پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ۴۵.۱ درصد شد

نیوزبانک-نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد ماه سال ۱۳۹۲ معادل ۴۵.۱ درصد و تورم سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد اعلام شد.

نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد ماه سال ۱۳۹۲ معادل ۴۵.۱ درصد و تورم سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد اعلام شد. به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک به نقل از خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که نرخ تورم در دوازده دوازده ماه منتهی به خردادماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه 1391 معادل 35/9 درصد برآورد شده اما در گزارش بانک مرکزی اشاره ای به میزان نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد ماه نشده بود. طبق این گزارش، طی سه ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 43/0 درصد افزایش داشته است. البته شاخص تورم در خردادماه 1392 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 3/6 درصد افزایش یافت. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در خردادماه 1392 به عدد 169/3 رسید که نسبت به ماه قبل 3/4 درصد افزایش داشت. این تغییر از 2/0 درصد افزایش مربوط به اردیبهشت ماه، بیشتر بوده است. شاخص تورم نقطه به نقطه خردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 45/1 درصد افزایش یافت. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در خردادماه 1392 در تمام استان های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان یزد 4/6 درصد و کمترین آن مربوط به استان مازندران معادل 1/7 درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 3/6 درصد افزایش داشته است. در ادامه مشروح بررسی های بانک مرکزی را در 12 گروه اساسی بخوانید؛ * ریز گرانی خوراکی و آشامیدنی ها از خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال در خردادماه 1392 شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در مقایسه با ماه قبل معادل 4/1 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه ها مانند انواع برنج معادل 4/9 ردصد، سیب درختی 19/1 درصد، گوشت مرغ 6/3 درصد، سیب زمینی 30/6 درصد، سبزی ها برگی 7/2 درصد، لیموترش 46/7 درصد، روغن ها و چربی ها 3/7 درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 6/9 درصد، تخم مرغ 7/2 درصد، حبوب 6/9 درصد، شیرینی، شکلات، مربا و عسل 3/5 درصد، آشامیدنی 2/5 درصد، هلو 8/9 درصد، خشکبار 2/8 درصد، هویج 24/4 درصد، هندوانه 4/3 درصد، خربزه 6/6 درصد، انواع ماهی 2/4 درصد، انواع خرما 13/1 درصد، نمک، ادویه، سس ها و چاشنی ها و ترکیبات خوراکی 4/4 درصد، فرآورده های سبزی و قند و شکر هر یک 2/8 درصد، کنسرو ماهی 2/9 درصد، فرآورده های گوشت 3/6 درصد، ماکارونی 1/6 درصد و سایر فرآورده های غلات 2/4 درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه ها مانند سبزی های بوته ای معادل 11/2 درصد، موز 7/6 درصد، پیاز 16/3 درصد، آلبالو وگیلاس 9/9 درصد و طالبی و گرمک 2/2 درصد کاهش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها معادل 56/3 درصد افزایش نشان می دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی ها 55/7 دصد و آشامیدنی ها 71/2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 4/7 درصد افزایش داشت. * افزایش 94.7 درصدی دخانیات طی یک سال اخیر طبق اعلام بانک مرکزی در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 1/7 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل 2/0 درصد بود. همچنین در این ماه شاخص بهای انواع سیگار ایرانی معادل 0/9 درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 94/7 درصد افزایش داشته است. * پوشاک و کفش نسبت به سال قبل 64.7 درصد افزایش یافت در خردادماه 1392، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 3/1 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالارفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل 2/2 درصد بود. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه های انواع کفش معادل 5/7 درصد، پارچه برای تهیه پوشاک 4/4 درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس 3/0 درصد افزایش داشت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 64/7 درصد افزایش داشته است. * مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها 20.4 درصد گران شدند براساس بررسی بانک مرکزی در خردادماه 1392، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها نسبت به ماه قبل با افزایش معادل 2/9 درصد همراه بود. این افزایش در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل 3/1 درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی 2/5 درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها 20/4 درصد افزایش داشته است. * افزایش 81.6 درصدی شاخص اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 2/7 درصد افزایش داشت. براساس گزارش تسنیم، این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه های وسایل خانگی معادل 2/6 درصد، مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش 2/3 درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه 3/3 درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه 4/2 درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی 1/9 درصد و ابزار وسایل برای خانه 2/8 درصد بوده است. در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ثالث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 81/6 درصد افزایش داشته است. * جزئیات گرانی در شاخص بهداشت و درمان از نگاه بانک مرکزی طبق گزارش بانک مرکزی در خردادماه سال 1392 شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی 7/4 درصد مواجه شد. این افزایش بیشتر در اثر بالارفتن شاخص بهای گروه های دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی معادل 11/7 درصد، خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی 5/3 درصد و هزینه های بیمارستانی 7/5 درصد بوده است. به گزارش تسنیم، در مقایسه ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل 41/1 درصد افزایش داشته است؛ شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 6/9 درصد افزایش را نشان می دهد. * چرا حمل و نقل 52.5 درصد گرانی را تجربه کرد؟ بر اساس گزارش بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل 3 درصد افزایش یافته است. این افزایش بیشتر ناشی از بالارفتن شاخص بهای گروه های اتومبیل سواری معادل 3/9 درصد، کرایه مسافرت زمینی 4 درصد و تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی 1/4 درصد بوده است. در خردادماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل 52/5 درصد افزایش داشته است؛ شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل معادل 3/6 درصد افزایش داشته است. * ارتباطات هم از گرانی بی نصیب نماند طبق این گزارش در خردادماه امسال شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل 3 درصد کاهش داشته است البته این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 12/1 درصد افزایش را نشان می دهد. * افزایش 56.7 درصدی در شاخص تفریح و امور فرهنگی در ماه مورد بررسی شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل 1/2 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه های لوازم تفریح، بازی و ورزشی معادل 3/2 درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی 2/8 درصد، نوشت افزار 3/1 درصد و رادیو و تلویزیون، ضبط و پخش صوت و تصویر 0/5 درصد بوده است. بر اساس این گزارش شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 56/7 درصد افزایش داشته است. * شاخص تحصیل 11.5 درصد افزایش را پشت سر گذاشت بانک مرکزی در ادامه گزارش خود اعلام کرده است که در خردادماه امسال شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل 0/4 درصد افزایش یافته است. البته این افزایش ناشی از بالارفتن شاخص بهای کلاس های تقویتی معادل 3/4 درصد بوده است. بر این اساس شاخص بهای گروه تحصیل در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 11/5 درصد افزایش داشته است. * افزایش 51.2 درصدی شاخص رستوران و هتل در ماه مورد گزارش شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسب به ماه قبل معادل 2 درصد افزایش یافت. طبق اعلام بانک مرکزی این افزایش بیشتر ناشی از بالارفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 1/9 درصد بود. همچنین در این گروه شاخص بهای غذای آماده جهت مجالس و مراسم معادل 2/1 درصد و هزینه هتل و میهمان پذیر 4/1 درصد افزایش یافت. شاخص بهای گروه رستوران و هتل در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 51/2 درصد افزایش داشته است. * کالا و خدمات متفرقه/ اجرت ساخت طلای 18 عیار 3.4 درصد افزایش یافت در خردادماه امسال شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 2/8 درصد مواجه شد. این افزایش بیشتر تحت تاثیر بالارفتن شاخص بهای گروه لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل 2/8 درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای اجرت ساخت طلای 18 عیار معادل 3/4 درصد و لوازم شخصی 4/5 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 70/2 درصد افزایش داشته است
تاریخ خبر: ۱٣۹۲/٠۵/٠۲

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!