پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

از سوی رییس انجمن مطرح شد

انجمن مهندسی دریایی درخواست لغو ادغام صندوق توسعه صنایع دریایی را دارد

نیوزبانک - رییس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه عمده تحریم‏های کنونی متوجه بخش دریاست ، گفت: صنایع دریایی توان جذب بالای نقدینگی در بخش تولید و نیز اشتغالزایی بسیار بالا را دارد ضمن آنکه عمده مناطق محروم در مناطق ساحلی قرار دارد که توسعه آنها با توجه به صنایع و فعالیت‏ های بندری و دریایی قابل انجام است.

رییس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه عمده تحریم‏های کنونی متوجه بخش دریاست ، گفت: صنایع دریایی توان جذب بالای نقدینگی در بخش تولید و نیز اشتغالزایی بسیار بالا را دارد ضمن آنکه عمده مناطق محروم در مناطق ساحلی قرار دارد که توسعه آنها با توجه به صنایع و فعالیت‏ های بندری و دریایی قابل انجام است.

به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از مانا، حسن‏رضا صفری گفت: رویکردهای رییس‏ جمهوری و پیشینه وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، این امید را به جامعه ایران و به ویژه نخبگان و نهادهای مدنی بازگردانده است تا با تدبیرهای لازم بتوان راهکارهای برون‏رفت از شرایط حساس و دشوار کنونی را یافت و کشور را در مسیر توسعه همه‏جانبه پیش برد.

صفری با بیان اینکه تحریم، بالا بودن نقدینگی، بیکاری و توسعه‏نیافتگی مناطق محروم از موضوع هایی است که همه جریان‏های فعال در کشور به عنوان چالش‏های جدی در مورد آنها نظر واحد دارند ،تأکید کرد: در صورت توجه به بخش دریا در دولت آینده و راهبرد «اقتصاد دریاپایه»، می‏توان گام‏های مؤثری در مقابله با هر چهار چالش برداشت.

وی با بیان اینکه انجمن مهندسی دریایی ایران از زمان پیروزی آقای روحانی در دو نامه مطالبات و انتظارات جامعه دریایی را به ایشان اعلام کرده است ، گفت: در آستانه رأی اعتماد به کابینه و نیز پس از رأی اعتماد و تعیین وزرا، مکاتباتی هم از سوی انجمن و هم فراکسیون دریایی مجلس که بیش از 50 نماینده در آن عضویت دارند؛ با وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، جهاد کشاورزی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفت و پیشنهادهای مشخصی درباره مسایل دریایی به آنها ارائه شد.

صفری به کارگیری مدیران آشنا با حوزه دریا و دارای تجربه و تخصص لازم را از مهمترین انتظارات اعلامی انجمن مهندسی دریایی و فراکسیون دریایی مجلس از این وزرا اعلام کرد و افزود: اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و اختصاص اعتبارات لازم به صندوق توسعه و حمایت از صنایع دریایی و فعالیت مستقل این صندوق از دیگر انتظارات این انجمن و فراکسیون دریایی مجلس از رییس‏ جمهوری و وزرای مرتبط در دولت یازدهم است.

صفری ، جلوگیری از خصوصی ‏سازی‏ های صوری در صنایع عمده دریایی کشور از جمله شرکت ایزوایکو را به عنوان یکی دیگر از مطالبات اعلامی نام برد و گفت: ایجاد و تقویت نظام مهندسی دریا و رتبه‏ بندی شرکت‏ های دریایی نیز از انتظارات جدی بخش دریایی از دولت آینده است.

وی با اشاره به اظهارات رییس‏ جمهوری و اعضای کابینه مبنی بر اقدامات جدی برای رفع مسایل فوری کشور در 100 روز اول فعالیت دولت جدید گفت: نخستین خواست ما تعامل با انجمن‏ ها، اتحادیه‏ ها و فعالان بخش خصوصی است، در حالی که تاکنون و باوجود مکاتبات انجام‏ شده هیچ پاسخ یا تماسی از سوی مسؤولان دولت جدید دریافت نکرده‏ ایم تا مثلا از ما بپرسند برای 100 روز اول در بخش دریایی چه اقداماتی را باید صورت داد.

رییس انجمن مهندسی دریایی ایران با ابراز امیدواری از اینکه دولتمردان جدید حرف انجمن‏ ها و تشکل‏ های غیردولتی را بشنوند ، تصریح کرد: مهمترین اولویت 100 روزه دولت در بخش دریا، چاره‏ اندیشی درباره تحریم‏هاست.

وی افزود: کاش دولتمردان ما هم به اندازه دشمنان کشور اهمیت دریا را می ‏فهمیدند و همان طور که آنها دریا را پیشانی تحریم ‏ها قرار داده‏ اند، به این بخش توجه می‏کردند.

صفری خواستار آن شد که دولت جدید در 100 روز نخست فعالیت خود بسته‏ های پیش‏ بینی شده برای مقابله با تحریم‏ها در بخش حمل ونقل و صنایع دریایی را اجرایی کند یا بسته های حمایتی دیگری تدوین و اجرایی شود.

این فعال دریایی کشور تشکیل اولین جلسه شورای عالی صنایع دریایی به ریاست رییس‏ جمهوری را خواسته دیگر جامعه دریایی اعلام کرد که در 100 روز اول فعالیت دولت روحانی انتظار تحقق آن وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در دولت قبل مورد بی‏ مهری قرار گرفت، افزود: دولت قبل تلاش بر ادغام صندوق توسعه صنایع دریایی داشت گرچه با تلاش نمایندگان مجلس گفته می‏ شود این مسأله منتفی شده؛ اما امیدواریم این ادغام کاملا منتفی شود و منابع مورد نیاز آن اختصاص یابد.

صفری با اشاره به پلمب دفتر کشتی‏ سازی صدراامید چابهار و واگذاری ایزوایکو انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه کشتی‏ سازی صدرا قبلا در اختیار قرارگاه خاتم قرار گرفته بود، در صورت واگذاری قطعی ایزوایکو ، کشتی‏ سازی توانمندی در بخش ‏های غیرنظامی نخواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه تنها برای ساخت حوضچه خشک ایزوایکو 265 میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: قرار بود از طریق این حوضچه، به نیازهای بخش خصوصی و عمومی کشور پاسخ داده شود؛ اما با واگذاری ایزوایکو اولویت‏ های دیگری تعقیب خواهد شد.

رییس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه «واگذاری ایزوایکو در آخرین روزهای فعالیت دولت قبل و تحت عنوان رد دیون صورت گرفت»، گفت: با پیگیری‏ های انجام‏شده، قرار است این مصوبه همچون دیگر مصوبات مربوط به اواخر دولت دهم لغو شود که امیدواریم در همین 100 روز اول دولت، بازگشت ایزوایکو به مالکیت وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان گسترش) صورت گیرد.

صفری همچنین از رییس‏ جمهوری خواست یک مشاور دریایی منصوب کند و مدیرانی را در ارگان‏ ها و سازمان‏ های دریایی به کار گیرد که سابقه و تجربه فعالیت در بخش خصوصی را دارند.

 

تاریخ خبر: ۱٣۹۲/٠٦/٠۵

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!