پایگاه خبری اقتصادی و تحلیلی نیوزبانک

جستجو

دبیرکل بانک مرکزی تشریح کرد؛

چشم انداز آینده نظام های پرداخت بانک مرکزی

نیوزبانک-راه اندازی مرکز داده اینترنتی، استقرار مدیریت سرویس های فناوری اطلاعات، پروژه مدیریت متحد هویت سنجی، بومی سازی سامانه های ملی پرداخت و... چشم انداز آینده نظام های پرداخت بانک مرکزی را شکل می‌دهند که دبیرکل بانک مرکزی در ادامه سلسله نشست های خود با روابط عمومی از ویژگی‌های آنها سخن گفت است.

راه اندازی مرکز داده اینترنتی، استقرار مدیریت سرویس های فناوری اطلاعات، پروژه مدیریت متحد هویت سنجی، بومی سازی سامانه های ملی پرداخت و... چشم انداز آینده نظام های پرداخت بانک مرکزی را شکل می‌دهند که دبیرکل بانک مرکزی در ادامه سلسله نشست های خود با روابط عمومی از ویژگی‌های آنها سخن گفت است. به گزارش پایگاه خبری نیوزبانک، سید محمود احمدی، دبیرکل بانک در راستای آشنایی با دستاوردهای بخش فناوری‌های نوین در بانک مرکزی و معرفی چشم انداز آینده، از راه‌اندازی پروژه‌های مرکز داده‌ اینترنتی، مدیریت متحد هویت سنجی، گسترش و بومی سازی سامانه‌ها‌‌‌ی‌ملی پرداخت، فاز سوم پروژه سیستم یکپارچه مانیتورینگ (سیما) و... خبر داد و به تشریح ویژگی‌های هریک پرداخت. افزایش سطح ایمنی در سامانه‌های اینترنتی احمدی از ایجاد و راه اندازی مرکز داده‌ اینترنتی (Internet Data Center-IDC) خبر داد و گفت: این پروژه در راستای طراحی و پیاده‌سازی یک مرکز داده جدید و بر طبق آخرین استانداردهای ارتباطی و امنیتی، تدوین شده و در مهرماه سال 93 به پایان می‌رسد. وی مهمترین دستاوردهای راه اندازی این پروژه را‌ افزایش سطح امنیت شبکه در سامانه‌های اینترنتی به دلیل تمرکز در یک سایت و امکان انتقال رخدادنگاشت‌های امنیتی و عملیاتی به مراکز SOC و NOC ، متمرکز شدن کلیه نقاط اتصال سایت عملیاتی به شبکه‌ اینترنت در یک نقطه (IDC) ، کاهش هزینه‌های تامین تجهیزات (CapEx) و نگهداری شبکه (OpEx) و صرفه‌جویی در فضا و منابع سایت، سرعت عمل در توسعه‌ سامانه‌های اینترنتی و کاهشTime-to-Market، ایجاد امکان مدیریت و پایش کلیه سرویس‌های اینترنتی به‌ صورت متمرکز دانست. فازم دوم مدیریت سرویسهای فناوری اطلاعات دبیرکل بانک مرکزی در ادامه گفت: فاز دوم پروژه پیاده سازی و استقرار مدیریت سرویس‌های فناوری اطلاعات (ITSM) در راستای تحقق خدمات مشتریان Service Desk برنامه ریزی شده و امیدوارم این پروژه تا آذر ماه سال 92 پایان یابد. احمدی مهمترین دستاوردهای راه‌اندازی این پروژه را سیستم مدیریت خدمات IT (بخش Service Desk) ، سیستم مدیریت خدمات IT(بخش مدیریت تغییرات)، سیستم مدیریت خدمات IT(بخش مدیریت دارایی‌ها) ، فرآیندهای پیاده سازی شده (فرآیندهای بازمهندسی شده، مدیریت سطح سرویس و SLA) عنوان کرد. وی همچنین در خصوص پروژه مدیریت متحد هویت سنجی (FIDM ) گفت: این سامانه که شامل سیستم مدیریت سپرده ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم های بانکداری اینترنتی (سبا/ دامون)، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانالها و مشتریان می‌شود تا ‌نیمه دوم سال 92 راه‌اندازی می‌شود. افزایش امنیت سیستم کارتی این مقام بانک مرکزی با اشاره به پیاده سازی استاندارد امنیتی PCI در سیستم کارت گفت: پیاده سازی این پروژه در جهت افزایش امنیت سیستم‌های کارت، شتاب و شاپرک است و تا پایان سال 92 اجرایی می‌شود. دبیرکل بانک مرکزی دریافت گواهینامه تطابق سیستم کارت (سوئیچ مرکزی و ارتباطات آن) و همچنین سایر قسمت‌های سیستم (اعم از تجهیزات متصل، سایتها و ...) با استاندارد PCI DSS نسخه 2.0 و استفاده از آن به عنوان مزیت رقابتی و افزایش امنیت در سیستم‌های کارت مطابق با استانداردهای جهانی را از مزایای ایجاد این طرح دانست. بومی سازی سامانه ملی پرداخت احمدی، گسترش و بومی سازی سامانه‌ها‌‌‌ی ملی پرداخت "NPS" را دیگر دستاورد بانک مرکزی در آینده‌ ای نزدیک معرفی کرد و اظهار داشت: این سامانه به منظور مدیریت سیستم‌های ملی پرداخت ایجاد شده و از مهمترین اهداف اجرای آن می‌توان به نگهداری و راهبری سامانه‌ها با هزینه کمتر، عدم نیاز به پشتیبانی خارجی با توجه به تحریم‌ها، کمک به نقش نظارتی و کنترلی بانک مرکزی و امکان نظارت دقیق مدیریت اشاره کرد. وی در ادامه به تشریح فاز سوم پروژه سیستم یکپارچه مانیتورینگ (سیما) نیز پرداخت و گفت: نیاز به نرم افزارهای مانیتورینگ در لایه فنی برای نگهداری صحیح سیستم‌ها و مدیریت آنها به شدت احساس می‌شود، لذا این پروژه با هدف مطالعه و مشخص کردن بهترین و مناسب ترین محصول موجود و تهیه و بکار گیری آن در محیط عملیات تعریف شده است. دبیر کل بانک مرکزی ثبت لحظه‌ای (Online) رخدادهای سیستم و شبکه بانکی، تحلیل اطلاعات مانیتورینگ و ارائه شاخص‌های مانیتورینگ Online، ارائه گزارش‌های تحلیلی Offline از رخدادهای جاری و پیش بینی وضعیت آینده سیستم، ارسال خودکارهشدار از طریق پیامک و پست الکترونیک برای کاربران و مدیران ارشد ، تشخیص خرابی های سیستم و شبکه بانکی در کمترین زمان ممکن را از مهمترین دستاورهای این طرح برشمرد.
تاریخ خبر: ۱٣۹۲/٠٤/٣٠
کلمات کلیدی :

اخبار مرتبط

نظرات

٠ نظر

در صورتی که می خواهید پاسخ خود را دریافت کنید، ایمیل خود را وارد نمایید
ارسال نظر ...
نظری برای نمایش موجود نیست ، شما اولین نفری باشید که نظر می دهید!