارج نهادن به حقوق مشتریان و حفظ جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور، بانکها را مکلف نمود کیفیت خدمات خود را افزایش دهند. در همین راستا، از سال 1387 تاکنون شاهد ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه، کاهش تراکنشهای ناموفق بودهایم.

یکی از این تصمیمات در جهت افزایش خوشبینی مردم به حفظ حق و حقوقشان، پرداخت خسارت به تراکنشهای دارای مغایرت بود که پس از بررسی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و مورد موافقت شورا قرار گرفت.

*این طرح از چه زمانی قابل اجرا است؟

طرح مذکور از فروردین سال 93 به اجرا گذاشته شده و تا 11خرداد امسال توسط بانکها به بیشاز 328 هزار و 643 فقره تراکنش که به مغایرت منجر شد، به میزان 4 و نیم میلیارد ریال خسارت پرداخت گردید.

البته با توجه به اینکه حفظ منافع سپردهگذاران و مشتریان برای ما در اولویت قرار دارد، فاز اول اجرای این طرح فقط مربوط به دستگاههای خودپرداز است و باتوجه به روند رو به رشد فعلی، درحال حاضر پرداخت خسارت به تمامی تراکنشهای الکترونیکی، به استثنای پایانههای فروش و ماندهگیری انجام میشود.

.

*افرادی که با تراکنشهای دارای مغایرت مواجه شده،ولی خسارت دریافت نکردهاند، به کجا میتوانند مراجعه کنند؟

افرادی که از فروردین سالجاری با چنین تراکنشهایی مواجه شده و خسارت به ایشان پرداخت نشده ، میتوانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانکها مراجعه یا با شماره تلفن 29911 تماس حاصل نمایند.

*میزان استفاده از تراکنشهای الکترونیکی در سال گذشته چه میزان رشد داشته است؟

سال گذشته، میزان استفاده از تراکنشهای الکترونیکی، بیش از 70درصد رشد داشت. به طوری که بیش از 6 میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک و بیش از 10 میلیارد تراکنش در سامانه شتاب داشتیم که 98.2 درصد آنها موفق، 1.8 ناموفق و کمتر از 1درصد تراکنشهای ناموفق، دارای مغایرت بوده است.

تاریخ خبر: ۱٣۹٣/٠٣/۲٤

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!