پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

آشنایی با روش‌های پرداخت موبایلی در رستوران‌ها

نیوزبانک-پیشرفت‌های اخیر، دستگاه‌های موبایل را از ابزارهای ساده تلفنی به ابزارهای پیچیده پردازش تبدیل کرده است.

پیشرفت‌های اخیر، دستگاه‌های موبایل را از ابزارهای ساده تلفنی به ابزارهای پیچیده پردازش تبدیل کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک ، اگرچه امروزه موبایل در رستوران‌ها نقش کمرنگی دارد اما پیشرفت‌های اخیر در صنعت بانکداری موبایلی به‌زودی این ابزار هوشمند را در مرکز توجه رستوران‌ها قرار خواهد داد. در تحقیق انجام شده توسط Juniper Research (تامین‌کننده اروپایی تجهیزات هوش تجاری)، پیش‌بینی شده است در سال‌های 2010 تا 2014 رشد پرداخت‌های موبایلی از 170 میلیارد دلار به 630 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

رستوران‌ها بایستی مشخص کنند که پرداخت‌های موبایلی چه نقشی در تجارت آنها ایفا می‌کنند. گزارش پیش‌رو به پذیرندگان رستوران‌ها کمک می‌کند تا گام‌های اولیه را در پیاده‌سازی سیستم‌های پرداخت موبایلی بردارند.

آپشن‌های پرداخت موبایلی برای رستوران‌ها

پرداخت‌های موبایلی را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد؛ از راه نزدیک و از راه دور. هر یک از این روش‌ها رویکردها و تکنولوژی‌های متفاوتی را به‌کار می‌گیرند که نیازمند نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص در طرف مشتری یا رستوران مربوطه است.

پرداخت‌های از راه نزدیک موبایلی                                 

- ارتباطات محدوده نزدیک (NFC)        

- پرداخت‌های بارکدی                                                           

- پرداخت با کدهای عددی                                

پرداخت‌های از راه دور موبایلی

- پرداخت‌های اس‌ام‌اسی

- پرداخت‌های اینترنتی

- پرداخت‌های اپلیکیشن محور

پرداخت‌های موبایلی از راه نزدیک

پرداخت‌های از راه نزدیک ویژه زمانی است که مشتری هنگام انجام تراکنش در رستوران حضور دارد. انواع پرداخت‌های از راه نزدیک عبارت‌اند از NFC، پرداخت‌های بارکدی و پرداخت با کدهای عددی.

NFC چیست؟

تکنولوژی NFC اخیرا به‌عنوان یکی از قدرتمندترین روش‌های پرداخت موبایلی شناخته شده است. پرداخت‌های NFC را پرداخت‌های غیرتماسی نیز مینامند زیرا موبایل هرگز POS را لمس نمی‌کند. در این نوع پرداخت، تمام سخت‌افزار و داده‌های مورد نیاز برای انجام پرداخت روی گوشی هوشمند مشتری سوار است. با وارد کردن PIN توسط کاربر در گوشی، سیمکارت به اطلاعات حساب بانکی مشتری دسترسی می‌یابد. مشتری یکی از حساب‌های بانکی را انتخاب می‌کند سپس گوشی را در فاصله نزدیکی از POS نگه می‌دارد. دستگاه POS اطلاعات پرداخت را از گوشی و از طریق انتقال امواج کوتاه برد رادیویی ارسال می‌کند.

تراکنشNFC شصت‌و‌سه درصد از پرداخت‌های نقدی و 53 درصد از پرداخت با کارت‌های اعتباری سریعتر است. ویژگی قابل توجه NFC برای مشتریان، کیف پول موبایلی است؛ برنامه کاربردی که کاربران گوشی‌های هوشمند برای جمع‌آوری و نظم‌دهی اطلاعات پرداخت استفاده می‌کنند. این برنامه ممکن است از قبل روی گوشی نصب شده باشد یا اینکه توسط کاربر از یک منبع معتبر دانلود شود.

هر حساب در کیف پول موبایلی به عنوان کارت نرم شناخته می‌شود. برای اضافه کردن آنها در کیف پول موبایلی، کاربر درخواست دانلود آنرا به صادرکننده کارت ارسال می‌کند. پس از تایید هویت مشتری، صادرکننده امکان دانلود آنرا برای مشتری فراهم می‌کند. در اپلیکیشن کیف پول موبایلی، کاربر می‌تواند حساب‌ها را سازماندهی کرده و همچنین مشخصه‌های امنیتی خود را تعیین کند.

پرداخت‌های NFC می‌تواند با استفاده از همان تکنولوژیای که درPOS ها برای خوانش میکروچیپ‌های تعبیه شده در کارت‌های بانکی غیرتماسی استفاده شده، انجام شود. استقرار دستگاه‌های POS برای پرداخت‌های NFC با فرمت سرویس کامل (یعنی پرداخت سر میز) کمی پیچیده‌تر است. اکثر مشتریان رستوران‌ها تمایلی ندارند تا گوشی هوشمند خود را برای پرداخت صورت‌حساب به‌دست خدمتکار رستوران بسپارند و رستوران باید برای یک POS وایرلس قابل حمل هزینه بپردازد.

کاربران گوشی‌های هوشمند با ذخیره اطلاعات کارت‌ها در گوشی مجهز به NFC از حمل کارت‌‌های فیزیکی بی‌نیاز خواهند شد و همچنین می‌توانند کیف پول موبایلی خود را به‌طور خودکار و از طریق دانلود از صادرکننده کارت، هر زمان که تغییری در اطلاعات پرداخت یا روش پرداخت صورت گیرد به‌روزرسانی کنند (مانند به‌روزرسانی تاریخ انقضای کارت بانکی).

پرداخت‌های بارکدی

بیشترین بخش پرداخت‌های از راه نزدیک در آمریکا توسط این نوع پرداخت صورت می‌گیرد. یک اپراتور رستوران می‌تواند از دو راه این سیستم را راه‌اندازی کند.

نمایش بارکد روی گوشی‌های هوشمند

در این روش مشتری گشایش حساب کرده و منابع بودجه را تعیین می‌کند. این اطلاعات می‌تواند در سرور رستوران یا روی سرور یک شرکت طرف سوم نگهداری شود. مانند روش NFC مشتری می‌تواند یک حساب مشخص را به‌عنوان پیش‌فرض تعریف کند. مشتریان با ورود امن از طریق گوشی موبایل به اطلاعات حساب دسترسی می‌یابند. با نزدیک کردن صورتحساب، یک درخواست انجام تراکنش توسط دستگاه POS به صف پرداخت سرور منتقل می‌شود. سرور یک بارکد دوبعدی به مشتری فرستاده و منتظر یک تراکنش مشابه از رستوران می‌ماند. صندوقدار بارکد دو بعدی را اسکن می‌کند و با مقایسه تراکنش روی سرور و اطمینان از یکی بودن آنها تراکنش کامل خواهد شد.

مزیت

- عدم نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه سخت‌افزاری چه در نزد مشتری و چه نزد خرده‌فروش

معایب

- مشتریان ممکن است نیازمند دانلود اپلیکیشن‌های متفاوت در POSهای متفاوت باشند.

- سیستم ممکن است در معرض خطاهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند مشتریان قرار گیرد.

نمایش بارکد روی دستگاه POS

این مورد کاملا شبیه مورد بالا بوده با این تفاوت که سیستم POS رستوران درخواست پرداخت را تولید می‌کند. دوربین گوشی هوشمند که به یک خوانشگر نوری مجهز است، بارکدها را اسکن می‌کند. سپس مشتری بایستی اطلاعات صورت‌حساب اسکن شده را به سرور ارسال کند. آنگاه اطلاعات تراکنش‌ها چک شده و بعد از اینکه از یکسان بودن آنها اطمینان حاصل شد، پرداخت به پایان می‌رسد.

هر دو روش پرداخت بارکدی نیازمند آن است که مشتری از یک نرم‌افزار موبایلی که به سیستم POS رستوران متصل شده است، استفاده کند. رستوران‌هایی که نمایش بارکد روی گوشی‌های هوشمند را انتخاب می‌کنند باید یک وسیله اسکنر نوری نیز نصب کنند. آن دسته که روش نمایش روی POS را ترجیح می‌دهند نیازی به اسکنر ندارند اما نیازمند وسیله‌ای برای نمایش بارکد هستند.

پرداخت با کدهای عددی

این روش حول یک کد عددی تولیدشده توسط اس‌ام‌اس می‌چرخد که یک پرداخت سه طرفه را که توسط مشتری آغاز می‌شود تایید می‌کند. برای استفاده از این روش پرداخت مشتری باید در برنامه رستوران ثبت‌نام کرده و به رستوران امکان دسترسی به اطلاعات شخصی پرداخت خود را بدهد. به محض ثبت نام، مشتری یک کد کوتاه رایج (CSC) که برای هر مشتری منحصربفرد است را دریافت می‌کند. زمانی که مشتری تصمیم می‌گیرد از رستوران خرید کند، او یک پیغام خالی به همان شماره CSC ارسال می‌کند که در جواب یک پیغام حاوی کد تایید خرید بازگردانده می‌شود. با ورود کد خرید به دستگاه POS، دستگاه POS کد را اعتبارسنجی کرده و طرف سوم مبلغ را به حساب ACH رستوران منتقل می‌کند. بنابراین این روش به سیستم سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خاصی نیاز نداشته و فقط نیازمند اصلاح یا بهبود سیستم‌های موجود برای قابلیت تایید موبایلی است. این روش همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری رستوران روی برنامه بازاریابی فروشگاه است تا مشتریان را با این روش آشنا کرده و آنها را نسبت به ثبت‌نام ترغیب کند.

پرداخت‌های از راه دور موبایلی

روش‌های از راه دور موبایلی روش‌هایی هستند که پرداخت در غیاب مشتری (وقتی مشتری خارج از رستوران است) صورت می‌گیرد.

پرداخت از راه دور اس‌ام‌اسی

در این روش مشتری خرید را با یک پیغام به شماره CSC آغاز می‌کند. پذیرنده یک پیغام به همراه اطلاعات صورت‌حساب بازمی‌گرداند. مشتری پیغام را بازمی‌گرداند که نشان دهنده تایید مبلغ و خرید بوده و به این ترتیب تراکنش تکمیل می‌شود.

اصلی‌ترین مزیت این نوع پرداخت سادگی این روش است که با همه گوشی‌های همراه قابل انجام است. البته این روش دارای نقاط ضعفی نیز هست که از آن جمله می‌توان به زمان طولانی انجام آن و امکان عدم انجام پرداخت به‌دلیل از دست رفتن یا نرسیدن اس‌ام‌اس اشاره کرد.

پرداخت اینترنتی

با استفاده از سیستم پرداخت از راه دور بر پایه مرورگر، خریداران می‌توانند درست مشابه زمانی که از کامپیوتر خانگی خود پرداخت را انجام می‌دادند، پرداخت موبایلی آنلاین را انجام دهند. مشتریان بعد از انتخاب روش پرداخت، اطلاعات پرداخت را وارد می‌کنند. این اطلاعات سپس به شیوه‌ای امن و از طریق پروتکل SSL  به پردازشگر پرداخت ارسال می‌شود. در آخرین مرحله صفحه تاییدیه برای مشتری ظاهر می‌شود که نشان از تکمیل موفقیت‌آمیز تراکنش دارد. از مزایای این روش می‌توان به آشنایی مشتریان با فرایند پرداخت و اعتماد به پروتکل SSL اشاره کرد. از معایب آن نیز کندی نسبی این روش و غیرقابل اطمینان بودن مرورگرهای گوشی و موبایل‌های هوشمند قدیمی است.

این روش به خصوص برای رستوران‌ها بسیار مناسب است زیرا به مشتریان امکان می‌دهد تا پرداخت را در زمان سفارش انجام داده و از هدر رفتن وقت جلوی پیش‌خوان برای انجام پرداخت جلوگیری کنند. صندوقدار به‌راحتی رسید پرداخت در گوشی مشتری را چک می‌کند و سفارش مشتری را به وی ارایه می‌دهد.

پرداخت از راه دور اپلیکیشن محور

روش پرداخت از راه دور اپلیکیشن محور، روشی است که به مشتری امکان می‌دهد تا پرداخت خود را از طریق اپلیکیشن اختصاصی رستوران که قابل دانلود است انجام دهد. در بسیاری موارد اطلاعات پرداخت در ثبت نام اولیه وارد شده و دیگر نیازی به ورود مجدد اطلاعات نیست. همانند پرداخت‌های مرورگر- محور از مزایای این روش می‌توان به آشنایی مشتریان با آن و قابل اطمینان بودن آن اشاره کرد. از معایب آن نیز باید به الزام داشتن یک گوشی هوشمند که اپلیکیشن دانلود شده رستوران در آن موجود باشد اشاره کرد. این روش به‌دلیل نیاز به گوشی هوشمند و دانلود نرم‌افزار رستوران، برای رستوران‌های زنجیره‌ای با فروش بالاتر و مشتریان بیشتر مناسب است.

توصیه‌های پایانی

تمام روش‌های مطرح‌شده در این مقاله نقش مهمی در طرح‌های پرداخت موبایلی ایفا می‌کنند. با انتظاری که برای همه‌گیر شدن پرداخت‌های غیرتماسی وجود دارد، رستوران‌ها لازم است موارد زیر را در برنامه آتی خود بگنجانند.

- اضافه کردن تجهیزات NFC همراه با به‌روزرسانی دستگاه‌های  POS

- افزایش آگاهی عمومی مشتریان در خصوص تکنولوژی NFC به‌وسیله پیاده‌سازی طرح‌های تشویقی و وفاداری پرداخت

- به چالش کشیدن این فرض که مشتریان به اپلیکیشن موبایلی ویژه رستوران‌های خاص علاقمند نیستند

- افزودن فرایند سفارش‌گیری و انجام پرداخت در وب‌سایت‌های موبایلی یا اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند

- آموزش تمام پرسنل درگیر در سیستم پرداخت موبایلی

- آموزش مشتریان

- بهینه‌سازی اپلیکیشن موبایلی گوشی‌های هوشمند متناسب با سیستم‌عامل‌های متفاوت

تاریخ خبر: ۱٣۹۲/٠۹/۲٠

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!