پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

دکتر نیلی در آیین گشایش سومین همایش بانکداری الکترونیک:

فناوری، چالش و راه حل را همزمان به ارمغان می آورد

نیوزبانک-دبیر سومین همایش بانکداری الکترونیک با بیان این که فناوری فشار، تهدید و فرصت را برای بانک ها فراهم می کند گفت: این فناوری ها، چالش و راه حل را همزمان به ارمغان می آورد و موج دیجیتالی شدن رابطه بانک با مشتری را متحول و نقطه و زمان ارائه خدمت و فروش محصول را در اختیار وی نهاده است.

دبیر سومین همایش بانکداری الکترونیک با بیان این که فناوری فشار، تهدید و فرصت را برای بانک ها فراهم می کند گفت: این فناوری ها، چالش و راه حل را همزمان به ارمغان می آورد و موج دیجیتالی شدن رابطه بانک با مشتری را متحول و نقطه و زمان ارائه خدمت و فروش محصول را  در اختیار وی نهاده است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، دکتر فرهاد نیلی، دبیر سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، ضمن تشریح عملکرد بانکداری الکترونیک در سال های اخیر و ضرورت زمینه سازی برای رونق کسب و کار بیان داشت: در فضایی که ظهور تکنولوژی های نوین منشاء امواج پر شتاب در تمامی صنایع شده است، غفلت از تغییرات فضای پیرامون موجب حذف کسب و کارهای سنتی خواهد شد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به تحولات سریع فناوری در این سال ها، اظهار داشت: ظهور اینترنت، عصر جدیدی از کسب و کارها را با رشد پر شتاب شرکت ها آغاز کرد که در آن نقش فناوری تقویت کننده محصولات در خدمات و صنایع بود؛ به نوعی که  امروزه فناوری با رشد خود، مهمترین جایگاه سازمان ها را به خود اختصاص داده است.

وی، فناوری را به عنوان استراتژی سازمان معرفی کرد و افزود: این دهه نیازمند نگاهی نو به جایگاه فناوری در صنعت بانکی و بازتعریف نقش بانک در زندگی مردم است. بانک های نوین در حال ارانه خدمات مالی به مشتریان با حذف واسطه ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا هستند. همچنین مدل های جدید کسب و کار که در گذشته اساسا قابل تصور نبود به واسطه فناوری ایجاد شده و دیگر محصولات تکراری، مشخص کننده قواعد بازی نیستند.

نیلی در ادامه، موضوع به کارگیری فناوریهای نوین در صنعت بانکداری را بسیار با اهمیت خواند و عنوان کرد: اگر تصور شود که موضوع مورد اشاره، مسئله روز کشور ما نیست، به یقین در آینده نزدیک مسئله فردای ما خواهد بود. با درک این شرایط، امروز گرد هم آمده ایم تا فرصتی برای همسو شدن با جریان های فناوری نوین و شکل دهی به راهبرد نوسازی صنعت بانکی کشور فراهم کنیم.

دبیر سومین همایش بانکداری الکترونیک در تشریح ویژگی بانک فردا گفت: بانک فردا، هوشمند است. این بانک نسبت به تغییرات بازار حساس و پاسخگو است. با مقیاس تقاضا، خدمات خود را هماهنگ می کند. بانک فردا، بانکی کارا است. خودکار، کم هزینه و کم جمعیت است. بر مدار کسب و کار های مشخص برخاسته از بازار تعریف می شود.

وی افزود: این بانک، مشتری محور، منعطف نسبت به تقاضای مشتری، پردازشگر، نزدیک، بهره بردار از شبکه های اجتماعی و قابل استفاده در خارج از زیست بوم شهری است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به لزوم تغییر نگرش نسبت به چابک سازی بدنه بانک ها بیان داشت: چابک سازی بانک ها مستلزم بازنگری در مدیریت آنها است. پیامد این تحول، انعطاف و چابکی در ارائه خدمات و محصولات می باشد که شرط بقا در بازار است. ویژگی بازر بانکهای موفق باید کشف بازارهای مفقود باشد و در این بازارها، بانکها باید در جستجوی فرصت های جدید درآمد زایی باشند.

وی با اشاره به تحولات پیش روی صنعت بانکداری، نقش سیاست گذار را چنین بیان کرد: سیاست گذار در این میان نه تنها نباید در برابر این حرکت مقاومت کند بلکه  باید نقش جدیدی برای خود در نظم دهی به بازار و پشتیبانی از بازارسازی بازیگران تعریف کند. واقعیت آن است صنعت بانکی کشور به رغم تعداد زیاد بانک ها، از مزایای رقابت کم بهره است و اگر سیاست گذار رقابتی شدن فضای بانکی را هدف قرار ندهد، ممکن است بانک ها انگیزه ای برای تحول در مدل کسب و کار خود نداشته باشند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه گفت: پیام همایش به سیاست گذار آن است که از اضمحلال سهم از بازار بانک های مقاوم در برابر تغییرات نوآورانه و ادغام آنها در بانک های پویا، منعطف و تحول پذیر استقبال کند. ممکن است بانک های سنتی و مقاوم در پذیرش نوآوری تا مدتی به اتکای مشتریان قدیمی بتوانند در بازار بمانند ولی این روند دیرپا نیست و دیر یا زود بانک ناچار است از طریق نیاز مشتریان تحولات نوآورانه را پذیرا باشد.

وی در خصوص دیدگاه های موجود در عرصه بانکداری الکترونیک عنوان کرد: برخی معتقدند هر چند فناوری، شمایل بانکداری را متحول کرده اما اساس و ستون فقرات بانکداری از زمان ابداع پول اعتباری به این سو، تغییر چندانی نکرده است. اما  گروهی دیگر بر این باورند نفوذ فناوری در صنعت یک دوره تکاملی چهار مرحله ای را طی کرده است و نقش ابزارسازی و پشتیبانی طی دهه 1960 تا 1975 میلادی، در 15 سال بعد به موتور فزاینده کارایی تبدیل و   در سال های 1990 تا 2005 به عامل توانمندساز بدل شده است. این نقش از سال 2006 به بعد به عنوان پیشرانه ابداع در مدل های کسب و کار دگرگون سازی قواعد بازی را هدف گرفته است. رسالت این همایش نیز جلب توجه ذینفعان صنعت بانکی کشور به نقش اخیر است.

آیین افتتاحیه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با حضور روسای کل کنونی و پیشین بانک مرکزی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعضای هیئت عامل بانک مرکزی،جمعی از مدیران عامل بانک ها، فعالان حوزه بانکداری الکترونیک در حال برگزاری است.

این همایش طی روزهای 16 و 17 دی ماه در محل همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

تاریخ خبر: ۱٣۹۲/۱٠/۱٧

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!